همدان کجا بریم؟

به گزارش گردشیا، همدان یکی از شهرهای فرهنگی و ارزشمند ایران است که به علت حضور آثار تاریخی باشکوه و زیبایی های طبیعی کم نظیر، به یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور تبدیل شده است.

همدان کجا بریم؟

همدان شهری زیبا و مملو از جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی محسوب می گردد که محبوب گردشگران است و سالانه دنیاگرد های بسیاری از سراسر دنیا، برای بازدید از آن به ایران سفر می نمایند. این شهر که با توجه به مستندات تاریخی، در دوران مادها احداث شده و نخستین مرکز ایران زمین به شمار می رفت، از مراکز مهم فرهنگ و تمدن ایران است. بدیهی است که برای معرفی این سرزمین با آثار باستانی برجای مانده از دل تاریخ، باید روزها و شاید هفته ها را در خدمت گرفت تا بتوان تمامی زیبایی های طبیعی و گردشگری را مشاهده کرد. بنابراین در این مقاله تنها به معرفی بعضی از مهم ترین و محبوب ترین جاهای دیدنی همدان می پردازیم.

1. آرامگاه بابا طاهر عریان

در شهر همدان، مقبره ای متعلق به یکی از عارفان و شاعران مشهور ایرانی به نام باباطاهر عریان قرار گرفته است که اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری قمری زندگی می نموده است؛ بزرگ مردی که بیشتر به علت دوبیتی هایش در بین دنیایان شهره است. تزیینات معماری اجرا شده در این اثر، با دقت و ظرافت خاصی اجرا شده و آن را به یکی از جاذبه های گردشگری این شهر تبدیل نموده است.

2. غار علیصدر

غار علیصدر یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری طبیعی در شهر همدان است که لقب طویل ترین غار آبی دنیا را به خود اختصاص داده است و در ارتفاعات ساری قیه و در نزدیکی روستای علیصدر کبودرآهنگ از توابع استان همدان قرار گرفته است. زیبایی های این پدیده طبیعی، باعث شگفتی و حیرت بازدیدنمایندگان خواهد شد.

3. آرامگاه ابوعلی سینا

ابوعلی سینا شاعر، فیلسوف، پزشک و دانشمند مشهور ایرانی است که در قرن چهار هجری شمسی و در شهر همدان سکونت داشت. آرامگاه وی که طبق معماری برج قابوس از قدیمی ترین عمارت تاریخ دار اسلامی ساخته شده است، امروزه در شهر همدان و در میدانی به همین نام قرار گرفته است. این مکان با حضور درختان چنار و آب نماهای زیبا، به تفریحگاه تبدیل شده است و یکی از جاذبه های گردشگری این شهر نیز محسوب می گردد.

4. آرامگاه حیقوق نبی

در شهرستان تویسرکان استان همدان بنایی تاریخی وجود دارد که از قدیمی ترین آثار تاریخی کشور نیز محسوب می گردد که متعلق به حیقوق نبی (ع) از پیامبران الهی است که دوبار متولد و فوت شده است. قدمت این مقبره مربوط به دوران حکومت سلجوقیان و قرن هفتم هجری است. این مکان امروزه به یکی دیگر از جاذبه های گردشگری همدان تبدیل شده است.

5. تپه هگمتانه

هگمتانه مرکز ام پراتوری مادها و نخستین مرکز ایران زمین از قدیمی ترین شهرهای تاریخی است که در دل تپه ای وسیع به نام تپه هگمتانه قرار گرفته است. این تپه باستانی که پهناورترین تپه تاریخی کشور نیز محسوب می گردد، در شهر همدان امروزی قرار گرفته است و از قدمتی حدود سه هزار سال برخوردار است. این مکان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهر همدان است.

6. دهکده گنج نامه

در شهر همدان، مجموعه ای تفریحی، گردشگری و ورزشی قرار گرفته است که از آن به نام دهکده گنج نامه همدان یاد می گردد. اقلیم مناسب، طبیعت دلچسب و منظره ها زیبای پیرامون این مجموعه تفریحی از مهم ترین دلایل محبوبیت آن بین گردشگران داخلی و خارجی بوده و همیشه میزبان جمع زیادی از دنیاگرد های سراسر دنیا است. تله کابین، پیست اسکی، آبشار، سنگ نبشته های باستانی، تیرول (پرواز فردی روی کابل)، تنها بخشی از برنامه های تفریحی و ورزشی این مکان در تور همدان است. این دهکده در نزدیکی سنگ نوشته های گنجنامه ساخته شده است. این کتیبه های تاریخی از دوران داریوش و خشیارشای هخامنشی برجا مانده اند.

7. دشت میشان

از دیگر جاذبه های طبیعی گردشگری در شهر همدان، می توان به دشت میشان اشاره نمود که در دامنه های کوه الوند قرار گرفته است و گزینه مناسبی برای طبیعت گردان و کوه پیمایان محسوب می گردد.

8. سراب گیان

در 30 کیلومتری جنوب نهاوند از توابع استان همدان سرابی زیبا با چشم اندازی منحصربه فرد وجود دارد که از آن به نام سراب گیان یاد می گردد. این منطقه از کشور به علت زیبایی های خارق العاده همچون بهشتی است در میان طبیعت که در اطراف آن می توان درختانی کهنسال را مشاهده کرد. در 2 کیلومتری این سراب، تپه باستانی قرار گرفته است که قدمت آن به چندین هزار سال می رسد.

9. بازار همدان

از دیگر جاذبه های تاریخی شهر همدان، می توان بازار تاریخی این شهر را در نظر گرفت که بیشتر بناهای آن، متعلق به دوران حکومت قاجاریان است. بازاری که همچون بسیاری از بازارهای سنتی کشور، مسقف بوده و در بعضی از بخش های آن، از پوشش گنبدی، استفاده شده است.

10. امامزاده حسین (ع)

آرامگاه امامزاده حسین (ع)، یکی از مکان های ارزشمند شهر همدان است که با توجه به مستندات تاریخی مقبره یکی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است. البته بعضی از مدارک تاریخی، این مکان را متعلق به پسر امام حسن عسگری (ع) می دانند. معماری زیبا و محوطه بیرونی آن از ویژگی های این مکان روحانی است.

11. گنبد علویان

گنبد علویان یکی از شاهکارهای معماری و گچبری بعد از اسلام در شهر همدان است که امروزه به یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و مذهبی این شهر تبدیل شده است. این اثر تاریخی متعلق به اواخر دوران حکومت سلجوقیان و قرن ششم هجری قمری است. ظرافت، تزیینات منحصربه فرد و خارق العاده این عمارت تاریخی همیشه مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

12. دریاچه و سد اکباتان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری طبیعی در شهر همدان، دریاچه و سد اکباتان است که در 11 کیلومتری شرق همدان قرار گرفته است. فضای زیبای اطراف دریاچه و ورزش های آبی و نیز بهره مندی از امکانات گردشگری، این مکان را به تفریحگاهی دوست داشتنی تبدیل نموده است.

13. موزه تاریخ طبیعی همدان

موزه تاریخ طبیعی همدان به علت حضور گونه های مختلف و متنوع حیوانی، گیاهی و طبیعی ایران و دنیا و بعلاوه نمونه های زنده، سنگواره و تاکسی درمی شده از گونه های مختلف جانداران، یکی از کم نظیرترین موزه های کشور است.

14. حمام قلعه

یکی از حمام های سنتی شهر همدان، حمام قلعه است که متعلق به دوران حکومت قاجاریان است. این حمام قدیمی از وسعتی بالغ بر 1500 متر مربع برخوردار بوده و از دو بخش گرم و سرد تشکیل شده است. این عمارت تاریخی، امروزه به موزه مردم شناسی همدان تغییر کاربری داده و میزبان گردشگران است.

15. برج قربان

از دیگر جاذبه های گردشگری شهر همدان، بنایی تاریخی و متعلق به قرن هفتم یا هشتم هجری است که از آن به عنوان برج قربان یاد می گردد. به نظر می رسد که حسن بن عطار حافظ ابو العلا همدانی در این مکان دفن شده است. وجه تسمیه این اثر تاریخی به علت استفاده قرار گرفتن آن به وسیله فردی به نام قربان به عنوان سنگرگاه، در شورش افغان ها و در دوران حکومت صفویان است.

16. کلیسای آنجلی همدان

کلیسای آنجلی همدان، بنایی متعلق به دوران حکومت قاجاریان است که در شهر همدان قرار گرفته است. این عمارت تاریخی، بهره مند از معماری زیبا و کلاف بندی های چوبی است که از زیباترین ویژگی های تزیینات به کار رفته در آن محسوب می گردد. به نظر می رسد که کلیسا به همت رابی اسحاق ساخته شده و امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری این شهر تبدیل شده است.

17. روستای ورکانه

در 20 کیلومتری شهر همدان، روستای ورکانه، یکی از زیباترین روستاهای کشور قرار گرفته است که در گویش محلی، به معنای قرار گرفتن در کنار چشمه است. این روستا از قدمتی حدود 400 سال برخوردار بوده و از طبیعتی زیبا و منظره ها بکر و چشم اندازی منحصربه فرد برخوردار است که می تواند به عنوان گزینه مناسبی برای گردشگری در نظر گرفته گردد.

18. آرامگاه استر و مردخای همدان

یکی از بااهمیت ترین مقابر و زیارتگاه های یهودیان در ایران و دنیا، مقبره استر و مردخای است که در شهر همدان قرار گرفته است. معماری اجرا شده در این بنا با توجه به سبک بناهای اسلامی است و با توجه به اسلوب ساخت آن، به نظر می رسد که از قدمتی حدود 8 قرن برخوردار است که احتمالا روی عمارتی که قدمت آن به قرن سوم هجری بازمی گردد، احداث شده است.

از دیگر جاذبه های گردشگری شهر همدان می توان به تپه عباس آباد، موزه هگمتانه، شیر سنگی، باغ موزه نظری، دره مرادبیگ، تخت نادر، پیست اسکی برف، پیست اسکی چمن تاریک دره، چشمه ملک همدان، پارک مردم، پارک پرواز و ... اشاره نمود که هرکدام از آن ها، هرساله میزبان جمع زیادی از گردشگران و بازدیدنمایندگان داخلی و خارجی است.

منبع: کجارو / کجارو
انتشار: 15 اسفند 1400 بروزرسانی: 15 اسفند 1400 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2105

به "همدان کجا بریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همدان کجا بریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید