تحریم ها ممکن است باعث اخلال در دسترسی ایران به واکسن کرونا گردد

به گزارش گردشیا، به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه واشنگتن پست، این روزنامه آمریکایی به نقل از تحلیلگران مالی و بازرگانی در مطلبی می نویسد که تحریم های مالی واشنگتن علیه ایران ممکن است در دسترسی این کشور به واکسن کرونا اخلال ایجاد کند و بدین ترتیب، کوشش های ایران برای مهار این بیماری همه گیر را بی اثر نموده و باعث تداوم شیوع این بیماری در منطقه گردد.

تحریم ها ممکن است باعث اخلال در دسترسی ایران به واکسن کرونا گردد

با آنکه سخنگوی برنامه دنیای واکسن کرونا موسوم به کوواکس می گوید که آمریکا معاملات مربوط به این واکسن را از شمول تحریم ها معاف نموده، تحلیلگران هشدار می دهند که تحریم های اقتصادی کوشش های تهران برای شرکت در این برنامه و همچنین خرید اقلام پزشکی مربوط به آن را سخت می نماید.

از زمان شروع شیوع کرونا در ایران از فوریه 2020، شمار مبتلایان به این بیماری ویروسی در کشورمان به بیش از یک میلیون نفر و شمار قربانیان به حدود 50 هزار نفر رسیده است.

در همین ارتباط، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران هفته گذشته گفت که تحریم های اقتصادی آمریکا مانع از پیش پرداخت اولیه از سوی ایران برای دسترسی به برنامه دنیای واکسن کرونا یا همان کوواکس می گردد؛ برنامه ای که از سوی سازمان بهداشت دنیای و با هدف اطمینان یابی از توزیع منصفانه واکسن کرونا در میان کشورهای دنیا تدوین شده است.

روز دوشنبه نیز رئیس بانک مرکزی ایران شکایت مشابهی را بابت مسدود بودن فرآیند پرداخت دولت به برنامه کوواکس عنوان نمود.

از سوی دیگر، کیانوش دنیاپور سخنگوی وزارت بهداشت ایران نیز از پیش خرید 16.8 میلیون دوز واکسن کرونا به وسیله کوواکس اطلاع داد که حدود 10 درصد از جمعیت 80 میلیونی ایران را پوشش می دهد.

ا م ا محسن زرکش، کارشناس حقوقی مسائل تحریمی در شرکت حقوقی پرایس بنوویتز در واشنگتن می گوید: کاملاً متحمل است که سختی هایی-خواه جزئی یا بزرگ- در زمینه یاری های اقتصادی ایران به برنامه کوواکس پیش بیاید.

وی افزود: تضمین اینکه شرکت های بین المللی بتوانند این واکسن ها را به دست ایران برسانند، نیازمند کوشش های مضاعف و اقدامات هدفمند است.

زرکش تأکید کرد با آنکه ایران در کشورهایی نظیر آلمان و کره جنوبی ذخائر ارزی دارد، استفاده از این ذخائر یا انتقال آنها مستلزم کاغذبازی های زمان بر اداری است.

این کارشناس حقوقی تأکید کرد که علاوه بر مسائل اقتصادی مربوط به این مسئله، شرکت های آمریکایی هم احتمالاً در بخش های مختلف سازمان دنیای بهداشت و سایر برنامه های ساخت واکسن مشارکت دارند که خود این مسئله هم مخاطرات تحریمی را بیشتر می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1486

به "تحریم ها ممکن است باعث اخلال در دسترسی ایران به واکسن کرونا گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم ها ممکن است باعث اخلال در دسترسی ایران به واکسن کرونا گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید