کتاب هایی که برای سیری ناپذیران دنیای علم معرفی شدند

به گزارش گردشیا، به گزارش خبرنگاران ، science focus در گزارش ماهانه خود از کتاب های حوزه ترویج علم، لیستی از محبوب ترین ها را در ماه دسامبر منتشر کرد.

کتاب هایی که برای سیری ناپذیران دنیای علم معرفی شدند

آیا عطش سیری ناپذیری برای دانایی دارید؟ آیا در خصوص دنیای اطراف خود کنجکاو هستید؟ و همواره می خواهید چیزی جدید و هیجان انگیز برای گذراندن زمان داشته باشید؟ در هر صورت، توصیه می کنیم بینی خود را به کتاب علمی معرفی شده، بچسبانید.

نظریه جدیدی از زمان

چرا زمان به جلو جریان دارد و هیچگاه به عقب نمی رود یا سیر دایره ای ندارد؟ مدتهاست که فیزیکدانان به دنبال پاسخ هستند و بسیاری معتقدند که طبق قانون دوم ترمودینامیک، زمان فقط در یک جهت حرکت می نماید.

اما، جولیان باربور در کتاب جدید خود با عنوان اصلی The Janus Point استدلال می نماید که چنین نیست. باربور مانند خدای یونانی به نام ژانوس که اغلب با دو چهره در جهت مخالف به تصویر کشیده می گردد، می گوید که زمان نه از یک، بلکه از دو طریق جریان دارد. شاید به همین دلیل است که باربور عنوان اصلی کتاب خود را از ژانوس گرفته است.

لازم به ذکر است، نویسنده چنین استدلالی ممکن است بیش از حد فنی به نظر برسد، اما برای درک همه خوانندگان ساده و راحت توضیح داده شده است.

مغز ما چگونه کارها را انجام می دهد

اینکه میلیاردها سلول عصبی برای تبدیل فکر به عمل جمع شده اند، به خودی خود حیرت انگیز است. دیوید بدر؛ دانشمند علوم اعصاب شناختی، این مسئله را در کتاب خود با عنوان اصلی On Task به مراحل جدیدی از شناخت می رساند.

چند وظیفه ای بودن، کنترل خود، پیری مغز و عادت های بد، تنها بعضی از عملنمودهای شناختی است که در این اثر توضیح داده شده اند.

شکستن کد: یک راهنمای عملی

این کتاب برای حل کنندگان آماتور پازل ها و رمزگشایان چیزی فراتر از یک تمرین است. در حقیقت این اثر در باب تاریخ شکستن کد، راهنمای رایج ترین روش ها و راه چاره ها است. همچنین نویسنده جزئیات رمز و رازهای دنیای واقعی و هنوز حل نشده را هم درج نموده است.

اگر همواره در کریسمس به یکی از اعضای خاص خانواده خود یک کتاب پازل هدیه می دهید، این اثر ممکن است یک انتخاب مناسب باشد.

تپه های میان ستاره ای

تپه نوشته برایان هربرت و کوین ج اندرسون، نویسنده داستان های علمی تخیلی است. آن ها رمان گرافیکی ماجراجویی حماسی را که در سیاره آراکیس اتفاق می افتد، در تصاویر خیره کننده به تصویر می کشند.

هواداران ژانر علمی تخیلی در سراسر دنیا از سال 1965 داستان بین ستاره ای هربرت را دوست دارند، اما این کتاب مطمئنا مخاطبان جدیدی را نیز به آراکیس خواهد آورد.

ما و ربات ها

کتاب ما، ربات ها؛ هوش مصنوعی در صد داستان نوشته سیمون لنگ، مجموعه داستان هایی است که در طول زمان از سوی این نویسنده تألیف شده است. تمامی داستان ها یک موضوع مشترک دارند؛ همه آن ها به دنبال هشدار دادن به ما هستند یا ما را به آینده هوش مصنوعی سوق می دهند. جذابیت این داستان ها به گونه ای است که در تمامی گفت وگوها، هوش مصنوعی از صندلی خاصی برخوردارند.

برای اینکه بفهمید هوش مصنوعی واقعا چه کاری می تواند انجام دهد یا برای درک علوم کامپیوتر، یادگیری ماشین و الگوریتم های هوشمند، به این کتاب غیر داستانی نگاهی بیندازید.

بازی هایی برای ذهن شما

کتاب بازی ها برای ذهن شما نوشته جیسون روزنهاوس، تاریخچه و آینده معماهای منطقی را بیان می نماید. لازم به ذکر است، ارسطو هنگامی که مجموعه ای از نوشته هایش را در خصوص استدلال مناسب منتشر کرد، آغاز به مطالعه منطق کرد؛ یعنی چگونگی شکل گیری یک استدلال و ابزاری که باید در یک سخن تکذیب گونه استفاده کرد. از آن موقع، فلاسفه درباره تعریف ارسطو از منطق اظهارنظر کردند، بعضی موافق، بعضی مخالف، اما اینکه منطق در واقع چیست هنوز مورد بحث است.

در این کتاب جذاب، جیسون روزنهاوس به مطالعه منطق می پردازد و نشان می دهد که چگونه زبان در طول تاریخ برای ایجاد بازی ها و معماها استفاده شده است. بخش هایی از فلسفه، ریاضیات برای ذهن شما یک بازی هوشمندانه است.

لازم نیست علم موشک را بیاموزید

کلی جراردی نویسنده کتاب NOT NECESSARILY ROCKET SCIENCE کوشش نموده، هدایت برای زندگی در عصر فضا را به نگارش دربیاورد. وی با ناسا کار نموده و فناوری هایی را که به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال می گردد را آزمایش نموده و به توسعه برنامه هایی برای اکتشافات فضایی در آینده یاری نموده است.

وی در وب سایت خود می گوید: این کتاب میخواهد صنعت فضایی را در دسترس همه قرار دهد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1509

به "کتاب هایی که برای سیری ناپذیران دنیای علم معرفی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب هایی که برای سیری ناپذیران دنیای علم معرفی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید