پیش بینی رسیدن مصرف روزانه گاز به 600 میلیون مترمکعب

به گزارش گردشیا، تهران (پانا) - مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت که انتظار دارد با افزایش شدت سرما، مصرف خانگی و تجاری گاز در کشور روزانه به 600 میلیون مترمکعب برسد.

پیش بینی رسیدن مصرف روزانه گاز به 600 میلیون مترمکعب

سیدجلال نورموسویدر برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: اکنون مصرف گاز خانگی و تجاری در کشور روزانه به 544 میلیون متر مکعب رسیده در حالی که چند روز گذشته اندازه مصرف حدود 520 میلیون مترمکعب بوده است.

مدیر گاز رسانی شرکت ملی گاز ایران توضیح داد که در بخش مصارف خانگی با توجه به اینکه 2 روزی است سرما شدت یافته است مصارف گاز خانگی نیز افزایش قابل توجهی یافته و اگر این سرما یک هفته دیگر ادامه یابد، مصرف گاز در منازل و مراکز تجاری فرایند رو به رشدی خواهد داشت.

نورموسوی ادامه دادکه طبق مصوبه قانونی اکنون روزانه 15 میلیون متر مکعب گاز به فولاد سازان، 5 میلیون متر مکعب به تولیدکنندگان سیمان و 50 میلیون مترمکعب به پتروشیمی ها اختصاص یافته است.

مدیرگاز رسانی شرکت ملی گاز ایران یادآورشد: هرچند که مصرف گاز خانگی و تجاری به علت سرما فرایند صعودی دارد، اما تولید گاز در کشور ثابت مانده و روزانه به طور میانه بین 814 تا 820 میلیون متر مکعب وارد شبکه مصرف می شود.

وی با بیان اینکه امسال سرمای زود رس سبب افزایش گاز شد ، افزود: به همین علت در برخی از روزها تا 75 میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه ها تحویل شده است تا تولید برق در نیروگاه ها دچار مشکل نشود.

نورموسوی به ضرورت مدیریت تولید و توزیع برق و گاز در فصل سرما تاکید کرد و گفت: هم اکنون روزانه 4 هزار واحد اداری مورد بازرسی قرار می گیرد و تا به امروز 300 واحد اداری اخطار دریافت کرده اند و گاز 22 واحد اداری نیز قطع شده است.

مدیر گاز رسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به قرارداد سوآپ بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان افزود: سوآپ گاز از ترکمنستان از طریق ایران به جمهوری آذربایجان از اول ژانویه (دی - بهمن) آغاز خواهد شد.

50 درصد سوخت نیروگاه های تولید برق در کشور به گاز اختصاص دارد

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق ایران در این برنامه گفت: هم اکنون 50 درصد سوخت نیروگاه های تولید برق در کشور به گاز اختصاص دارد و الباقی از سوخت های مایع و به خصوص گازوییل تامین می شود.

وی با اشاره به اندازه ذخیره سوخت نیروگاه های تولید برق در کشور اظهارداشت: هم اکنون بیش از 48 درصد مخازن نیروگاه ها دارای سوخت هستند و نسبت به سال گذشته شرایط بسیار خوبی از این نظر داریم.

سخنگوی صنعت برق ایران یادآورشد: هم اکنون روزانه اندازه مصرف برق به 48 هزار مگاوات رسیده است در حالی که در روزهای تابستان مصرف برق به بیش از 67 هزار مگاوات نیز افزایش یافت.

رجبی مشهدی گفت: 95 درصد تولید برق در نیروگاه های حرارتی در کشور از طریق گاز تامین می شود و هرچه سرما شدت بگیرد روزهای پایداری برق نیز در کشور تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی اظهارداشت: طبق برنامه ریزی های اجرا شده قرار است تولید 1500 مگاوات برق از طریق وزارت نیرو ، 10 هزار مگاوات از طریق صنایع بزرگ و 10 هزار مگاوات برق نیز از طریق نیروگاه های تجدید پذیر در کشور تولید و تامین شود.

به ساخت نیروگاه سازی در کشور کمتر توجه شده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: باید بخشی نگری برق و گاز در کشور پایان یابد و همه دستگاه های اجرایی با یکدیگر در زمینه تولید برق و گاز همکاری کنند تا هرسال زمستان و یا تابستان را با دلهره طی نکنیم.

مالک شریعتی نیاسر افزود: ساخت نیروگاه از تکالیف قانونی است، زیرا در گذشته به ساخت نیروگاه سازی در کشور کمتر توجه شده است.

به گفته این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در قانون بودجه 1401 صنایع انرژی بر موظف خواهد شد در زمینه تولید سوخت نیروگاهی و تولید برق سرمایه گذاری کنند و این سبب خواهد شد تا صنایع بزرگ برق مورد نیاز خود را خودشان تولید کنند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 بهمن 1400 بروزرسانی: 11 بهمن 1400 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2067

به "پیش بینی رسیدن مصرف روزانه گاز به 600 میلیون مترمکعب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی رسیدن مصرف روزانه گاز به 600 میلیون مترمکعب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید