چطور با مسمومیت غذایی مبارزه کنیم؟

به گزارش گردشیا، هوا به تدریج گرمتر می گردد. ممکن است شما هم تصمیم داشته باشید به سفر و یا پیک نیک بروید و غذاهای خوشمزه بخورید.

چطور با مسمومیت غذایی مبارزه کنیم؟

مترجم: پریسا مرتضوی

منبع:راسخون

هوا به تدریج گرمتر می گردد. ممکن است شما هم تصمیم داشته باشید به سفر و یا پیک نیک بروید و غذاهای خوشمزه بخورید.

اما درجه حرارت بالا شانس مسمومیت غذایی را افزایش می دهد. اگر می خواهید بیرون از منزل غذا درست کنید و میل کنید ممکن است برای شستن دستها، سرد نگه داشتن مواد غذایی و یا طبخ غذا در دمای مناسب دچار مشکل شوید. همه این مسائل برای جلوگیری از مسمومیت غذایی ضروری اند.

مسمومیت غذایی هنگامی رخ می دهد که غذاهایی که می خورید حاوی میکروب های خاص و یا سمومی که آنها فراوری می نمایند، باشند. با خوردن این سموم شما سریعا بیمار می شوید بعلاوه ورود میکروبها به روده شما و تکثیر آنها میتواند باعث بیماری شما گردد.

هر ساله، در حدود 1 نفر از هر 6 نفر آمریکایی به دلیل غذاهای آلوده بیمار می شوند. بیشتر بیماری های ناشی از مواد غذایی به طور ناگهانی به وجود می آیند و تنها زمانی کوتاه ادامه پیدا می نمایند؛ اما گاهی اوقات مسمومیت غذایی می تواند منجر به مسائل جدی تری گردد. بیماری های ناشی از مواد غذایی هر سال حدود 3،000 نفر را از بین می برند. نوزادان، افراد مسن، و کسانی که بدنشان #سیستم ایمنی# ضعیفی دارد بیشتر در معرض خطر هستند.

بسیاری از مردم علائم مسمومیت غذایی را می شناسند: استفراغ، اسهال، درد شکم، تب و لرز. بیماری ممکن است خفیف یا شدید باشد و می تواند از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. علائم و طول مدت بیماری به نوع میکروب های بیماری زا یا سمی که وارد بدن شما شده است، بستگی دارد.

دلیل اصلی شیوع بیماری های غذایی در ایالات متحده نورو ویروس است. این ویروس که بسیار مسری است هر ساله بیش از 20 میلیون نفر را درگیر نموده و به استفراغ و اسهال دچار می نماید. اگر کسی که برای شما غذا تهیه می نماید با نورو ویروس تماس داشته و دستهای خود را نشسته باشد غذایی که شما می خورید آلوده به این ویروس خواهد بود. خوردن تنها میزان اندکی از این ویروس می تواند شما را بیمار کند. نشانه های عمومی عفونت نورو ویروسی تهوع، استفراع (بیشتر در بچه ها)، اسهال آبکی (بیشتر در بزرگسالان) و نفخ معده است. بعلاوه گاهی نشانه هایی همانند تب خفیف، لرز، سردرد، درد عضلانی، خستگی مفرط را با خود دارد. البته بیشتر این نشانه ها خیلی جدی نیستند و چندان جای نگرانی نیست، اما اسهال و استفراغ ممکن است موجب کمبود آب در بدن شوند. بچه ها و سالمندان بیشتر مستعد کم آبی هستند. بنابراین برای پیشگیری از کم آبی بدن باید آب و مایعات بیشتر بنوشید. از نوشیدن مایعات حاوی شکر، الکل و کافئین خودداری کنید، زیرا کم آبی بدن را شدیدتر می نمایند و باعث وخیم تر شدن اسهال می شوند. نشانه های کم آبی بدن سرگیجه، خشکی دهان، و کاهش ادرار است. اگر کم آبی شدت پیدا کرد با پزشک تماس بگیرید. نورو ویروس ها هم مانند سایر ویروس ها به آنتی بیوتیک ها که برای مبارزه با باکتری ها ساخته شده اند واکنش نمی دهند. حتی داروهای ضدویروس هم برای درمان نورو ویروس اثری ندارد. این بیماری پس از گذشت دو روز خود به خود بهبود پیدا می نماید و معمولا مسائل بلند مدتی را برای بیمار ایجاد نخواهد کرد.

انواع مختلفی از باکتری ها هم می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند. برخی از مواد غذایی که می خرید-مانند گوشت خام و یا میوه ها و سبزیجات- ممکن است از قبل به باکتری آلوده باشند شما باید برای از بین بردن باکتری ها آنها را به خوبی بشویید و یا بپزید. بعلاوه برخی از مواد غذایی اگر بخوبی نگهداری نشوند می توانند تبدیل به مکان مناسبی برای رشد باکتری ها شوند.

باکتری مانند استاف و باسیلوس سرئوس می تواند شما را به سرعت و در عرض 1 تا 7 ساعت بیمار نمایند. این باکتریها در مواد غذایی (مانند گوشت یا لبنیات برای استاف، و غذاهای نشاسته دار مانند برنج برای باسیلوس سرئوس) فراوری سم می نمایند. برای کند یا متوقف کردن رشد این باکتریها ضروری است چنین غذاهایی در دمای 40 ° F یا سردتر نگهداری شوند.

باکتری های دیگر مانند سالمونلا و کمپیلوباکتر، تا زمانی که که وارد بدن نشده و تکثیر ننمایند شما را بیمار نمی نمایند. پس از گذشت 12 ساعت یا چند روز از ورود آنها به بدن، شما احساس بیماری خواهید کرد. علائم می توانند شامل تب، گرفتگی عضلات و گاهی اوقات اسهال خونی باشند.

اگر به مسمومیت غذایی دچار شدید ضروری است میزان زیادی مایعات بنوشید.اما اگر خون دفع کردید حتما به پزشک مراجعه کنید. بعلاوه اگر فرزندتان به مسمومیت غذایی مبتلا شد حتما او را نزد پزشک ببرید.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1960

به "چطور با مسمومیت غذایی مبارزه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور با مسمومیت غذایی مبارزه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید