تغییرات اعمال شده مورد تایید ما نیست

به گزارش گردشیا، به گزارش خبرنگاران ، بحث تغییر متن نویسنده ها یا حذف نام و اثر بعضی نویسندگان و شاعران در کتاب های درسی از موضوعاتی است که هرازگاهی حاشیه ساز می گردد و با واکنش های زیادی در فضای مجازی همراه شده و سبب اعتراض می گردد. هنوز مدت زیادی از ماجرای تغییر در داستان قلب کوچک را به چه کسی بدهیم نوشته نادر ابراهیمی در کتاب هفتم دبستان نگذشته که خبر تغییر متن داستان سفرنامه اصفهان از سری داستان های قصه های مجید نوشته هوشنگ مرادی کرمانی مطرح شده است.

تغییرات اعمال شده مورد تایید ما نیست

این تغییرات در شرایطی اتفاق افتاده که صاحبان اثر یعنی خانواده مرحوم نادر ابراهیمی و همچنین هوشنگ مرادی کرمانی، هیچ گونه اطلاعی از اعمال این تغییرات نداشته و در پی اطلاع از موضوع، مراتب نارضایتی شان را اعلام نموده اند. چنانکه پیش تر از این فرزانه منصوری، همسر نادر ابراهیمی، در بیانیه ای نوشت: این دخالت در اثر نویسنده را علاقه مندان به آثار نادر ابراهیمی خبر دادند. قضیه را پی گرفتم و متوجه شدم جمله ای به اثر اضافه شده که نه تنها آن را موثر و زیباتر ننموده، بلکه مفهوم وسیع و گسترده آن را هم محدود نموده است. این کتاب قریب به 30 سال است که در خانواده ها می چرخد و به صورت پویانمایی هم ساخته شده است. پدر و مادرهای امروز در کودکی آن را خوانده اند و حال برای فرزندشان می خوانند و تغییرات آن را می فهمند. در جهانی امروز، که هر اتفاق کوچکی در هر گوشه جهان، بی درنگ، به چشم و گوش همه می رسد، چطور فکر نموده اند که این نیز بگذرد و کسی نخواهد فهمید بدون اجازه صاحب اثر دستی در آن برده ایم؟! بارها متوجه شده ام که بدون اطلاع و مجوز از ما، آثار نوشتاری و سرودهای ملی میهنی همسرم، نادر ابراهیمی، را در کتاب های درسی گذاشته اند، و با تصاویر نامربوط و نازیبایی تزیینش نموده اند که نسبتی با پیغام و مفهوم اثر ندارد. تذکر داده ام، امید که نتیجه بخش باشد. قبل از آن که اقامه دعوی کنم.

براین اساس حسن ملکی، معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در این باره در جوابیه ای گفت: این مطلب در کتاب فارسی پایه هفتم منتشر شده و در زمینه تغییر این متن باید بگویم که این تغییر کوچک سال قبل که زمان مدیریت بنده نبوده، اعمال شده است. و جمله وضو گرفتم و نماز خواندم به متن اصلی نویسنده داستان سفرنامه اصفهان از سری داستان های قصه های مجید نوشته هوشنگ مرادی کرمانی اضافه شده است و شاید تصور تغییر دهنده این بوده که متن را کامل کند تا اثر عبادی و معنوی اش بر روی دانش آموز بیشتر باشد که البته این گونه تغییرات در متن نویسنده مورد تایید ما نیست و برای سال آینده هم قطعا اصلاح خواهد شد و دستور داده شده متن به همان حالت اصلی خودش برگردانده گردد. البته کلمه اندک تغییر نیز در متن کتاب ذکر شده تا نویسنده و مخاطب آگاه باشند، اما به هر حال این مساله برای سال آینده اصلاح خواهد شد و در نسخه الکترونیکی هم که روی سایت می آید هم اصلاح می کنیم و جای نگرانی نیست.

شایان ذکر است، تغییر در متن داستان سفرنامه اصفهان به این گونه بوده که در متن اصلی داستان آمده است: بی بی برایم بار و بندیل بست. من هم بیکار ننشستم، ناشتایی خورده و نخورده پریدم روی چرخ... اما در کتاب درسی متن را این طور تغییر داده اند: بی بی وقت نماز صبح بیدارم کرد، برایم بار و بندیل بست. من هم نماز خواندم، ناشتایی خورده و نخورده، پریدم روی چرخ... جای دیگری هم در متن اصلی داستان سفرنامه اصفهان آمده است: ظهر شد. صدای اذان می آمد. کار اکبر آقا تمامی نداشت. حوصله ام سر رفته بود... اما در کتاب درسی بچه ها داستان را این گونه تغییر داده اند: ظهر شد، صدای اذان می آمد. وضو گرفتم و نماز خواندم. کار اکبر آقا تمامی نداشت. حوصله ام سر رفته بود. .. و در کتاب درسی نوشته اند با اندک تغییر.

تغییر در داستان قلب کوچک را به چه کسی بدهیم نادر ابراهیمی هم که در کتاب هفتم دبستان منتشر شد نیز به این گونه بود که در متن اصلی اثر آمده است: قلبم را می بخشم به همه آن هایی که جنگیدند و دشمن را از خاک ما، از سرزمین ما و از خانه ما بیرون انداختند. اما در کتاب درسی این متن این گونه تغییر پیدا نموده است: قلبم را می بخشم به همه آن هایی که به خاطر اسلام جنگیدند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1502

به "تغییرات اعمال شده مورد تایید ما نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات اعمال شده مورد تایید ما نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید