خبرنگاران کتاب بلندقامتان در آغوش ساوالان، روایتی از فراز و فرود یک رویا

به گزارش گردشیا، اردبیل- خبرنگاران- کتاب بلند قامتان در آغوش ساوالان به قلم نادر پرستار با نگاهی تاریخی و تحلیلی، فرازها و فرودهای یک رویای ناتمام در حوزه ورزش والیبال استان اردبیل را روایت می نماید.

خبرنگاران کتاب بلندقامتان در آغوش ساوالان، روایتی از فراز و فرود یک رویا

به گزارش خبرنگاران، استان اردبیل همواره در رشته هایی مانند کشتی، فوتبال و وزنه برداری چهره های ناموری را به عرصه ورزش کشور معرفی کرده و کتاب بلندقامتان در آغوش ساوالان چنان که در مقدمه آن تاکید شده، به بهانه میزبانی اردبیل در رقابت های قهرمانی والیبال زیر 23 سال آسیا در سال 1396، با نگاهی به رویدادهای مهم در حاشیه و متن این رشته ورزشی بین سال های 95 تا 99 به نگارش درآمده است.

چنان که نگارنده کتاب نیز یادآور شده است، ورزش اردبیل از دهه 40 به بعد سال های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و با وجود امیدواری ها برای شکوفایی پس از تبدیل شدن به استان، به منصه ظهور نرسید و در هر دوره ای با چالش های جدیدی روبه رو شد.

والیبال یکی از رشته های ورزشی پر هوادار به شمار می رود که در استان اردبیل نیز همواره طرفداران خاص خود را داشته است؛ چنان که در دهه 40، 50 و 60 تنور ورزش منطقه را گرم می کرد و امید می رفت که میزبانی از مسابقه های بین المللی و استقبال جمعیت مشتاق در فرایند پیشرفت ورزش منطقه نقش مهمی ایفا نماید اما در عمل چنین آرزویی تحقق نیافت.

کوشش برای اوج دوباره ورزش اردبیل

فصل نخست کتاب به رویدادهای سال 95 و از جمله برگزاری مجمع سالانه و کوشش هیات والیبال برای بالا بردن جمعیت زیر پوشش و حضور جوانان علاقه مند و برگزاری اولین کارگاه آموزشی استعدادیابی می پردازد.

نگارنده در بخشی از آن آورده است: هیات والیبال استان اردبیل از شروع سال فعالیت های گسترده ای را شروع کرده و توجه به رده های پایه و فعال کردن همه شهرها و بخش ها و درگیر کردن آنها برای حضوری فعال می تواند آینده درخشانی ترسیم کند.

یکی دیگر از نقاط مثبت هیات والیبال استان اردبیل توجه به امر آموزش و برگزاری کلاس های گوناگون و دانش افزایی است که این افزایش سطح علمی و مهارتی خانواده والیبال استان در کنار اقدام هایی مانند راه اندازی خوابگاه خانه والیبال تضمینی برای رشد و پیشرفت اصولی این رشته عنوان شده است.

همچنین به کارگیری مربیان نامی و مطلع در رده های پایه، ضرورت حضور تیمی شایسته در لیگ دسته یک و راه اندازی هرچه سریعتر والیبال ساحلی در کنار برگزاری مسابقه های قهرمانی والیبال نوجوانان استان با حضور هشت تیم و قرار دریافت تیم اردبیل در سکوی نخست از دیگر فرازهای این فصل کتاب است.

کوشش جهادی برای میزبانی رویدادی آسیایی

فصل دوم کتاب با خبر کوشش برای میزبانی اردبیل در رقابت های والیبال زیر 23 سال آسیا با پیشنهاد رئیس هیات والیبال و پیگیری های مدیرکل وقت ورزش و جوانان و استاندار این استان، سفر رئیس فدراسیون به منطقه و پذیرش رسمی موضوع از سوی کنفدراسیون آسیا کلید می خورد.

در این فصل با اشاره به رویدادهای آن دوره از جمله کوشش ها برای میزبانی، آمده است: 2 سالن برای جلب رضایت مسئولان کنفدراسیون باید تغییراتی اساسی را متحمل می شدند که رسیدن به نقطه ایده آل کار شبانه روزی و همت مضاعفی را می طلبید اما با شروع کار اجرایی بهسازی کسانی که در جریان درخواست کنفدراسیون آسیا و فدراسیون والیبال بودند، امید کمتری برای آماده شدن سالن ها در موعد مقرر داشتند.

اما هنگامی که 16 اسفند 95 رئیس کمیته رویدادهای بین المللی فدراسیون و ناظر کنفدراسیون والیبال آسیا از سالن ها بازدید داشتند، از پیشرفت عملیات اجرایی تعجب کردند که ناشی از کوشش شبانه روزی، دقت در عملیات بهسازی، به کارگیری افراد مجرب، اراده دست اندرکاران برای انجام وظیفه و اعتقاد به شعار ما می توانیم بود و در نهایت 29 فروردین 96 آمادگی کامل اردبیل برای میزبانی پیروز اعلام شد.

11 تیم برای حضور در این رقابت ها اعلام آمادگی کرده بودند که شامل تیم های ایران، پاکستان، چین تایپه، قزاقستان، ازبکستان، چین، استرالیا، مالزی، ژاپن و سریلانکا در قالب چهار گروه بود.

اردبیل در جهت میزبانی، ایران در اندیشه قهرمانی

نخستین دوره مسابقات والیبال پسران امید قهرمانی آسیا در اردیبهشت 1394 با حضور 16 تیم در کشور میانمار برگزار گردید که تیم ملی ایران در آن رقابت ها با ارایه نمایشی قابل قبول به مقام قهرمانی رسید؛ اینک ایران برای دفاع از قهرمانی خود در دومین دوره رقابت ها می بایست در خانه (اردبیل) به میدان می رفت.

مردم اردبیل و دوست داران ورزش و علاقه مندان والیبال نیز مصمم بودند که میزبان خوب و سرافرازی برای دومین دوره رقابت های والیبال امیدهای پسران آسیا باشند و امکانات مورد احتیاج با حمایت مسئولان اجرایی استان و به ویژه استاندار اردبیل فراهم شده بود.

هرچند تعداد تیم های شرکت کننده در رقابت ها نسبت به دوره اول کاهش داشت و از 16 تیم به 11 تیم رسیده بود اما رقابت ها از کیفیت خوبی برخوردار شد و تماشاگران مسابقه های زیبایی را شاهد بودند؛ در این میان ارتقای استاندارد زیرساخت ها از جمله بهسازی 2 مجموعه ورزشی از برکت های میزبانی اردبیل در این دوره از رقابت ها بود.

اردبیل در 10 روز زمان برگزاری رقابت ها رنگ و بوی ورزشی به خود گرفت که نخستین نمود آن همان روز نخست (هشت اردیبهشت 96) و استقبال از نخستین مهمانان در ترمینال فرودگاه بود.

کادر فنی و بازیکنان نیز در این میان در پی کسب افتخار بودند، چرا که رقابت های آسیایی در واقع دروازه ورود به مسابقات دنیای بود و تیم ایران می توانست با همدلی، انضباط و سخت کوشی فارغ از تکنیک ها و تاکتیک ها با استفاده از امتیاز میزبانی بر قله آسیا بایستد.

بر اساس برنامه در نخستین روز رقابت ها تیم ملی جمهوری اسلامی ایران از ساعت 17 و 30 دقیقه 11 اردیبهشت 96 می بایست برابر پاکستان به میدان می رفت که از ساعت 16 به تدریج جمعیت ورزش دوست رو به سالن مجهز و منحصر به فرد رضازاده حرکت کرد و در کمتر از یک ساعت ظرفیت سالن تکمیل شد و بیش از سه هزار تماشاگر هم پشت درهای بسته ماندند.

تیم ایران ملاقات نخست را با نتیجه 3 بر 2 پیروز شد اما استقبال چشمگیر به مسئولان نشان داد که برنده واقعی آن میدان مردم اردبیل در کنار مسئولان از جمله استاندار و کارکنان خدوم اداره کل ورزش و جوانان بودند.

پس از چند روز رقابت، تیم های امید ایران و ژاپن در ملاقات انتهای رقابت های قهرمانی والیبال زیر 23 سال آسیا برابر هم قرار دریافتد که در نهایت ایران با نتیجه 3 بر صفر به فزونی رسید و قهرمانی این دوره را هم به نام خود کرد و چهار ایرانی هم در بین فزونین های آسیا قرار دریافتد.

گام دوم، میزبانی مسابقه های والیبال انتخابی دنیا

وقتی اردبیل در میزبانی رقابت های زیر 23 سال والیبال امیدهای آسیا توانایی های خود را نشان داد، مسئولان فدراسیون میزبانی مسابقه های انتخابی دنیا را نیز به این استان واگذار کردند.

استقبال گرم مردم ورزش دوست اردبیل از رقابت های انتخابی دنیای حال و هوای خاصی را به سالن بخشیده بود و اگر میزبانی ثمراتی داشت، برای یک نفر و یک گروه نبود؛ مردم قهرمان و شهیدپرور منطقه و شهر پرافتخار و دارالامان اردبیل بیشترین سهم را در به وجود آمدن شرایطی ایده آل و قابل قبول داشتند و دست اندرکاران ورزش و جوانان به ویژه خانواده والیبال منطقه در کمتر از چهار ماه 2 آزمون مهم را با پیروزیت پشت سر گذاشتند که این امر می تواند برای جامعه ورزشی استان افتخاری فراموش نشدنی باشد.

حضور بانوان در استادیوم با نظم و ترتیب مثال زدنی یکی از دستاوردهای عظیم و قابل توجه این رقابت ها بود که تمامی مهمانان داخلی از این حضور به نیکی یاد کرده و حفظ شئونات از سوی آنها را بی نظیر تلقی کردند.

مسابقه های انتخابی دنیا که در گروه آ با شرکت تیم های کره جنوبی، چین، قطر، قزاقستان و ایران برای معرفی 2 تیم صعود کننده از 19 تا 23 مرداد همان سال برگزار گردید و حضور تماشاگران خونگرم، صمیمی، دوست دار ورزش منطقه در استادیوم رضازاده نقطه عطف میزبانی اردبیل در رقابت های والیبال بود و در نهایت تیم ایران هر چهار مسابقه را با پیروزی پشت سر گذاشت.

هفته چهارم لیگ ملت ها

نگارنده در فصل چهارم کتاب نیز به رویداد مهم دیگری اشاره دارد: اردبیل برای سومین بار در حیات ورزشی خود میزبانی یک دوره مسابقه مهم و دنیای والیبال را برعهده گرفت؛ مسابقاتی که در کلاس اول دنیای و با حضور تیم های نامدار و قدر والیبال دنیا از جمله استرالیا، فرانسه، پرتغال و ایران قرار بود برگزار گردد.

میزبانی هفته چهارم این رقابت ها به جمهوری اسلامی ایران و شهر دلاورپرور اردبیل واگذار شده بود که با توجه به میزبانی 2 رویداد مهم در سال 96، از بابت زیرساخت های مورد احتیاج چندان با مسئله ای روبه رو نبود.

سومین میزبانی اما با توجه به تغییرات مدیریتی در سطح استان اردبیل با تفاوت هایی همراه بود و با وجود تاکید مسئولان امر بر بحث گردشگری و توریسم ورزشی به عنوان یکی از دلایل پذیرش میزبانی مسابقه های ورزشی بین المللی، دست اندرکاران نسبت به ارایه آماری از نقش میزبانی ها در توسعه گردشگری استان اقدام نکردند.

تیم ایران در این رویداد ورزشی با 2 برد شامل نتیجه 3 بر 1 برابر تیم پرتغال، 3 بر صفر برابر استرالیا و باخت 3 بر صفر برابر فرانسه به کار خود انتها داد و مسائل و حواشی برگزاری این مسابقه ها از جمله استفاده نکردن از گزارشگران بومی، نحوه بلیت فروشی، نحوه حضور خبرنگاران بومی و پایتخت نشین یا ماجرای برگزاری یک جشن تولد در حاشیه رقابت ها از دیگر بخش هایی است که در این کتاب مورد اشاره قرار گرفته است.

نوشته های والیبالی؛ از حواشی تا رویایی که تعبیر نشد

فصل پنجم کتاب نیز به خبرها و نوشته ها حول محور والیبال اردبیل از معارفه رئیس جدید هیات، رتبه سوم هیات والیبال اردبیل در کشور تا بار سنگین هزینه برگزاری رویدادهای بین المللی روی دوش اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل اختصاص یافته است.

صعود نوجوانان استان به مرحله نیمه نهایی والیبال دسته سوم قهرمانی کشور، غیبت پرسش برانگیز تیم نوجوانان بانوان استان در مسابقات دسته سه کشور، لیگ والیبال استان و ثبت نمره قبولی در کارنامه برگزارکنندگان و تکمیل پیروزیت های والیبال اردبیل در سال 96 با دعوت از کیانوش حیدری به اردوی تیم ملی برای نخستین بار از دیگر مطالب خواندنی به شمار می رود که در این کتاب گردآوری شده است.

با وجود این خبرهای خوب اما مطالبی از جمله عنوان بی توجهی به والیبال شهرستان ها تا کی، معمای عدم پرداخت حق الزحمه داوران والیبال، دامن زدن به بحث های انحرافی در میزبانی رقابت های والیبال و غیبت استان اردبیل در مسابقات والیبال قهرمانی کشور نونهالان و نوجوانان از دیگر مطالب مورد اشاره در این کتاب است.

از جمله مطلبی که به تاریخ 16 تیر 98 انتشار یافته است، یادآور می گردد که در آستانه رقابت های لیگ ملت ها رئیس هیات والیبال استان در مصاحبه های گوناگون جهش در ورزش والیبال منطقه را یکی از هدف های میزبانی آن رقابت ها برمی شمرد اما کم و کیف حضور تیم های منتخب استان در رقابت های قهرمانی کشور نونهالان پسر و نوجوانان دختران و پسران معنی و مفهوم تازه ای از جهش در ورزش ارایه کرد.

نویسنده در ادامه اذعان می دارد که آینده والیبال اردبیل در توجه به تیم های پایه خلاصه می گردد؛ زمانی که تیم های پایه مورد کم محبتی قرار می گیرند و وقتی در رده های پایه مسابقه های استانی به هنگام برگزار نمی گردد، مسلم است که نمی توان به توسعه والیبال در استان امیدوار شد و به آن دل بست.

کتاب بلندقامتان در آغوش ساوالان در 270 صفحه از سوی انتشارات آریتان روانه بازار شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1553

به "خبرنگاران کتاب بلندقامتان در آغوش ساوالان، روایتی از فراز و فرود یک رویا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کتاب بلندقامتان در آغوش ساوالان، روایتی از فراز و فرود یک رویا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید