پایتخت معنوی ایران فعال در عرصه دیپلماسی شهری، مشهد شهری در اندازه های جهانی

به گزارش گردشیا، به گزارش خبرنگاران، کارشناسان مدیریت شهری معتقدند هدف از تشکیل شبکه متروپلیس در جهان مشارکت اقشار خاص و تاثیرگذار جامعه در تصمیم گیری های مدیریت شهری است و همچنین انتقال تجربیات جوانان در حوزه های مختلف مدیریت شهری و هم اندیشی این قشر با یکدیگر از دیگر اهداف تشکیل شبکه جوانان متروپلیس است که دبیرخانه آن در مشهد ایجاد شده است و جوانان پایتخت معنوی ایران در آن حضور فعال دارند.

پایتخت معنوی ایران فعال در عرصه دیپلماسی شهری، مشهد شهری در اندازه های جهانی

شهرها با مشارکت جوانان زنده هستند

سید محمد پژمان با رونمایی از شعار شبکه جوانان متروپلیس شهرها با مشارکت جوانان زنده هستند، در مورد پیوستن شهر مشهد به شبکه بین المللی متروپلیس اینگونه اظهار نظر می کند: با اشاره به اینکه امروز افق دید فراتر از شهرهاست و موضوعات به صورت دنیای مطرح می شود، شرایط برخی شهرها به دلیل جمعیتی که دارند و عملکردهای مختلفی در آن ها رخ می دهد، در حد و اندازه دنیای دانست.

وی می افزاید: برخی موضوعات در کلان شهرهای دنیا باید در مجامع بین المللی مطرح و برای آن ها چاره اندیشی شود که یکی از این مجامع، متروپلیس است که کلان شهرهای بزرگ و مطرح دنیا در این انجمن عضویت دارند.

بانوان مشهدی فعال در شبکه بانوان مترو پلیس

پژمان تاکید می کند: یکی از موضوعاتی که مورد توجه اعضای متروپلیس قرار گرفته، بحث حقوق زنان و حضور آنان در مجامع مختلف است که برای این منظور شبکه بانوان متروپلیس تشکیل شده است.

وی یادآور می شود: در این میان نقش جوانان در پیشبرد اهداف، بسیار پررنگ است و به همین منظور موضوع تشکیل شبکه جوانان متروپلیس در مجمع عمومی، ازسوی شهردار مشهد مطرح شد و با استقبال اعضا به تصویب رسید.

دبیرخانه جوانان متروپلیس در مشهد

شهردار مشهد اظهار می کند: امروز که قرار است جوانان مشهدی، دبیرخانه شبکه جوانان متروپلیس را اداره کنند، می توانند در چهارچوب قوانین بین المللی موضوعات را دنبال کرده و با نگاه معرفی، راهکارهای حل مسائل را ارائه دهند.

وی تاکید می کند: اگر موضوعات با دید فرهنگ غنی کشورمان دنبال شود، سرخوردگی نسل جوان کشورهای غربی که به مسائل دنیایی آلوده شده اند،کاسته شده و دریچه جدیدی به روی آنان گشوده می شود.

شهردار مشهد با تاکید بر تجربیات ارزشمندی که از این راستا نصیب جوانان کشور می شود می افزاید: کسب تجربیات با مشارکت فعال جوانان در شبکه جوانان متروپلیس بسیار ارزشمند است و می تواند نقش معین کننده ای در ارتقای سطح علمی جوانان ایفا کند.

شهردار مشهد در کنار 22 شهردار در نشست هیات مدیره انجمن کلان شهرهای دنیا

معاون برنامه ریزی و توسعه شهردار مشهد یادآور می شود: با تصویب هیات مدیره شبکه بین المللی متروپلیس، مشهد مرکز اصلی جوانان کلانشهرهای دنیا شد.

محمد مهدی برادران می کند: نشست هیات مدیره انجمن کلان شهرهای دنیا با شرکت 22 شهردار عضو، در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد که هیات شهرداری مشهد با حضور محمد پژمان نیز در آن حضور داشت.

وی توضیح داد: در این نشست علاوه بر بررسی گزارش فعالیت ها و بودجه، پیشنهاد شهرداری مشهد مبنی بر تشکیل شبکه بین المللی جوانان متروپلیس با مرکزیت شهرداری مشهد در دستور کار هیات مدیره قرار گرفت که شهردار مشهد به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره متروپلیس، ضمن برشمردن دستاوردهای بی نظیر حضور جوانان شهر مشهد در حوزه های مختلف شهرداری مشهد که می تواند الگویی برای دیگر شهرها باشد، نیاز انجمن کلانشهرهای دنیا به دخیل کردن جوانان را یادآور شد و توانمندی شهر مشهد را که در حال حاضر دفاتر منطقه ای متروپلیس در حوزه زنان، آموزش و صندوق آسیایی توسعه شهرها را میزبانی می کند، برشمرد.

وی ادامه می دهد: شهردار برلن با استقبال از پیشنهاد شهر مشهد، به صورت رسمی حمایت این شهر را از پیشنهاد شهردار مشهد مبنی بر تشکیل شبکه جوانان متروپلیس اعلام و آمادگی برلن را مبنی بر مشارکت و همکاری در این زمینه با مشهد اعلام کرد؛ کننده شهر بارسلون نیز در حمایت از پیشنهاد مشهد صحبت کرد و در خاتمه اعضای هیات مدیره متروپلیس به اتفاق آرا به تشکیل شبکه جوانان متروپلیس با مرکزیت شهردای مشهد رای دادند.

راه اندازی دفاتر جوانان کلانشهرهای دنیا در مشهد

معاون برنامه ریزی و توسعه شهردار مشهد می گوید: دفاتر جوانان در دیگر کلانشهرهای دنیا با موضوع مشهد راه اندازی شده و شهرداری مشهد به دنبال افزایش تعاملات در قالب متروپلیس است.

برادران یادآور می شود: ایده تشکیل مرکز جوانان کلانشهرهای دنیا در جشنواره سال گذشته نوآوری در گوانجو چین مطرح شد که در این مدت مطالعات لازم انجام و طرح اولیه تهیه شد.

ارائه الگوهای دنیای توسط شهرداری مشهد

وی تجربیات پیروز مشهد در زمینه جوانان را در تصویب این موضوع موثر دانست و می افزاید: تجربه هایی همچون سامانه ایده پردازان جوان و گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد از الگوهای پیروز دنیای است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهردار مشهد تصریح می کند: حضور فعال مشهد در عرصه دیپلماسی شهری در سال های گذشته موجب دفاع بهتر از ارزش های دینی و فرهنگی شده و زمینه ارائه دستاوردهای علمی را مهیا ساخته است و منجر به آشناتر شدن سایر کلان شهرهای دنیا با مشهد به عنوان مهمترین کلانشهر مذهبی دنیا شده است.

شبکه جوانان کلان شهرهای دنیا

رییس گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد معتقد است که شبکه جوانان کلان شهرهای دنیا در راستای ارتقا جایگاه حضور جوانان کلان شهرهای دنیا در تصمیم گیری های مدیریت شهری تشکیل شده است.

مهدی رضوی کیا در مورد انتخاب مشهد به عنوان مرکز شبکه جوانان کلانشهرهای دنیا مترو پلیس اینگونه اظهار می کند: ایجاد بستر مناسب برای مشارکت جوانان در تصمیم گیری های مدیریت شهری را یکی از دستاوردهای تشکیل شبکه جوانان کلانشهرهای دنیا با موضوع شهر مشهد دانست.

وی تاکید می کند: با تشکیل این شبکه سطح دانش علمی مدیران شهری از راستا ارتباط با نخبگان جوان ارتقا پیدا می کند و در کنار آن برای جوانان فرصتی به منظور کسب تجربه اجرایی ابجاد خواهد شد.

رضوی کیا با اشاره به عضویت 128 شهر از شهرهای دنیا و از جمله شهرهای مشهد، اصفهان، تهران، شیراز، اهواز و تبریز در این انجمن می گوید: این انجمن با هدف تبادل تجربیات و دانش بیشتر کلانشهرهای دنیا تشکیل شده و نگاه ویژه ای به اقشار مختلف از جمله بانوان و جوانان دارد.

مرکز اصلی شبکه جوانان کلانشهرهای دنیا در مشهد

وی با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان مرکز اصلی شبکه جوانان کلانشهرهای دنیا توسط این انجمن تاکید می کند: هدف از تشکیل این شبکه مشارکت اقشار خاص و تاثیرگذار جامعه در تصمیم گیری های مدیریت شهری است.

رضوی کیا بیان می کند: انتقال تجربیات جوانان در حوزه های مختلف مدیریت شهری و هم اندیشی این قشر با یکدیگر از دیگر اهداف تشکیل شبکه جوانان متروپلیس است.

وی در مورد اقدامات انجام شده در دبیرخانه این شبکه بین المللی می گوید: از جمله این اقدامات می توان به تدوین پروپزال و تاسیس شبکه جوانان مترو پلیس، برگزاری اولین آزمون جذب جوانان علاقه مند فعالیت در شبکه، برگزاری کلاس های آموزشی آشنایی با متروپلیس و سازمان های تابعه، طراحی سایت به منظور معرفی شبکه بین المللی جوانان در فضای مجازی به زبان انگلیسی و تشکبل کارگروهای مختلف مدیریت کلانشهری دنیا و روابط عمومی اشاره کرد.

وی در توضیح بیشتر می گوید: فعالیت این شبکه دستاوردهای دیگری نظیر ارائه دیدگاه های ایرانی و اسلامی به جوانان کلانشهرهای دنیا، معرفی دستاوردهای مدیریت شهری مشهد به جوانان سایر کلانشهرهای دنیا، آشناسازی جوانان کلانشهرهای دنیا با مسائل شهری، حساس سازی جوانان به منظور ارائه ایده و نظر جهت حل مسائل شهروندان را به همراه دارد.

دبیرخانه شبکه بین المللی جوانان کلان شهرهای دنیا در مشهد

رضوی کیا با اشاره به تشکیل کارگروهای مختلف در دبیرخانه شبکه بین المللی جوانان کلانشهرهای دنیا یادآور می شود: در این اقدام کارگروه های روابط عمومی و اطلاع رسانی، مدیریت شهری و آموزش و زبان های خارجی تشکیل شده است.

رییس گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد در مورد عضویت در این شبکه اعلام می کند: در هر فصل اطلاعیه هایی برای عضوگیری در این شبکه اعلام خواهند شد و جوانان علاقه مند می توانند نسبت به عضویت در این شبکه اقدام کنند.

وی تاکید می کند: علاقه مندان بعد از ثبت نام باید در آزمون آنلاین و مصاحبه پذیرفته شوند که تاکنون 93 نفر در این شبکه از شهرهای مختلف ایران پذیرفته شده اند و به زودی شاهد حضور جوانان کلانشهرهای دنیا در این شبکه خواهیم بود.

مشهد نگین کلان شهرهای مذهبی دنیا

مشهد به عنوان نگین کلان شهرهای مذهبی دنیا و پایتخت معنوی ایران با مشارکت فعال جوانانش در شبکه جوانان متروپلیس تجربیات بسیار ارزشمندی ا در مدیریت شهری کسب خواهد کرد و این حضور دنیای و تجربیات می تواند نقش معین کننده ای در ارتقای سطح علمی جوانان کشورمان ایفا کند.

...................................

گزارش: زهره رنگ آمیز

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 494

به "پایتخت معنوی ایران فعال در عرصه دیپلماسی شهری، مشهد شهری در اندازه های جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایتخت معنوی ایران فعال در عرصه دیپلماسی شهری، مشهد شهری در اندازه های جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید