با این وضع ادامه کار در دانشگاه یاسوج امکانپذیر نیست، توجه به دانشگاه ها برای دیدن روی عافیت

به گزارش گردشیا، خبرنگاران/کهگیلویه و بویراحمد رئیس دانشگاه یاسوج گفت: اگر می خواهیم روی عافیت ببینیم باید به دانشگاه ها و آموزش و پرورش توجه کنیم.

با این وضع ادامه کار در دانشگاه یاسوج امکانپذیر نیست، توجه به دانشگاه ها برای دیدن روی عافیت

احمد عریان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، اضافه نمود: دانشگاه یاسوج 35 سال قبل با دو رشته آغاز به کار کرد اما هم اکنون به دانشگاهی تنومند و کارآمد تبدیل شده است که نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین المللی صندلی رفیعی دارد، این دانشگاه در همه شاخص های علم سنجی کشور جزو دانشگاه های برتر می باشد. در سیستم تایمز جزو 500 دانشگاه برتر دنیا بوده ایم که تنها دو دانشگاه ایران در این رده بندی قرار داشتند.

وی اظهارکرد: همچنین در زمینه مهندسی و تکنولوژی دانشگاه یاسوج در بین 300 تا 400 دانشگاه برتر بوده، در رشته فیزیک همین طور و در علم سنجی شانگ های در زمینه مهندسی شیمی و شیمی بین 300 تا 500 دانشگاه برتر بوده ایم.

دانشگاه یاسوج جزو 10دانشگاه برتر در سیستم علم سنجی دنیا اسلام

رئیس دانشگاه یاسوج اظهار داشت: دانشگاه یاسوج برای اولین بار جزو 10 دانشگاه برتر در سیستم علم سنجی دنیا اسلام یا آی اس سی قرار گرفته که نشان می دهد دانشگاه یاسوج از نظر کیفی روی ریل واقعی خود قرار گرفته است البته باید دنبال اهداف بزرگتری باشیم و این دانشگاه باید در زمینه شرکت های دانش بنیان، نوآوری و اجرای طرح های پژوهشی مورد احتیاج مردم، ارتباطات بین المللی و استفاده از اساتید شاغل در سایر دانشگاه های دنیا و رد و بدل کردن دانشجو با سایر کشورها صندلی فاخری کسب کند.

عریان توضیح داد: روزی باید افتخار کنیم که بخش عمده ای از طرح های اجرایی استان توسط نیروهای کارآمد، به روز و متخصص دانشگاه مشاوره، مطالعه، نظارت و اجرا گردد. در این صورت با یک زلزله چهار پنج ریشتری و یا باران معمولی سیل خانمان سوز و مخرب ایجاد نخواهد شد و خسارات کمتری ایجاد می گردد، چرا که با نیروهای متخصص دانشگاهی و کار علمی مقاوم سازی زیر ساخت ها، سازه ها و پل به نحو مطلوبی انجام می گیرد.

وی ادامه داد: هزینه های مطالعات اولیه، نظارت و مشاوره را به اشتباه یک نوع خرج کردن و هزینه کردن می دانیم در حالی که این موضوع هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و باعث طولانی شدن عمر ساخت و سازها می گردد.

رئیس دانشگاه یاسوج با اشاره به استفاده استان از فرصت ها مطرح کرد: بجای انجام کارهای روتین و روزمره باید سراغ یکسری کارهایی که باعث توسعه پایدار استان گردد، ایجاد اشتغال نمایند، نوآوری در بر داشته باشد و سفره مردم را رنگین تر کند، مبتنی بر نگاه دانشگاهی و دستاوردهای دنیا باشد رفت و از اساتید در پروژه های مختلف نفت و گاز، شهرسازی، راه سازی، صنعت و معدن، پتروشیمی و پروژهای زیربنایی در زمینه مطالعات، مشاوره، اجرا و نظارت استفاده گردد.

عریان با اشاره به شهر هوشمند تاکید نمود: شوراهای شهر و شهرداری های استان باید به سمت شهر هوشمند حرکت نمایند و این مهم جزء پروژه های معمولشان باشد و از متخصصان عمران، کامپیوتر، برق، مکانیک، مهندسی مواد، شهرساز و جامعه شناس و روانشناس دانشگاه در این زمینه یاری بگیرند.

باید به علمی به سمت گردشگری برویم

وی ادامه داد: باید علمی به سمت گردشگری برویم و از نعمت ها، ظرفیت ها و پتانسیل ها، طبیعت بکر و تپه های ویژه و مناطق گردشگری و تاریخی استان به خوبی استفاده نموده و زیرساخت های مهمی از جمله تله کابین و پله برقی، هتل ها، مراکز اقامتی بزرگ و امکانات تفریحی را ایجاد کنیم بخش گردشگری می تواند بیشتر از نفت برای استان درآمدزایی کند.

رئیس دانشگاه یاسوج اظهارکرد: ایجاد گردشگاه وحوش، اماکن دیدنی و باغ های بوتانیک یا گیاه شناسی در استان کهگیلویه و بویراحمد می تواند توریست های پژوهشگر و محقق را از سراسر دنیا به این استان بیاورد. و می تواینم با ایجاد یک سریال گردشگری مجازی برای معرفی و شناساندن بخش های مختلف استان نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح بین المللی اقدام کنیم.

آنطور که باید و شاید در زمینه آب کهگیلویه و بویراحمد کار نشد

عریان با اشاره به فراوری سالانه حدود 10 درصد آب کشور در این استان بیان نمود: باید در زمینه نگه داری، جلوگیری از هدر رفت و انتقال صحیح آب می توانیم بیشتر کار کنیم تا کنون در این زمینه در سطح استان آنطور که باید و شاید کار نشده است چرا باید در استانی که سالانه بطور میانگین 700 میلی متر بارندگی دارد چندین متر حفاری گردد تا به آب برسیم و با کمبود آب روبرو باشیم.

وی گفت: در این استان بجای صدها پروژه های کوچک و نیمه تمام باید سرمایه گذاری کلان و کارهای اساسی از جمله کشاورزی نوین، کشت های جدید و محصولات پربازده و درآمدزا کرد و در این زمینه باید از محققان دانشگاهی استفاده گردد.

چرا به اینجا رسیده ایم

رئیس دانشگاه یاسوج اظهار داشت: در سال های 57 تا 58 در شهر دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد بوده ام در آن موقع اگر یک زوجی طلاق می گرفتند از چشم افراد می افتاد و مردم نگاه بدی نسبت به آنها داشتند، خودکشی و اعتیاد وجود نداشت و اگر کسی اعتیاد داشت باید از آن محل جلای وطن می کرد، حاشیه نشینی نبود، زنان سرپرست خانوار کمتر بود و کانون خانواده گرم تر بود، اینکه چرا ما به اینجا رسیده ایم یک بحثی است و اینکه چکار کنیم که شرایط از این بدتر نگردد بحث دیگری است که باید از متخصصین علوم انسانی بیشتر بهره ببریم.

عریان ادامه داد: باید جهت رفع، بهتر شدن و حتی ارتقاء مسائل اجتماعی، حمل و نقل شهری، راه ها، مبلمان شهری، ساخت و سازها، پارک ها و اماکن تفریحی از توان دانشگاه یاری بگیریم.

وی تاکید نمود: آیا تا به امروز به ما ثابت نشده که دانشگاه یاسوج از سایر دانشگاه های کشور چیزی کم دارد، اغلب رشته های مورد احتیاج را دارد و در مواردی که ندارد می توان از متخصصان سایر دانشگاه ها استفاده کرد.

چرا مدیران از خاتمه نامه های دانشجویان حمایت نمی نمایند؟

رئیس دانشگاه یاسوج با بیان اینکه دانشگاه را صرفاً محل آموزش دانشجویان نمی دانیم بلکه رافع مسائل استان و کشور هم می دانیم، توضیح داد: سالانه حدود 1500 خاتمه نامه رشته های کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه اجرا می گردد و در صورتی که 10 درصد این خاتمه نامه ها به سمت مسائل استان سوق داده شوند هر ساله حدود 150مشکل استان رفع می گردد. چرا مدیران دستگاه های اجرایی استان از خاتمه نامه های دانشجویان این دانشگاه پشتیبانی و حمایت نمی نمایند و پروژه های مورد احتیاج خود را به دانشگاه ها در قالب خاتمه نامه واگذار نمی نمایند.

عریان بیان نمود: دانشگاه یاسوج 250 عضو هیئت علمی دارد که ظرفیت خوبی برای کارهای پژوهشی در استان است بنابراین

وی یادآور شد: می توانیم بجای پروژه های کوچک در بخش های مختلف به از این ظرفیت در زمینه های منابع طبیعی، زنبور داری، احیاء جنگل ها، گردشگری، آب، ریزگردها، شهر هوشمند و مقاوم سازی پل ها و ساختمان ها، کشاورزی، هوا و فضا، نفت و گاز، برق استفاده کنیم. به عنوان مثال در بخش گردشگری باید از کارهای سنتی عبور کنیم و چند سرمایه گذار بزرگ با ایده های نو به استان دعوت کنیم.

بودجه آموزش و پرورش و دانشگاه ها در رأس بودجه ها باشد

رئیس دانشگاه یاسوج گفت: جهت اجرای همه مسایل مطرح شده باید نیروی انسانی متخصص و توانمند داشته باشیم تا بتوانند با کمترین امکانات خلق ایده و طرح های نو نمایند بنابراین به نظر می رسد برای تربیت نیروی انسانی مختصص اگر می خواهیم استان سر و سامان پیدا کند حداقل تا 10 سال باید بودجه آموزش و پرورش و دانشگاه ها در رأس بودجه ها باشد. در سفری که به هندوستان داشتم هر طرف نگاه می کردم خیابان ها مملو از متکدی بود اما دانشگاه های این کشور لوکس و مجهز به امکانات، کتابخانه، تجهیزات، آزمایشگاه های استاندارد و اینترنت پرسرعت بود.

عریان اضافه نمود: اگر می خواهیم روی عافیت ببینیم باید به دانشگاه ها و آموزش و پرورش توجه کنیم، دانشگاه های استان خیلی حال و روز خوشی ندارند بطوریکه امسال ما را مجبور نموده اند بودجه مان را برای سال 1399 با 6 درصد اضافی ببندیم اما آیا تورم 6 درصد بوده؟ و یا به مرحله ای از رشد و تکامل رسیده ایم که در جا بزنیم؟.

با این وضع ادامه کار در دانشگاه یاسوج امکانپذیر نیست

وی اظهارکرد: آزمایشگاه این دانشگاه خالی از تجهیزات است و مواد مصرفی مان تقریباً به خاتمه رسیده است و ادامه کار با وضع موجود امکانپذیر نیست. اگر بخواهیم در شرایط سخت روی پای خود بایستیم باید به دانشگاه ها که در شرایط سخت، سلولهای بنیادی، نانو، علوم پزشکی و شیمی کشور در بین 10 کشور اول دنیا قرار گرفته اند، توجه داشته باشیم که حاصل اینها سر سفره مردم خواهد آمد و خیلی از کارهای دانش بنیان زاییده افکار محققان، دانشجویان و اساتید دانشگاه هاست.

رئیس دانشگاه یاسوج با اشاره به ویژگی های مدیران خوب، توضیح داد: مدیر باید در کار خود از لحاظ تئوریک و عملی خبره باشد، دلسوز، دارای نگاه ملی باشد و به توسعه پایدار فکر کند و شایسته ترین ها را بکار بگیرد. متأسفانه در این استان مدیر خوب را کسی می دانند که بتواند بیشترین استخدام فامیلی را داشته باشد، قوانین را عایت نکند، بدون داشتن بودجه کلنگ زنی کند و بدهکاری به بار بیاورد.

عریان تاکید نمود: استان کهگیلویه و بویراحمد به مدیران کارآمد، توانمند و لایقی احتیاج دارد که برای توسعه استان کوشش نموده و از فرصت ها بتوانند به خوبی استفاده نمایند. باید اتاق فکری از مدیران دغدغه مند استان تشکیل گردد تا نقشه راه توسعه استان را طراحی نمایند.

وی اظهار داشت: باید در زمینه عمده محصولات کشاورزی از جمله سیب درختی، انگور و مرکبات با ایجاد کارخانه های فرآوری و بسته بندی به رنگین کردن سفره کشاورزان، مشغول بکار شدن فارغ التحصیلان دانشگاهی، درآمدزایی، اقتصاد و اشتغال استان یاری کنیم.

مدیران حق ندارند وقت خود را بی جهت تلف نمایند

رئیس دانشگاه یاسوج مطرح کرد: مسئولیتی به ما مسئولان و مدیران واگذار شده و باید جوابگو باشیم، حق نداریم وقت خود را بی جهت تلف کنیم بلکه برای رسیدن به توسعه پایدار باید مضاعف از وقت اداری و مکلفی خود کار کنیم.

عریان اضافه نمود: دانشگاه یاسوج 250 عضو هیئت علمی شامل 11 استاد تمام، 80 دانشیار، یک مربی و مابقی استادیار دارد و در این دانشگاه حدود 6000 دانشجوی آقا و خانم در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد(1200) و دکترا(300) مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: پژوهش در دانشگاه یاسوج رشد خوبی داشته است، بیان نمود: از هفت طرح پژوهشی انعقاد قرار داده شده با این دانشگاه در سال 96 در سال گذشته این تعداد به 51 طرح رسید و در امسال انتظار داریم که شرایط دانشگاه از نظر تعداد طرح ها و مبلغ بهتر گردد. طی سال 97 حدود دو میلیارد تومان طرح پژوهشی داشت که نسبت به سال قبل افزایش چهار برابری داشت اما در شأن دانشگاه نیست و باید بالای 20 میلیارد تومان طرح پژوهشی داشته باشد که ایده آل ما اینست که سالانه هر عضو هیئت علمی دانشگاه یک طرح پژوهشی داشته باشد.

چند دانشگاه در یک شهر کوچک!

رئیس دانشگاه یاسوج با بیان اینکه دانشگاه های ما بیمارند، بیان نمود: در رشد دانشگاه ها هوشمندانه و کارشناسانه عمل ننموده ایم و کسانی که دانشگاه ها را رشد داده اند از مفهوم دانشگاه ها خیلی اطلاعی نداشتند و برخی اوقات مؤسسان دانشگاه ها مدیران استانی و نمایندگان بودند و آمایشی انجام نگرفت که کجا احتیاج به دانشگاه داریم و گاهی یک شهر کوچک که ظرفیت یک دانشکده را هم نداشت چند دانشگاه ایجاد نموده ایم البته وزارت بهداشت نسبت به وزارت علوم، غیرانتفاعی ها و آزاد عمل کرد و رشد منطقی تری داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 811

به "با این وضع ادامه کار در دانشگاه یاسوج امکانپذیر نیست، توجه به دانشگاه ها برای دیدن روی عافیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این وضع ادامه کار در دانشگاه یاسوج امکانپذیر نیست، توجه به دانشگاه ها برای دیدن روی عافیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید