از یلدای شگفت انگیز سال جاری تا برنامه های جدید برای فروشنده ها در راستای مشتری مداری دیجی کالا

دومین گردهمایی خبرنگاران با فروشندگان بخش مرکز فروشندگان (Marketplace) سه شنبه شب در هتل همای تهران برگزار گردید. این برنامه ساعت شش و ربع با پخش سرود جمهوری اسلامی شروع شد در حالی که بنیانگذاران و مدیران خبرنگاران میزبان حدود هزار نفر از فروشنده های بخش مرکز فروشندگان بودند.

از یلدای شگفت انگیز سال جاری تا برنامه های جدید برای فروشنده ها در راستای مشتری مداری دیجی کالا

اولین سخنرانان حمید و سعید محمدی، بنیانگذاران خبرنگاران بودند که درباره ضریب نفوذ اینترنت در ایران و کاربرانش صحبت کردند.

سعید محمدی درباره اقتصاد دیجیتالی ایران و مسیری که در چند سال گذشته طی نموده صحبت کرد تا فروشندگان با پتانسیل های بازاری که در آن فعالیت می نمایند آشنا شوند. او گفت: کاربران گوشی های هوشمند در چهار سال گذشته از 2 میلیون به 48 میلیون نفر در سال 2017 رسیده است. در حال حاضر بالای 50 میلیون نفر کاربر تلفن هوشمند داریم. از هر ده نفر ایرانی هفت نفر در شبکه های مجازی کاربر هستند و از این تعداد 30 میلیون نفر کاربر اینستاگرام هستند.

طبق آمار از 80 میلیون نفر جمعیت ایران حدود 60 میلیون نفر جمعیت شهرنشین هستند و 56 میلیون نفر از آنها کاربران اینترنت اند و 38 میلیون نفر کسانی هستند که در بازه سنی 20 تا 39 سال قرار دارند. یعنی 44 درصد جمعیت کشور جوان و مدرن است که نتیجه اش یک اقتصاد رو به رشد می گردد.

ضریب نفوذ اینترنت در ایران در سال های گذشته از زیر ده درصد به هفتاد درصد در سال 2018 رسیده است. ایران در منطقه یکی از معدود کشورها با چنین نرخ نفوذ اینترنت بالایی است. GDP یا سرانه فراوری ناخالص ملی در ایران در قیاس با کشورهای منطقه و خاورمیانه و آسیا و آفریقا عدد قابل قبول حدود 5 هزار دلار است. این عدد نشان دهنده وجود پتانسیل در ابزار ایران است.

اینترنت و خرید اینترنتی در ایران

به گفته حمید محمدی حدود 270 میلیون خرید آنلاین کالا و خدمات در سال 2016 انجام گردیده است و خریدهای اینترنتی در چند سال گذشته روند رو به رشدی داشته است. سهم Retail یا خرده فروشی آنلاین از کل خرده فروشی موجود در کشور کمتر از یک و نیم درصد بوده است. یعنی فقط یک و نیم درصد از خریدهای کشور در نقطه خرده فروشی به صورت آنلاین انجام می گردد. اگر این سهم را به نسبت کشورهای دیگر مقایسه کنیم، ترکیه با 3.3 درصد، اتحادیه اروپا با 6 درصد و چین با 7 درصد، کره جنوبی با 8 درصد و انگلستان با 12.4 درصد خرده فروشی آنلاین قابل توجهی دارند که ما در حال حاضر از آنها عقب هستیم.

در ایرانی فقط کمی بیش از یک میلیار دلار تراکنش مالی در خرده فروشی های آنلاین داریم.

روند رشد خبرنگاران

سعید محمدی درباره روند رشد خبرنگاران در 12 سال گذشته از سال 1385 تا 1397 مرور سریعی داشت. سال 1385 خبرنگاران به عنوان یک استارتاپ کوچک خودساخته با سرمایه گذاری خیلی محدود و ناچیز کار خودش را به صورت تخصصی در حوزه نقد و آنالیز و فروش اینترنتی کالاهای دیجیتال با گروه های محصولی خیلی محدود آغاز کرد.

سعید محمدی گفت: در سال های بعد در خبرنگاران کوشش کردیم که گروه های محصولی مان را متنوع تر کنیم و افزایش بدهیم. در سال 1387 ما پلتفرم نرم افزاری دوم خودمان را آماده کردیم و به ما این امکان را داد که پذیرش ترافیک بیشتر و تعداد سفارش های بیشتر از سمت مشتریان مان باشیم. جلوتر که رفتیم از حدود سال 1391 آغاز به توسعه گروه های محصولی از گروه دیجیتال به سمت سایر گروه ها کردیم.

خبرنگاران درنهایت سال 1391 اولین دور سرمایه گذاری را از سمت یک سرمایه گذار یعنی شرکت سرآوا و آقای رحمانی داشت. بعد از این سرمایه گذاری خبرنگاران هم به لحاظ حوزه های فعالیت گسترش بیشتری پیدا کرد و هم به لحاظ گستردگی در جامعه مخاطب.

سال 1392 خبرنگاران اولین مرکز پردازش (fulfillment center) را با ظرفیت پردازش حدود 40 هزار کالا در روز تاسیس کرد. بهره برداری از این مرکز به خبرنگاران این امکان را داد که در اندازه متفاوتی خدمات را ارائه بدهد.

سعید محمدی سال 1393 را یکی از سال های پردستاورد خبرنگاران نامید که در آن گروه های محصولی تقریبا کامل شدند. در سال 1395 تعداد کارکنان خبرنگاران به صورت تمام وقت به دو هزار نفر رسید. سال 1396 مرکز پردازش دوم خبرنگاران با ظرفیت حدود 400هزار کالا در روز راه اندازی شد و مارکت پلیس خبرنگاران هم گسترده تر شد و تعداد بیشتری فروشنده به خبرنگاران رسیدند. تنوع کالاها در خبرنگاران به عدد 300 هزار رسید که برای یک سال عدد قابل قبولی بود.

سعید محمدی گفت: در سال 1397 با اینکه شرایط اقتصادی دچار مشکل شد و در بازار رکود به چشم می خورد و ارزش ریال کاهش پیدا نموده است، اما برنامه های توسعه زیادی در خبرنگاران وجود داشت از جمله راه اندازی بخش سوپرمارکت خبرنگاران که در تهران می توانید مواد غذایی را در کمتر از سه ساعت تحویل بگیرید. به علاوه دیجی پی که پلتفرم پرداخت اینترنتی خبرنگارانست، قدم های اولیه اش برداشته شد. خبرنگاران نکست را هم پایه ریزی کردیم به عنوان مرکز نوآوری خبرنگاران که بتواند در حوزه های تکنولوژی و کمی آینده نگرانه تر با استارتاپ ها و فعالان حوزه های مختلف تکنولوژی بتوانیم تعامل بیشتری داشته باشیم. تا خاتمه سال 1397 برنامه مان این است که به تنوع محصولی یک میلیون کالا برسیم. خبر بسیار مهم دیگر اینکه پلتفرم جدید نرم افزاری خبرنگاران به نام سوپرنوا همین دو ماه پیش راه اندازی شد که یاری می نماید خبرنگاران در مقیاسی بزرگتر توسعه پیدا کند.

خبرنگاران در حال حاضر کجای بازار نهاده شده است؟

حمید محمدی درباره وضعیت فعلی خبرنگاران با توجه به اندازه بازار گفت: به صورت میانگین از سال 1390 تا سال 1397 به صورت سالانه متوسط رشد فروش در هر سال 103 درصد بوده است. یعنی هر سال خبرنگاران توانسته دو برابر سال قبلش فروش انجام بدهد. یعنی سهم جدی را از بازار فروش آنلاین کالا گرفته است. خبرنگاران و دیجی استایل با هم به سهمی نزدیک به 93 درصد از کل بازار آنلاین رسیده اند. یعنی اکثریت قریب به اتفاق کاربرانی که تجربه خرید آنلاین را دارند روی این دو پلتفرم هستند. البته پلتفرم های زیاد دیگری هم هستند اما با سهم بازار کوچکتر.

طبق آمار و ارقام خبرنگاران در سال 1397 معادل 8 میلیون مشتری جدید خواهد داشت و ترافیک ماهانه آن به 38 میلیون بازدید در ماه می رسد. طبق آمار در هر سفارش مشتری حدود سه و نیم آیتم یا همان کالا وجود دارد که عدد خوبی نسبت به سایر تجارت های الکترونیکی است.

خبرنگاران سومین سایت پربازدید در ایران است و رتبه دنیای 240 را در میان کل سایت های دنیا دارد. در حال حاضر با 15 هزار فروشنده فعال که با به وجود آمدن بخش مارکت پلیس در خبرنگاران فعال گردیده اند تنوع کالایی به 700 هزار رسیده که تا خاتمه سال قرار است این عدد به یک میلیون برسد.

پلتفرم مارکت پلیس شهریور سال 1395 فقط با ده فروشنده به صورت آزمایشی عرضه شد.

تجربیات مشتریان خبرنگاران

در بخش بعدی این کنفرانس سه نفر از مشتریان خبرنگاران درباره تجربه خرید از خبرنگاران با فروشندگان صحبت نموده و نکات مهمی را که در خرید برایشان اهمیت دارد، مطرح کردند. مهم ترین نکته برای مشتریان محتوای مشخصات درج گردیده درباره محصولات در خبرنگاران بود. نظرات مشتریان دیگر یکی دیگر از بخش هایی است که با رنگ متمایز در توضیح کالا دیده می گردد و به بقیه مشتریان یاری می نماید تا راحت تر انتخاب شان را انجام بدهند.

اینکه خبرنگاران مارکت پلیسی ایجاد نموده که توان رقابت عادلانه به وجود می آورد جزو نکات مهمی بود که مشتریان ثابت خبرنگاران به آن اشاره کردند. اینکه مثلا گاهی یک محصول را خود خبرنگاران تامین می نماید اما می توانید همان را از فروشندگان دیگر هم در خبرنگاران خریداری کنید. درنتیجه مخاطب می تواند خودش جنس با قیمت پایین تر را انتخاب کند.

حمل با کالاهای سنگین مثل مبلمان توسط خبرنگاران هم جزو مواردی بود که مورد توجه مشتریان نهاده شد.

نکته مهم دیگر از نظر مشتریان این بود که در خبرنگاران پشتیبانی بعد از فروش هم صورت می گیرد و خریدار به فروشنده واگذار نمی گردد.

محتوای خوب برای فروش بهتر و اصول مشتری مداری

مانفرد مه یر، معاون ارشد مارکت پلیس در این کنفرانس از ارزش های مشتری محور خبرنگاران گفت که توسط فروشندگان هم باید رعایت گردد. ارائه بهترین قیمت، کیفیت بالای محصول، گارانتی معتبر، محتوای صحیح و ارسال سریع ارزش های مشتری محور خبرنگاران هستند که تمرکز روی آنها مشتریان را راضی خواهد نمود.

نیما رسول زاده سرپرست بخش کارخانه محتوا درباره درج محتوا در خبرنگاران توسط فروشندگان توضیحاتی داد. اینکه رابطه میان مخاطبان و فروشندگان از طریق محتوای درج گردیده در خبرنگاران شکل می گیرد و مخاطبان را تبدیل به مشتریان می نماید. محتوای خوب به معنای استفاده از عنوان فارسی صحیح در نامگذاری کالا، نوشتن واقعیت و پرهیز از به کار بردن عبارات تبلیغاتی و اشاره به کلیه ویژگی های محصول است. ویژگی های محصول یعنی مشتری باید جواب این سوالات را بگیرد: چرا بخرم؟ برایم مناسب است یا نه؟ چگونه از آن استفاده کنم؟ کجا از آن استفاده کنم؟ و مزیت هایش کدام است؟

الساندرو دوری معاون ارشد واحد عملیات درباره تامین کالاهای مورد احتیاج مشتری صحبت کرد و اینکه چطور فروشندگان باید محصولات شان را به انبارهای خبرنگاران تحویل بدهند تا مشتریان متناسب با احتیاجشان بتوانند محصول موردنظرشان را تامین نمایند. آنها می خواهند همان چیزی را بخرند که در وب سایت می بینند. درنتیجه محتوا اهمیت زیادی دارد.

رویکرد جدید خبرنگاران این است که فروشندگانی که جنس مرجوعی زیاد داشته باشند یا قوانین مشتری مداری خبرنگاران را رعایت ننمایند همزمان با جریمه نقدی از امتیازات فروشندگان خبرنگاران محروم خواهند شد.

و در انتظار یلدای شگفت انگیز سال جاری

خبرنگاران اواخر آذرماه بزرگترین جشنواره فروش خودش را با عنوان یلدای شگفت انگیز برگزار می نماید. سال جاری هم مثل سال های گذشته خبرنگاران به مدت چهار روز از 27 تا 30 آذر ماه جشنواره فروش را با تبلیغات گسترده در سایت های مختلف دارد. از روز 17 آذر در سایت های مختلف تبلیغات آغاز خواهد شد. یک جشنواره تکمیلی یا افترپارتی هم به مدت سه روز بعد از اتمام جشنواره برگزار خواهد شد که در آن خریدارانی که هنوز سبد خریدشان را کامل ننموده اند یا تمایل دارند بیشتر از جشنواره بهره ببرند می توانند همچنان از تخفیف های ویژه یلدا استفاده نمایند.

ترافیک صفحات خبرنگاران در طول جشنواره یلدا چند برابر خواهد شد. در یک روز عادی 4.8 میلیون کاربر فعال در صفحات خبرنگاران هستند که در چهار روز یلدا این ترافیک به 9 میلیون کاربر خواهد رسید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 دی 1397 بروزرسانی: 22 دی 1397 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 48

به "از یلدای شگفت انگیز سال جاری تا برنامه های جدید برای فروشنده ها در راستای مشتری مداری دیجی کالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از یلدای شگفت انگیز سال جاری تا برنامه های جدید برای فروشنده ها در راستای مشتری مداری دیجی کالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید