پارک فناوری پردیس، هسته اولیه ناحیه نوآوری پردیس است ، پیشران آینده اقتصاد کشور و جایگزین منابع نفتی

به گزارش گردشیا، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و امور مالی پارک فناوری پردیس، هدف از احداث ناحیه نوآوری پردیس را تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری استان تهران دانست و گفت: این پارک، هسته اولیه ناحیه نوآوری پردیس است.

پارک فناوری پردیس، هسته اولیه ناحیه نوآوری پردیس است ، پیشران آینده اقتصاد کشور و جایگزین منابع نفتی

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، محسن پیلان نژاد مدیر کل دفتر برنامه ریزی و امور مالی پارک فناوری پردیس، با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و استاندار تهران برای ایجاد ناحیه نوآوری پردیس، گفت: 27 اردیبهشت ماه امسال تفاهم نامه ایجاد ناحیه نوآوری پردیس در تهران به امضای معاون علمی و فناوری رییس جمهور و استاندار تهران رسید. در حقیقت، این تفاهم نامه با هدف تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری استان تهران با مرکزیت شرق استان تهران و استفاده از حداکثر ظرفیت ها، امکانات و تسهیلات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استانداری تهران برای گسترش سخت افزاری و نرم افزاری ناحیه نوآوری پردیس امضا شد.

وی در خصوص چشم انداز کارکردی این ناحیه شرح داد: در حقیقت، ناحیه نوآوری پردیس به عنوان پیشران آینده اقتصاد کشور و جایگزین منابع نفتی است. این ناحیه کوشش می نماید با جذب استعداد ها و متخصصان داخل و خارج از کشور و بهره گیری از توانمندی های شرکت های فناور و نوآور، بستری را برای یکپارچگی بین سه رکن منطقه نوآوری، منطقه صنعتی و منطقه مسکونی در شرق استان تهران ایجاد کند.

پیلان نژاد در خصوص سابقه ایجاد نواحی و مراکز نوآوری در دنیا اظهار کرد: در دنیا نیز نمونه هایی از نواحی و مراکز نوآوری با کارکرد های ذکر شده وجود دارند. از جمله دره سیلیکون آمریکا که 67 سال پیش کار خود را شروع نموده و 3 میلیون جمعیت دارد و 500 هزار نفر شغل نوآورانه نیز در آن ایجاد شده است. همچنین می توان به دایدوک کره جنوبی، سوژوی چین و هسینچوی تایوان اشاره نمود که هر کدام بر اساس دامنه جغرافیایی و عملکردی، به ترتیب با 56 هزار نفر، 700 هزار نفر و 150 هزار نفر شغل نوآورانه فعالیت می نمایند.

وی ادامه داد: نکته ای که وجود دارد این است که، تمامی نواحی نوآوری در دنیا از یک هسته مرکزی شکل گرفته و بر اساس ظرفیت های منطقه ای گسترش پیدا نموده و تبدیل به نواحی ویژه نوآوری شده اند. بر این اساس در منطقه شرق تهران، پارک فناوری پردیس به عنوان عظیمترین پارک فناوریِ کشور، هسته اصلی ناحیه نوآوری پردیس را شکل داده است.

پیلان نژاد گفت: این پارک در نزدیکی شهر جدید پردیس به عنوان یکی از بهترین موقعیت های جغرافیایی برای تاسیس ناحیه ویژه نوآوری در ایران، در مساحتی معادل 4 هزار و 150 هکتار و با جمعیت فعلی 170 هزار نفر ساکن و آینده 600 هزار نفری ایجاد شده است. همچنین این منطقه دارای ظرفیت بسیار بالایی از مراکز پژوهشی و صنعتی با قابلیت اتصال به این ناحیه است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و امور مالی پارک فناوری پردیس در خصوص چشم انداز ناحیه نوآوری پردیس گفت: چشم انداز ناحیه نوآوری پردیس در فاز اول، بر مبنای برنامه زمان بندیِ 5 ساله و تا سال 1403 در نظر گرفته شده است که به کمک خداوند، این ناحیه در فاز اول به وسعتی به مساحت 115 هکتارِ عملیاتی خواهد رسید. همچنین در این مدت امکان حضور 5 هزار دانشجو، 20 هزار فعال، یک هزار شرکت، 100 متخصص ایرانی بازگشته به کشور فراهم خواهد شد. از وجه تجاری نیز این ناحیه توانایی دستیابی به 120 میلیون دلار صادرات و 30 هزار میلیارد تومان فروش را خواهد داشت.

پیلان نژاد در تبیین دستاورد های تاسیس ناحیه نوآوری پردیس، گفت: در گرو ایجاد ناحیه نوآوری پردیس و استفاده حداکثری از ظرفیت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداری تهران و دستگاه های تابعه آن، دستاورد هایی برای ناحیه نوآوری پردیس می توان متصور بود؛ از جمله حمایت از ایجاد، استقرار و رشد شرکت های نوآفرین، دانش بنیان و فناور و تسهیل فضای کسب و کار برای آنها، تبدیل فضا های صنعتی غیرفعال منطقه به کارخانه های نوآوری، حل احتیاج های فناورانه و نوآورانه استان تهران به وسیله اجرای برنامه های مشارکتی و حمایت از شرکت های نوآفرین، دانش بنیان و فناور ناحیه و اعضای شبکه فناوری و نوآوری ایران (TINET)، تبدیل شدن شهر پردیس به شهر نوآوری جهت اسکان فناوران و نوآوران ناحیه و ....

وی اضافه نمود: امید است بتوانیم، در سایه نعمت های خداوند و برداشتن گامی عظیم برای استحکام ناحیه نوآوری پردیس، رشد و بالندگیِ روزافزون را در خلق ثروت به وسیله دانش، نوآوری و فناوری، محقق کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1160

به "پارک فناوری پردیس، هسته اولیه ناحیه نوآوری پردیس است ، پیشران آینده اقتصاد کشور و جایگزین منابع نفتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک فناوری پردیس، هسته اولیه ناحیه نوآوری پردیس است ، پیشران آینده اقتصاد کشور و جایگزین منابع نفتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید