ترویج برند ملی گردشگری با همکاری تمامی دستگاه ها، تصویری مثبت در جامعه بین الملل

به گزارش گردشیا، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تحقق و نهادینه سازی برند ملی گردشگری را با تدوین برنامه ای عملیاتی و اجرایی با همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط محقق دانست که منجر به ایجاد تصویری مثبت از ایران در جامعه بین الملل و توسعه گردشگری کشور خواهد شد.

ترویج برند ملی گردشگری با همکاری تمامی دستگاه ها، تصویری مثبت در جامعه بین الملل

میراث آریا: ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت وگو با خبرنگار میراث آریا درباره اهمیت برند ملی گردشگری که آیین نامه اجرایی آن روز گذشته 12 خردادماه 1400 در هیئت وزیران تصویب شد، بیان نمود: برند ملی گردشگری ایران از سال 98 بر پایه روش علمی و با مشارکت ذینفعان و فعالان حوزه گردشگری همچنین صاحب نظران علمی و فرهنگی کشور انتخاب و در سازمان جهانی گردشگری UNWTO معرفی و ثبت شد. با این اقدامایران برای اولین بار دارای برند ملی گردشگری شد.

سیمرغی که نشان از ایرانی باشکوه دارد

تیموری با بیان اینکه الگوی برند ملی گردشگری بر پایه سه محور خلق ارزش، مخابره ارزش و ارائه ارزش و در چهار مرحله، مورد تایید و مبنای کار نهاده شد، اضافه نمود: چالش اساسی برندینگ و تعریف هویت برند ملی گردشگری ایران، وحدت بخشی به تنوع و کثرت جاذبه های متعدد گردشگری بود، که پس از آنالیز های عمیق و برگزاری جلسات اتاقفکر، همراه با صاحبنظران حوزه های مرتبط، سیمرغ به عنوان نشان هویت بصری برند ملی گردشگری و ایران باشکوه: یک تجربه متفاوت Majestic Iran: A Different Experience به عنوان شعار و هویت کلامی برند ملی گردشگری جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

معاون گردشگری کشور با اشاره به اقدامات صورت گرفته پس از رونمایی از نشان و شعار برند ملی گردشگری بیان نمود: طی این مدت بخشنامه استفاده از برند ملی گردشگری در تمامی محصولات، جاذبه ها، تولیدات و نظام بصری توسط دکتر مونسان به زیرمجموعه های تابعه ابلاغ شد. همچنین پس از ثبت برند در اقلام تبلیغاتی ایران علاوه بر بخش دولتی، بخش خصوصی نیز در مکاتبات و عرضه اقلام تبلیغاتی در رویدادهای داخلی و بین المللی، از آن استفاده می نمایند.

تیموری توضیح داد: معرفی به سازمان جهانی گردشگری و ثبت آن در وب سایت رسمی سازمان جهانی از دیگر اقدامات صورت گرفته است. همچنین در فازهای بعدی این پرژوه، اقدامات ترویجی و تبلیغی خود را در زمینه گردشگری در سطح بین المللی عرضه خواهیم کرد.

استقرار نظام برندینگ به وسیله استانداردسازی مقاصد و مصادیق تاسیسات گردشگری کشور اقدامی ست که به گفته معاون گردشگری در آینده ای نزدیک صورت می گیرد.

او با اشاره به اهمیت داشتن این نشان ملی برای گردشگری کشور، توضیح داد: امروزه کشورهای مختلف با برنامه های منسجم به فعالیت های تبلیغاتی و اطلاع رسانی می پردازند و با سرمایه گذاری در ساخت برند ملی گردشگری برای ایجاد تصویری مثبت و برندی قدرتمند کوشش می نمایند تا بتوانند از آن به عنوان ابزاری کارآمد برای ورود به بازارجهانی بهره بگیرند.

تیموری در ادامه به پتانسیل های غنی فرهنگی، تاریخی و طبیعی ایران اشاره نمود و اضافه نمود: در راستای ایجاد تصویری مثبت در اذهان جهانی ضروری ست که اقدامات موثر و جدی انجام گردد، زیرا چنین تصویر مثبتی می تواند تاثیر قابلتوجهی بر رونق مالی، جذب سرمایه گذاری خارجی، افزایش صادرات و به تبع آن افزایش توان اشتغالزایی کشورداشته باشد.

ضرورت تصویب آیین نامه اجرایی برند ملی گردشگری در هیئت دولت چیست؟

او توجه به برندینگ گردشگری در کشور را یکی از مهمترین اقدامات برای تصویرسازی مثبت در جوامع بین الملل برشمرد و گفت: بدلیل ذات چند بعدی و چند کارکردی گردشگری، برای حداکثرسازی مشارکت ذینفعان اصلی یک ساختار قوی، یکپارچه و منسجم برای ساخت، مدیریت و ارائه برند ملی گردشگری ایران احتیاج بود. در راستای استقرار چارچوب حقوقی و قانونی برای حمایت، حفاظت و راهبری برند ملی گردشگری احتیاج به تصویب این آیین نامه در هیئت دولت به عنوان بالاترین صندلی حقوقی و اجرایی کشور بود که این مهم انجام شد.

معاون گردشگری کشور با تاکید بر اهمیت این اتفاق، توضیح داد: پیش بینی اعتبارات بودجه ای برای دریافت همکاری های مشورتی و تصمیمات اجرایی سایر دستگاه ها، ضرورت عدم تغییر برنامه ها و فرآیندهای توسعه برند ملی گردشگری با تغییرات مدیریتی کلان، تدوین ضوابط قانونی اعطای مجوزها و مشوق های حمایتی که فراتر از اختیارات دستگاه ها باشد، تبیین نقش و مسئولیت های دستگاه ها در ارتباط با توسعه برند ملی گردشگری همچنین لزوم دریافت گزارشات و اقدامات صورت گرفته در بازه های زمانی معین، ترویج مشارکتی، جریان سازی و جاری سازی برند ملی گردشگری در کشور از جمله کارکردهای تصویب این مصوبه توسط هیئت دولت هستند.

اهمیت همکاری سایر دستگاه ها در تهیه و اجرای برنامه عملیاتی

تیموری در ادامه همکاری دستگاه های ذیربط را مهم ترین بند این آیین نامه مطرح نمود و گفت: برای ترویج و نهادینه سازی برند ملی گردشگری باید یک برنامه عملیاتی و اجرایی با همکاری دستگاه های اجرایی تهیه گردد و در این زمینه دستگاه های اجرایی موظفند اعتبارت مورد احتیاج خود را در بودجه سالانه پیش بینی نمایند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1821

به "ترویج برند ملی گردشگری با همکاری تمامی دستگاه ها، تصویری مثبت در جامعه بین الملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترویج برند ملی گردشگری با همکاری تمامی دستگاه ها، تصویری مثبت در جامعه بین الملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید