اوگور شاهین: ماموریت ما این است که دانش سرتاسر دنیا را به کار بگیریم تا یک بیمار را نجات دهیم

به گزارش گردشیا، کاشف واکسن کرونا که سال گذشته برگزیده جایزه مصطفی (ص) شد، گفت: ماموریت ما این است که دانش سرتاسر دنیا را به کار بگیریم تا یک بیمار را نجات دهیم.

اوگور شاهین: ماموریت ما این است که دانش سرتاسر دنیا را به کار بگیریم تا یک بیمار را نجات دهیم

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، اوگور شاهین کاشف واکسن کرونا در سخنرانی مهم خود پس از دریافت جایزه مصطفی (ص) 2019، به چندین نکته اساسی در خصوص نقش علم در زندگی انسان ها و فناوریِ تحول آفرین ایمنی درمانی که پایه و اساس ساخت واکسن کرونا است، اشاره نمود.

دقیقاً یک سال پیش بود که اوگور شاهین به خاطر فراوری واکسن سرطان بر پایه mRNA برگزیده جایزه مصطفی (ص) شد. پس از دریافت این جایزه، وی در سخنرانی خود، مأموریت دانشمندان را دستیابی و استفاده از دانش و فناوری تمام دنیا برای نجات حتی یک بیمار بیان کرد. این دیدگاه او با عقیدهی مسلمانان و سایر ادیان مبنی بر اینکه نجات یک انسان، نجات کل بشریت است در یک راستا است.

اکنون اوگور شاهین پیروز به فراوری واکسنی شده که حدود 95 درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا، که جان بیش از 2/1 میلیون نفر را در سراسر دنیا گرفته، مؤثر است.

اوگور شاهین در ماه ژانویه سال 2020 درپی مطالعه مقال های در خصوص بروز نخستین علایم ویروس کرونا در ووهان چین کار خود را در زمینه ساخت واکسن این ویروس شروع کرد. شاهین پیش بینی کرد که این ویروس در سرتاسر دنیا شیوع پیدا خواهد نمود، این درحالی است که بسیاری از دانشمندان این موضوع را تهدید جدی نمی دیدند. وی گروهی را به منظور فراوری واکسن احتمالی برای ایجاد ایمنی و جلوگیری از ابتلا به عفونت کووید -19 تشکیل داد.

شاهین در سخنرانی خود گفت: ایمنی درمانی، روشی نوین بوده و بسیاری از دانشمندان بر این باورند که در آینده می تواند سرطان را درمان کند. درحقیقت، یافته ها حاکی از آن است که این زمینه پژوهشی چندرشته ای که جایزه مصطفی (ص) به معرفی و تقدیر از آن پرداخت، نه تنها در سال های آینده نقش مهمی در درمان سرطان خواهد داشت، بلکه در کنترل کرونا و همه گیری های آینده نیز مؤثر خواهد بود.

به گفته شاهین، منطقی که در پس ایمنی درمانی (توانمندسازی دستگاه ایمنی برای مبارزه با سرطان) واقع شده است این است که هر بیمار، مبتلا به نوع متفاوتی از سرطان است و مشخصات ژنتیکی منحصر به فردی دارد. بنابراین، هر بیمار سرطانی احتیاج به یک درمان فردی متناسب با مشخصات ژنتیکی سرطان خود دارد.

راهکار نوآورانه شاهین و تیم تحقیقاتی او فراوری واکسن های شخصی سازی شد ه ای است که سلول های T بدن را وادار می نمایند به تومور های سرطانی حمله نمایند. بدین منظور شاهین و همکارانش از RNA پیغام رسانِ ساخته شده استفاده نموده و آن را طوری رمزگذاری می نمایند که حاوی تمام اطلاعات لازم برای سلول های T باشد و به آن ها نشان دهد که چه پروتئین هایی باید بسازند. این RNA پیغام رسانِ ساخته شده، آن ها را قادر می سازد تا پروتئین های جهش یافته منحصر به فرد روی سطح سلول های سرطانی یک شخص را شناسایی نموده و واکنش ایمنی فرد را در برابر طیفی از جهش های سرطانی برانگیزاند. به همین ترتیب، چند نمونه کاندیدای واکسن کووید-19 هم که به تازگی فراوری شده اند، با استفاده از RNA پیغامرسان (mRNA) سیستم ایمنی بدن را بدون استفاده از ویروس واقعی برای فراوری آنتی بادی های محافظ تحریک می نمایند.

پیروزیت 95 درصدی واکسن کرونا که توسط اوگور شاهین توسعه یافته، رسانه های مختلف دنیا را به اهمیت کشف و ارج نهادن جایزه مصطفی (ص) به تحقیقات علمی بر مرز دانش واداشته است. شبکه تلویزیونی دویچه وله آلمان درباره حضور اوگور شاهین در جایزه مصطفی (ص) می گوید: به جرأت می توان گفت جایزه مصطفی (ص) قبل از هر نهاد تشویقی-علمی دیگری، اوگور شاهین را شناخته و وی را لایق تقدیر عالی دانسته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 دی 1399 بروزرسانی: 27 دی 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1498

به "اوگور شاهین: ماموریت ما این است که دانش سرتاسر دنیا را به کار بگیریم تا یک بیمار را نجات دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوگور شاهین: ماموریت ما این است که دانش سرتاسر دنیا را به کار بگیریم تا یک بیمار را نجات دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید