دره شمخال قوچان ، جادوی طبیعت با آبشارها

به گزارش گردشیا، دره شمخال قوچان دره ای است که با طول 42 کیلومتر از ابتدای روستای شمخال آغاز می گردد و تا روستای درونگر امتداد دارد و کوه آسمله را در شمال شرقی دره شمخال قوچان می توان دید و در جنوب شرقی آن رودخانه دائمی کال شمخال قرار گرفته است. اگر مقدار بلندترین نقطه دره را بخواهیم حساب کنیم چیزی حدود 200 متر می باشد. شهرستان قوچان استان خراسان رضوی دارای روستایی زیبا به نام روستای باجگیران است. جمعیت این روستا در سال 1385 که سرشماری انجام شد چیزی حدود 44 خانوار و برابر با 164 نفر اعلام شد. دره شمخال در نزدیکی این شهر مرزی واقع شده و این روستا با کشور ترکمنستان از سمت شمال شرقی ایران دارای مرز مشترک زمینی می باشند. با خبرنگاران همراه باشید؛ در سفر به قوچان به یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری قوچان سری بزنیم و از گشت و گذار در دره شمخال نهایت لذت را ببرییم که یکی از زیباترین جاهای دیدنی قوچان و دیدنی های قوچان محسوب می گردد.

دره شمخال قوچان ، جادوی طبیعت با آبشارها

دره شمخال قوچان

این دره از کیلومتر 70 جاده قوچان به باجگیران آغاز می گردد و در جاده قوچان به درگز به طول 18 کیلومتر خاتمه می پذیرد. طبیعت بی نظیری که این دره دارد با چشمه سار های فراوان خود هر بیننده ای را مدهوش خواهد نمود و از زیباترین جاهای تماشای قوچان و جاذبه های گردشگری قوچان می باشد. دره شمخال قوچاندرختانی دارد که سر به فلک کشیده اند آبشارهای زیبا و صخره ای که ماننده دیوار راسخ و پر صلابت ایستاده است. اگر در سفر به قوچان به این منطقه سفر کنی زیبایی هایی وصف ناپذیری را شاهد خواهی بود رودخانه ای که از آب زلال و جاری خود شالیزار های درونگر را سیراب خواهد نمود، اگر نبود این رودخانه که از جمع شدن آب چشمه های اطراف پر آب شده است شاید شالیزرای هم در این منطقه وجود نداشت. دره شمخال با انواع حمام ها و دالان های خود ارزش تماشا را دارد .

پوشش گیاهی شمخال؛ انجیر ،گردو، چنار، زردآلو، بید، تمشک، موسیر، هفشان، آنوخ (کاکوتی)، سپیدار، چریش، گون، ریخوک، زرشک، گژی (زالزالک) وانواع گیاهان دارویی دیگر که پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل داده اند.

طبیعت بکر دره شمخال قوچان

کافی است که در زیبایی بی نظیر این دره خود را رها کنی، حس کنی که مثل یک پرنده بر بالای این دره که نسیمی دل انگیز و روح نواز دارد در حال پرواز هستی. اگر در سفر به قوچان به دره شمخال قوچان آمدی مطمئن باش طبیعتی را به نظاره خواهی نشست که در هیچ جا ندیده ای. این همه شکوه و زیبایی را کجا می توان باهم دید. مگر می گردد آرامشی را که در دره شمخال قوچان به انسان دست می دهد را توصیف کرد. زبان از بیان این همه زیبایی نمی داند از کدام واژگان استفاده کند. دره شمخال قوچان از شگفت انگیزترین جاهای تماشای قوچان و تماشای های قوچان می باشد که طبیعت بکر و بی نظیری دارد.

روستای محمد تقی بیگ

روستای محمد تقی بیگ شهرستان درگز جایی است که رود درونگر که از طلاقی دو آب سرد شمخال و آب گرم دره دُر بادام بعد از طی مسافتی حدود 12 کیلومتر از درون پارک ملی تندوره به وجود می آید و از بهترین تماشای های قوچان می باشد، وظیفه دارد این آب را که با زحمت فراوان تا اینجا با خود آورده و به این روستا سرازیر کند تا شاید بتواند یونجه زار ها و شالیزار ها را سیراب کند و باغ های میوه را آبیاری نموده و مردمانی که با زحمت فراوان به کار سخت و طاقت فرسای کشاورزی مشغول هستند را خشنود نماید. باید از طبیعت سپاسگزار بود که این همه سخاوت و بخشندگی دارد. چگونه می توان جواب این هم بخشندگی طبیعت را داد . سخاوت و بخشندگی را باید از طبیعت آموخت، پس بهتر نیست که سعی کنیم هر جا که هستیم همیشه از محیط زیست اطراف خود به مانند کودکی که احتیاج به مراقبت دارد دستگیری کنیم و آن را با زباله و مصنوعات ساخته شده دست بشر کثیف و آلوده نکنیم.

منبع: همگردی
انتشار: 15 دی 1401 بروزرسانی: 15 دی 1401 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2313

به "دره شمخال قوچان ، جادوی طبیعت با آبشارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره شمخال قوچان ، جادوی طبیعت با آبشارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید