ژنوتیپ های برتر پسته به یاری باغداران کشور می آیند

به گزارش گردشیا، خبرنگاران/مرکزی عضو هیأت علمی گروه علوم مهندسی و باغبانی دانشگاه اراک از ارائه ژنوتیپ های برتر پسته جهت بهبود کیفیت و کمیت این محصول اطلاع داد.

ژنوتیپ های برتر پسته به یاری باغداران کشور می آیند

جهت دریافت خدمات طراحی و ساخت ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

علی خدیوی در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه ارائه این طرح پژوهشی و بکارگیری آن در مزارع کشت پسته سطح کشور می تواند در راستای بهبود کمیت و کیفیت این محصول کشاورزی بسیار مثمرثمر باشد، اظهار کرد: ایران از سالیان گذشته همیشه رتبه اول کشت پسته را در سطح جهان داشته است و کماکان نیز با دارا بودن بالاترین سطح کشت در جهان، رتبه اول فراوری پسته را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه ایران در کنار کشورهای آمریکا و ترکیه بالاترین میزان فراوری پسته جهان را دارد، اما متاسفانه کارنامه ما در حوزه عملکرد در واحد سطح چندان رضایت بخش نبوده است و محصولات فراوریی از حیث میزان خندانی، وزن و درصد مغز، طعم مطلوب و... به سطح مورد رضایت ما نرسیده اند. همین مهم لزوم اصلاح باغات پسته کشور را بیش از گذشته مطرح می نماید و به اعتقاد من نیز باید اقداماتی در این زمینه صورت بگیرد تا پسته فراوریی ما از نظر میزان خندانی، عدم پوکی و اندازه مغز به سطح مطلوب و با کیفیت برسد.

وی با بیان اینکه این طرح تحقیقاتی با همکاری گروه علوم مهندسی و باغبانی دانشگاه اراک، دانشگاه صنعتی شاهرود و مرکز تحقیقات کشاورزی سمنان به نتیجه رسیده است، توضیح داد: ما در این طرح پژوهشی تعدادی از گیاهانی را که حاصل گرده افشانی باز بودند به مدت چند سال مورد مطالعه قرار دادیم و آن دسته از صفات تجاری که برای مشتریان این محصول حائز اهمیت بودند را به طور گسترده آنالیز کردیم. ژنوتیپ هایی که در نهایت انتخاب شدند، هم از نظر اندازه مغز و هم از نظر میزان خندانی و عدم پوکی گیاهان خوبی هستند و خوشبختانه با انتخاب نهایی گیاهان مذبور می توانیم در آینده آنها را در اختیار کشاورزان کل کشور قرار دهیم.

عضو هیات علمی گروه علوم مهندسی و باغبانی دانشگاه اراک تاکید نمود: این طرح از زمان آغاز کشت تا میوه دهی حدود 6 سال زمان برده است که با احتساب 3 سال آزمایش مزرعه ای این محصول می توان گفت کل طرح از ابتدای امر تا زمان انتخاب نهایی گیاهان 9 سال طول کشیده است.

به گفته وی، نتایج این مطالعه در مجله معتبر JCR-Q1 به نام Scientia Horticulturae چاپ رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 904

به "ژنوتیپ های برتر پسته به یاری باغداران کشور می آیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژنوتیپ های برتر پسته به یاری باغداران کشور می آیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید