خبرنگاران انتقال دانشجویان شاغل در دانشگاه های خارجی به کشور نگران کننده است

به گزارش گردشیا، تهران- خبرنگاران- دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی در نامه ای به وزیر بهداشت خواهان عدم پذیرش و انتقال دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل از دانشگاه های خارج به داخل کشور به هر علتی از جمله ایپدمی کرونا شدند.

خبرنگاران انتقال دانشجویان شاغل در دانشگاه های خارجی به کشور نگران کننده است

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش روز یکشنبه معاونت فرهنگی - دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در متن نامه دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی آمده است: نظام آموزشی در بستر جامعه و فرهنگ ایفای نقش می نماید و با آن داد و ستد مستمر دارد. اگر چه جریان رسمی آموزش به کارکرد ضمنی و پنهانی خود معمولا بی اعتناست اما این امر منافاتی با ابعاد فرهنگی و اجتماعی آموزش ندارد. حال که جامعه ما از بی عدالتی، شکاف طبقاتی و فقدان آرمان و ناامیدی در عرصه عمومی رنج می برد وظیفه جامعه دانشگاهی حرکت در جهت برطرف این نارسایی ها است.

دبیران این تشکل دانشگاهی در این نامه یادآور شدند: تصمیم گرفتیم نقطه آغاز این حرکات را از خود دانشگاه آغاز کنیم زیرا هویت صنفی دانشجویی ایجاب می نماید بدون هیچ ترسی اعتراض خود را به بی عدالتی ها بیان کند. مسوولین امر به خوبی سخن از عدالت آموزشی می گویند اما در عمل شاهد بستری مناسب و همگانی در جهت استفاده از ظرفیت های آموزشی برای حاکمیت عدالت در جامعه و استفاده برابر از آموزش های رسمی نیستیم.

دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی در این نامه خاطرنشان کردند: مصداق یکی از این بی عدالتی ها سیاست گذاری های اجرا شده در نظام آموزشی است، به گونه ای که دانشجوی روستایی در سال های اخیر، به دلیل عدم اتصال به ساختار عریض و طویل قدرت از اساسی ترین حقوق خود باز می ماند ولی راه ورود به دانشگاه برای متمولین هموار تر شده است.

در این نامه دبیران شوراهای صنفی دانشگاه های علوم پزشکی یادآور شدند: دانشگاه های کشور اصولا باید بستری مناسب در جهت رشد و شکوفایی و اعتلای نخبگان و استعدادهای درخشان کشور باشند اما تبدیل به خانه ای برای طیفی خاص از جامعه شده اند. وظیفه مسئولین موثر در تصمیم سازی های آموزشی، بر اساس قانون اساسی فراهم کردن شرایط تحصیلات عالیه برای همه مردم و نه برای قشرهایی خاص از جامعه است.

دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی در ادامه این نامه نوشتند: گرچه کنکور بهترین راه شناسایی و انتخاب افراد نخبه دارای صلاحیت های لازم نیست ،اما یقینا در شرایط کنونی بهترین مجرای اجرای عدالت آموزشی است (قطعا کنکور سراسری ایراداتی اساسی دارد و ما نیز منکر آن نیستیم، اما صحبت در این باره، در این مقال نمی گنجد) و در حال حاضر با فاکتور دریافت از بعضی مولفه ها می توان گفت، کنکور سراسری راهی برای تشخیص بهترین، توانمندترین و کوششگر ترین داوطلبین کنکور است و در این کارزار برای سالیانی طولانی،افرادی شایسته پیروز به حضور در بهترین و مهمترین رشتههای تحصیلات عالی کشور شده اند.

در بخش دیگری از نامه دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی آمده است: انتقال عده ای از افراد دارای تمکن با ثبت نام در دانشگاه های خارجی و سپس بازگشت آنها پس از دو ترم به داخل کشور باعث نابرابری و سرخوردگی اجتماعی خیل بزرگی از داوطلبان برای ورود به دانشگاه های علوم پزشکی شده است و ناامیدی و دلسردی قابل توجهی در بین دانشجویان و حتی فارغ التحصیلان رشتههای حوزه بهداشت و درمان به وجود آورده است.

در ادامه دبیران این تشکل دانشجویی به عنوان نمایندگان دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور اعتراض و نگرانی خود را به هرگونه تصمیم جدید برای انتقال دانشجویان ایرانی شاغل در دانشگاه های خارجی که عمدتا از ترازهای علمی پایینی نیز برخوردارند و قطع به یقین خسارات جبران ناپذیری را به بدنه علوم پزشکی وارد خواهند ساخت، به هر علتی از جمله پاندمی کووید 19،کمبود ارز و ... اعلام کردند.

بر اساس این نامه، در شرایطی که وزیر، معاونین، مسئولین دانشگاهی و اساتید به تعداد بالای دانشجویان در حال تحصیل معترض هستند و به دلیل عدم وجود امکانات کافی و مناسب آموزشی و رفاهی پیگیر عدم افزایش ظرفیت هستند، چگونه بدون فراهم سازی زیر ساخت های لازم به دنبال پذیرش این دانشجویان آن هم با اخذ مصاحبه هایی که شفافیت آنها برای عموم روشن نیست، بوده اند و در روزهای اخیر نیز به حواشی جدی و عمیقا تاثیرگذار در این خصوص، دامن زده اند.

دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی تاکیدکردند: اگر چه گفتنی است تمامی متقاضیان ورود به دانشگاه های داخل کشور برادران و خواهران ما هستند، اما ای کاش مسوولین مربوطه به جای آنکه تمرکز خود را روی پذیرش دانشجویان خارج از کشور بگذازند، به فکر پذیرش داوطلبانی باشند که همیشه با داشتن تمام شرایط لازم و صرفا به دلیل عدم تمکن اقتصادی و امتیازات ویژه از تحصیل در رشته های مورد علاقه خود بازمانده اند.

در بخش دیگری از این نامه دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی خطاب به وزیر بهداشت، اعلام کردند: مهم ترین سرمایه کشور بالاخص کشورهای در حال توسعه، دانشگاه ها و جوانان و امیدواری آنها است. این سرمایه ها مهم تر از ارز کشور و هر چیز مشابه دیگر است اما افسوس که این تصمیم، تصمیمات قبلی و تصمیمات آینده با این منطق و طرز تفکر حاکم، موجب نابودی این سرمایه های بزرگ و انسانی خواهد شد. لذا خواهشمندیم تمام کوشش خود را برای سرانجام دادن به این تصمیم و عدم پذیرش دانشجویان خارج از کشور به کار ببندید.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1208

به "خبرنگاران انتقال دانشجویان شاغل در دانشگاه های خارجی به کشور نگران کننده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انتقال دانشجویان شاغل در دانشگاه های خارجی به کشور نگران کننده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید