خداحافظی تلخ با سیامند رحمان؛ بدرود قهرمان خندان

به گزارش گردشیا، خبرنگاران: سیامند رحمان قوی ترین ورزشکار معلول دنیا، به دلیل ایست قلبی در 31 سالگی چشم از دنیا فروبست.

خداحافظی تلخ با سیامند رحمان؛ بدرود قهرمان خندان

سیامند رحمان خرداد سال جاری گفته بود که میخواهد پس از بجا گذاشتن رکورد جدید در پارالمپیک توکیو، وزن بدنش را کم کند. مسئول اداره ورزش اشنویه درباره درگذشت رحمان به سایت ورزش سه گفت: تا ساعت پنج ونیم عصر با سلامت کامل در خانه بود. ساعت شش حالش بد می گردد. خانواده با اورژانس تماس می گیرند، اما قبل از رسیدن به بیمارستان، به خاطر ایست قلبی جان داد و عملیات احیا مثمرثمر نبود.

بالاترین رکورد های دنیای و پارالمپیک در وزنه برداری قدرتی معلولین، به نام سیامند رحمان ثبت شده است. این ورزشکار بلندآوازه اهل اشنویه در استان آذربایجان غربی، دارای دو طلای پارالمپیک بود و بخت اصلی کسب مدال طلا در پارالمپیک توکیو به شمار می رفت.

آقای رحمان تیرماه سال جاری بار دیگر از سکوی شماره یک دنیا بالا رفت. او همچنین سه دوره پیاپی با ویلچرش در بازی های آسیایی روی سکوی نخست نهاده شد.

سیامند رحمان دارای دو طلای پارالمپیک بود و بخت اصلی کسب مدال طلا در پارالمپیک توکیو به شمار می رفت.

پایگاه خبری کمیته بین المللی پارالمپیک به سیامند لقب Legend را داد و پس از پارالمپیک ریو نوشت: سیامند رکورد خودش را سه بار شکست و با وزنه 310 کیلویی تمام کرد که تقریبا هم وزن دو بچه فیل می گردد.

او خرداد سال جاری به روزنامه شرق گفته بود که میخواهد پس از بجا گذاشتن رکورد جدید در پارالمپیک توکیو، وزن بدنش را کم کند. رحمان در ورزش دنیا دارای صندلی ویژه ای بود و مرداد سال جاری از سوی شبکه تلویزیونی ان اچ کی ژاپن برای انجام مصاحبه درباره پارالمپیک، به توکیو دعوت شد تا به صورت نمادین وزنه 250 کیلوگرمی را نیز مهار کند.

سیامند در پارالمپیک لندن با غلبه بر وزنه 280 کیلوگرمی توانست رکورد پارالمپیک در دسته فوق سنگین را 15 کیلوگرم ارتقا دهد. او در دسته 100+ کیلوگرم بالاتر از وزنه بردار عراقی و نماینده کره جنوبی ایستاد.

سیامند در حرکت اول، وزنه 270 کیلویی را مهار کرد تا پنج کیلوگرم رکورد پارالمپیک را ارتقا دهد. اما این تازه شروع ماجرا بود و در حرکت دوم وزنه 280 کیلوگرمی را هم ثبت کرد تا بار دیگر رکورد پارالمپیک را بشکند. از نکات جالب توجه این رقابت، استفاده از صفحه های 50 کیلویی بود که با رنگ سیاه تعیین بود و برای نخستین بار در طول مسابقات، مورد استفاده نهاده شد.

رکورد دنیای این دسته نیز در اختیار خود سیامند رحمان بود که در مسابقات دنیای امارات توانسته بود 291 کیلوگرم را مهار کند. رکورد پارالمپیک هم در اختیار کاظم رجبی دیگر وزنه بردار دسته فوق سنگین ایران قرار داشت که در پارالمپیک 2008 پکن، وزنه 265 کیلوگرمی را ثبت نموده بود.

سیامند رحمان پس از ایستادن بر روی سکوی نخست پارالمپیک لندن به خبرنگاران گفت: می خواستم 301 کیلو بزنم، اما چون وزنه بردار کره ای به رای داوران اعتراض کرد، وقت تلف شد تا بدن من هم سرد گردد و نتوانستم در زمان دلخواه روی تخته بیاییم.

این ورزشکار به سرعت در ایران محبوب شد. نظر رسانه ها و افکار عمومی را به خود معطوف کرد و حتی محمد رویانیان برای جلب رضایت طرفداران پرسپولیس، با انعقاد قراردادی او را به طور نمادین به عضویت این باشگاه درآورد. سیامند رحمان در پارالمپیک ریو توانست رکورد قبلی خودش را پاک کند و به حدنصاب 310 کیلوگرم برسد. در حالی که نفر دوم فقط 235 کیلوگرم را به جا گذاشت.

منبع: برترین ها
انتشار: 6 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1214

به "خداحافظی تلخ با سیامند رحمان؛ بدرود قهرمان خندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خداحافظی تلخ با سیامند رحمان؛ بدرود قهرمان خندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید