شرایط موزه ها در زمان قطعی برق

به گزارش گردشیا، شرایط موزه ها در زمان قطعی برق

با گرم شدن هوا و افزایش بی سابقه مصرف برق، این روزها کمتر نقطه ای در ایران است که با قطعی برق روبرو نشده باشد پس شاید این سوال پیش بیاید که در زمان قطعی برق شرایط موزه ها چگونه است؟ برای اینکه موزه ها در زمان قطعی برق تعطیل نشوند پیش بینی هایی اجرا شده تا گردشگران بتوانند بدون هیچ مسئله ای به موزه گردی شان ادامه دهند. در ادامه این خبر خبرنگاران را همراهی کنید.

شرایط موزه ها در زمان قطعی برق

طبق گفته های محمدرضا کارگر مدیر اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بیشتر موزه ها برای قطعی های برق دارای تمهیدات لازم هستند و امنیت موزه ها در مدت قطعی برق کاملا برقرار است. در تمام شهرهای کشور برنامه قطعی برق شامل موزه های سازمان میراث فرهنگی هم می گردد، اما بیشتر موزه ها برای اینکه شرایط موزه در این مدت شرایط عادی داشته باشد باید مجهز به امکانات برق اضطراری باشند.

برقی که مورد استفاده موزه ها قرار می گیرد از برق منطقه ای تامین می گردد برای همین با قطع شدن برق هر منطقه، برق موزه ای که در آن منطقه واقع شده هم قطع می گردد. اما برخی از موزه ها مثل موزه ملی ایران که در مجاورت ساختمان امور خارجی قرار گرفته است در مناطقی اند که خاموشی کمتری دارند ولی معمولا موزه های مهم برق اضطراری و ژنراتور برق دارند و با قطعی روبرو نمی شوند.

طبیعی ست که موزه های بزرگ امکانات بیشتری دارند و به راحتی می توانند چالش های مثل قطعی برق را مدیریت نمایند اما موزه های کوچکتر امکانات کمتری دارند. به گفته کارگر، از سال ها قبل تمهیداتی برای شرایط موزه ها در زمان های اضطراری اندیشیده شده اما تعدادی از موزه های کوچک تهران و شهرستان ها دارای برق اضطراری نیستند و تنها موزه های بزرگ مجهز به این امکانات اند و شاید تا چند سال آینده موزه های کوچک هم امکانات خود را با شرایط اضطراری وفق دهند.

اما اگر در موزه باشید و ناگهان با قطعی برق روبرو شوید تکلیف چیست؟ اگر موزه نتواند در زمان قطعی برق امکانات کامل برای گردشگران داشته باشد موزه به طور موقت تعطیل می گردد اما اگر گرمای هوا اذیت نکند و گردشگران هم همکاری های لازم را انجام دهند موزه بدون مشکل همچنان باز خواهد بود.

موزه ها بسته به موضوع خود آثار تاریخی، باستانی و هنری زیادی را به نمایش می گذراند و معمولا از محبوب ترین جاذبه ها هستند. وجود گنجینه های ارزشمند باعث شده تا موارد امنیتی به خوبی در آن ها رعایت گردد تا آثار کاملا محفوظ بمانند اما تجهیزات امنیتی مثل دوربین های مداربسته با برق کار می نمایند پس شاید این سوال پیش بیاید که در زمان قطعی برق شرایط امنیت موزه ها چه می گردد؟ به گفته کارگر، در زمان قطعی برق همه دوربین های مدار بسته روشن هستند و بدون شک موزه ها در این مدت می توانند امنیت محیط را برقرار نمایند چون دوربین ها، باطری های ذخیره انرژی دارند و مسئله ای از بابت برقراری امنیت ندارند. به گفته کارگر، در تعدادی از موزه ها کمبود امکاناتی وجود دارد اما این موزه ها باید خود را با شرایط اضطراری هماهنگ نمایند و وارد مسیری شوند که تجهیزات لازم برای حل مشکل قطعی برق را فراهم نمایند تا کم کم کمبودها از بین برود.

منبع: الی گشت
انتشار: 5 خرداد 1401 بروزرسانی: 5 خرداد 1401 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2171

به "شرایط موزه ها در زمان قطعی برق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط موزه ها در زمان قطعی برق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید