همه چیز درباره یبوست نوزاد ، علل و علائم و درمان

به گزارش گردشیا، به طور معمول نوزادان تازه متولد شده که از شیر مادر تغذیه می نمایند، به ندرت مدفوع می نمایند. گاهی اوقات ممکن است این موضوع بیشتر از یک هفته طول بکشد. اما زمانی که نوزاد شما به یبوست مبتلا گردد، یعنی احتیاج به یاری دارد. نوزادان هم مانند بزرگسالان زمانی که به یبوست مبتلا شوند، احساس ناراحت نماینده ای را تجربه می نمایند. مشکل در دفع، احساس تورم و سفتی در شکم و عدم تخلیه کامل تنها بعضی از مشکلاتی هستند که نوزاد در هنگام یبوست با آن ها روبرو می گردد. اما چطور می توان یبوست در نوزاد را تشخیص دارد؟ برترین روش درمان خانگی یبوست نوزاد چیست؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی مجله خبرنگاران می توانید با انواع روش های درمان سریع یبوست نوزاد آشنا شوید.

همه چیز درباره یبوست نوزاد ، علل و علائم و درمان

یبوست در نوزادان به چه معنا است؟

یبوست در نوزادان زمانی اتفاق می افتد که مدفوع نوزاد سفت می گردد و یا او به راحتی قادر به دفع مدفوع نیست. به طور کلی هر نوزادی ممکن است یک روال خاص برای دفع داشته باشد و دیر مدفوع کردن او نشان دهنده یبوست نیست. اما اگر متوجه شدید که ظاهر مدفوع نوزاد سفت و خشک است، باید بدانید که این امر عادی نیست و احتمالاً موجب ناراحتی و آزار نوزاد می گردد. معمولاً نوزاد تازه متولد شده از 24 ساعت تا 36 ساعت یک بار مدفوع می نماید.

بعضی نوزادان در یک هفته اول 4 بار تا بیشتر مدفوع می نماید. در 3 ماهه اول بعضی نوزادان تا 2 بار در روز مدفوع می نمایند و این موضوع می تواند بنا به بدن نوزاد متفاوت باشد. اما به هر حال درمان یبوست نوزاد تازه متولد شده می تواند در بیشتر مواقع با مصرف مایعات بیشتر درمان گردد. اما این موضوع ممکن است در اثر مسائل ژنتیکی و بیماری های خاص باشد و از همین رو در این شرایط باید با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره یرقان یا زردی نوزاد و علل و علائم و درمان

دلیل یبوست نوزادان

معمولاً یبوست در نوزادان به دلایل متعددی اتفاق می افتد. در ادامه می توانید با مهم ترین دلیل های یبوست نوزادان آشنا شوید.

  • گرم شدن هوا و کم آبی بدن نوزاد
  • عدم مصرف شیر به مقدار کافی
  • آغاز تغذیه نوزاد با غذاهای جامد که می تواند موجب ایجاد حساسیت به شیر گردد
  • وجود بیماری های زمینه ای مثل دیابت یا کم کاری تیروئید
  • مصرف شیر خشک به جای شیر مادر
  • آلرژی
  • مسمومیت غذایی

علایم یبوست در نوزادان

قبل از هر چیزی باید بدانید که دیر مدفوع کردن نوزاد نشانه یبوست نیست. از آن جایی که نوزاد تنها از شیر تغذیه می نماید، بنابراین ممکن است هر روز مدفوع نداشته باشد. معمولاً نوزادانی که تنها از شیر مادر تغذیه می نمایند، کمتر دچار یبوست می شوند. با این حال نوع غذایی که مادر مصرف می نماید، بعلاوه الگوی طبیعی حرکات روده در نوزاد می تواند روی یبوست او تأثیر بگذارد. به طور معمول تشخیص یبوست در نوزادان کار چندان سختی نیست. توجه داشته باشید که اگر در کنار مشاهده سایر علائم متوجه شدید که مدفوع نوزاد سفت تر از حالت معمول است، کودک شما به یبوست مبتلا شده است. برای تشخیص این موضوع تنها ضروری است به چند نکته مهم توجه داشته باشید.

  • اگر متوجه شدید که مدفوع نوزاد شما خشک و سفت است و مانند سنگ ریزه و چوب درخت شده است، این موضوع نشان دهنده یبوست است.
  • وجود خون در مدفوع نوزاد می تواند نشان دهنده یبوست و آسیب به راست روده و پارگی آن باشد.
  • اگر به تازگی تغییری در رژیم غذایی نوزاد ایجاد نموده اید و متوجه تغییراتی در دفع نوزاد شده اید، ممکن است نوزاد به غذای تازه حساسیت نشان داده و دچار یبوست گردد.
  • متورم شدن و سفت شدن شکم نوزاد می تواند نشان دهنده یبوست باشد.
  • یکی از مهم ترین نشانه های یبوست در نوزادان این است که نوزاد در حالت خوابیده برای دفع مدفوع خود کوشش می نماید.
  • زور زدن نوزاد در زمان مدفوع کردن می تواند نشانه یبوست باشد.
  • نداشتن اشتها و غذا نخوردن هم می تواند نشان دهنده یبوست باشد. اگر نوزاد درست غذا نمی خورد و کم اشتها شده است، ممکن است این موضوع به خاطر یبوست باشد.

بیشتر بخوانید: علائم دندان درآوردن نوزاد و روش های موثر برای کاهش درد

روش های درمان خانگی یبوست نوزاد

برای درمان خانگی یبوست نوزاد روش های متعددی وجود دارد. در ادامه می توانید با بعضی از این روش ها آشنا شوید.

1- ماساژ برترین روش برطرف کردن یبوست نوزاد

یکی از برترین روش ها برای درمان سریع یبوست نوزاد استفاده از ماساژ است. ماساژ دادن شکم چند بار در روز می تواند می تواند موجب بهبود شرایط دفع گردد. یکی از برترین روش های درمان یبوست شدید در طب سنتی استفاده از روغن زیتون برای ماساژ شکم است. برای این کار باید با مقداری روغن زیتون دور ناف نوزاد را در جهت عقربه ساعت ماساژ دهید.

2- درمان سریع یبوست نوزادان با افزایش مصرف مایعات

یبوست نوزاد در بسیاری از مواقع می تواند ناشی از کمبود مایعات باشد. به طور معمول ابتلا به درمان یبوست نوزاد دوماهه تا چهار ماهه می تواند به این معنا باشد که نوزاد شما به مقدار کافی شیر مادر یا شیر خشک دریافت نمی نماید و مایعات بدن او کم شده است. در این سن نوزاد باید هر روز یا هر 2 روز یک بار مدفوع کند. اما زمانی که این اتفاق رخ نمی دهد، به این معنی است که مسئله ای وجود دارد.

در این شرایط بهتر است شیر بیشتری به نوزاد بدهید و در صورتی که مشکل برطرف نشد حتماً از یک پزشک یاری بگیرید. از همین رو افزایش مصرف مایعات می تواند به برطرف این مشکل یاری کند. اگر نوزاد شما تنها از شیر مادر تغذیه می نماید، بهتر است در طول روز بیشتر به او شیر بدهید. اگر نوزاد شیر خشک می خورد، به صورت جداگانه به او آب هم بدهید.

3- عوض کردن برند شیر خشک مؤثر است

بعضی اوقات ممکن است نوزاد به یک برند خاص از شیر خشک حساسیت نشان دهد و با خوردن آن دچار یبوست گردد. در این شرایط می توانید با پزشک کودک در خصوص تعویض برند شیر خشک و انتخاب یک شیر خشک دیگر مشورت کنید.

4- درمان فوری یبوست شدید با داروهای ملین

در مواقعی که یبوست نوزاد به راحتی درمان نگردد، پزشک از ملین های حاوی ماکروگول یا لاکتولوز برای برطرف یبوست نوزاد استفاده می نماید. توجه داشته باشید که مصرف داروهای ملین باید تحت نظر پزشک و به میزانی که پزشک مشخص می نماید، مصرف گردد.

5- درمان خانگی یبوست با تغییر غذاهای مادر

گاهی اوقات مصرف غذاهای مناسب به وسیله مادر موجب ایجاد یبوست در نوزاد می گردد. مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند، باید به نوع تغذیه خود توجه نمایند. مصرف بعضی خوراکی ها می تواند موجب ایجاد یبوست و حتی نفخ در نوزاد گردد. اگر به نوزاد شیر می دهید، بهتر است از خوردن غذاهای لبنی اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید: 20 غذای لاکتوژنیک برای افزایش سریع شیر مادر

6- استفاده از آب میوه برای درمان یبوست نوزادان بالای شش ماه

برای درمان یبوست نوزاد بالای شش ماه می توانید مقداری آب میوه رقیق شده به او بدهید. استفاده از آب پرتقال، آب آلو، آب گلابی و سیب هم می تواند به درمان یبوست بچه ها بالای 6 ماه یاری کند. در درمان یبوست نوزاد زیر شش ماه نباید بدون مشورت پزشک از هیچ ماده دیگری به جز شیر مادر یا شیر خشک استفاده کند. از همین رو برترین روش درمان این نوزادان، استفاده از شیر بیشتر در کنار ماساژ درمانی است.

7- حمام گرم برترین درمان خانگی یبوست نوزاد

یکی دیگر از روش های درمان یبوست در نوزادان، حمام آب گرم است. این روش معمولاً برای درمان یبوست نوزاد یک ماهه به بالا مؤثر است. حمام گرم به نوزاد یاری می نماید تا ماهیچه های شکم او شل شوند و درد شکم و ناراحتی های مربوط به یبوست کاهش پیدا کند.

8- استفاده از شیاف گلیسیرین برترین درمان یبوست بچه ها در خانه

اگر متوجه وجود خون در مدفوع نوزاد شدید، باید هر چه سریع تر او را نزد پزشک ببرید و درمان مناسبی برای یبوست او پیدا کنید. معمولاً استفاده از شیاف گلیسیرین برای نوزادان باید با دستور پزشک استفاده گردد. اما برای بچه ها بالای 2 سال می توانید به راحتی از این شیاف استفاده نمایید.

9- برترین درمان یبوست با وازلین

یکی از برترین روش ها برای برطرف کردن یبوست نوزاد این است که از وازلین در ناحیه مقعد نوزاد بهره ببرید. این کار موجب می گردد تا وازلین مثل یک روان نماینده عمل کند و درد نوزاد در زمان دفع را کاهش دهد.

10- ورزش دادن نوزاد برای برطرف یبوست

برای ورزش دادن نوزاد باید هر یک از پاهای نوزاد را در یک دست بگیرید. سپس مثل حالت دوچرخه سواری به آرامی حرکت دهید. این کار به شل شدن ماهیچه ها و انجام دفع راحت تر یاری می نماید.

جمع بندی نهایی

یبوست مسئله ای است که خیلی از نوزادان آن را تجربه می نمایند. از همین رو پیدا کردن دلیل بروز این مشکل در کنار روش های درمان آن می تواند به فرزند شما یاری کند تا راحت تر از شر این ناراحتی خلاص گردد. به طور معمول برطرف مشکل یبوست نوزاد چهار ماهه و زیر 4 ماه که تنها از شیر مادر مصرف می نماید، کمبود مایعات و یا مسائل و بیماری های خاص است. از همین رو اگر با روش های درمان خانگی یبوست بچه ها پیروز به درمان نشدید، حتماً از یک پزشک متخصص یاری بگیرید.

منابع: ، ،

نوشته های مرتبط

7 روش عملی و قدم به قدم برای از پوشک گرفتن کودک

50 ایده یونیسف برای بازی و تفریح بچه ها در روزهای گرم تابستان

برترین برخورد والدین با کودک و نوجوان بد غذا برای درمان بد غذایی

مزایا و معایب شاغل بودن مادر به بهانه روز جهانی والدین شاغل

منبع: افق کوروش
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1930

به "همه چیز درباره یبوست نوزاد ، علل و علائم و درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره یبوست نوزاد ، علل و علائم و درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید