مقاله: فوم بتن چیست و چرا باید از ان استفاده کرد؟

به گزارش گردشیا، بتن طرفدار اتوکلاو (بتن گازی) که در جهان به اختصار AAC نامیده می گردد یک نوع خاص بتن سبک متخلخل است که عمدتا از مواد با پایه سیلیس، سیمان و آهک ساخته می گردد. محصولی که امروزه بنام AAC موسوم است در 70 سال اخیر در کشور سوئد به توسعه رسیده است. این محصول شامل دو فرآیند اصلی ایجاد تخلخل در دوغاب مخلوط سیمان، آهک و پودر سیلیس و عمل آوری بتن حاصله به وسیله اتوکلاو می باشد. رعایت مباحث 3 و 18 و 19 آیین نامه مقررات ملی ساختمان کشور و سرعت بالا در اجرا به دلیل ابعاد مناسب، سبک سازی ساختمان بر اساس آیین نامه 2800 ایران، چسبندگی بسیار خوب بین بلوک و ملات سیمانی به دلیل همجنس بودن، عدم احتیاج به اندود بیش از یک سانتیمتر به دلیل سطح صاف بلوک، کاهش هزینه های مربوط به نازک کاری به دلیل سطوح صاف زیر کار با اجرای این بلوک، سرعت زیاد دیوار چینی و از همه مهمتر صرفه جویی قابل ملاحظه فولاد مصرفی در سازه های فلزی و بتنی که کاهش بارهای مرده ساختمان را در پی دارد، از جمله مزایای این نوع بلوک هاست.

مقاله: فوم بتن چیست و چرا باید از ان استفاده کرد؟

پوکه های معدنی توسط کارگران به طبقات مختلف انتقال می دهند و باعث آسیب دیدن تاسیسات ساختمان می شود. ولی فوم بتن توسط لوله و پمپ به طبقات انتقال داده می شود و از هر گونه آسیب رسیدن به تاسیسات جلوگیری می نماید.

به منظور دستیابی به چگالی های بالاتر، مقداری ماسه به ترکیب بتن اضافه می گردد. ماسه در این حالت، به اسم ماده پرکننده، جایگزین بخشی از سیمان پرتلند نوع CEM I می گردد. نسبت ماسه به سیمان برای حالت پایه، 1 به 1 و برای بتن های سنگین تر، 1 به 3 است.

مهم ترین عامل معین کننده کاربرد و تقسیم بندی فوم بتن، چگالی آن است. این ماده بر اساس چگالی به سه نوع چگالی بالا، مبه وسیله و پایین تقسیم بندی می گردد:

از نظر نصب تاسیسات و سیم کشی و لوله آب به راحتی به وسیله اره کردن می توان راستا آنها را در داخل بلوک تعبیه نمود. به دلیل قابلیت برش محصول هیچگونه ضایعات و نخاله وجود ندارد و در صورت وجود ضایعات بسیار ناچیز می توان آنها را به اسم پوکه شیب بندی بام استفاده نمود. قابلیت بالای سوراخ کاری، برش کاری و اره کاری، قابلیت چسبندگی بسیار بالا با انواع ملات های پایه گچی از دیگر قابلیتهای این بلوک است. اتصال دیوارهای غیرباربر به اسکلت سازه ای باید به نحوی باشد که ضمن تحمل تمامی بارهای وارده، مشارکتی در سختی جانبی سازه نداشته باشند دیوارهای ساخته شده با این بلوک، باید طبق ضوابط استاندارد ملی ایران به تعداده 11272 مقاومت لازم در برابر آزمونهای ضربه را دارا باشند و رعایت ضوابط مربوط به محافظت دیوارها از تماس مستقیم با آب و یا چرخه های تر و خشک شدن الزامی می باشد. کلیه مصالح و اجزاء در این سیستم از حیث دوام، بهداشتی و زیست محیطی باید بر مبنای مقررات ملی ساختمان ایران و یا آیین نام های ملی یا معتبر بین المللی به کار گرفته شوند.

منبع مقاله: فوم بتن چیست و چرا باید از ان استفاده کرد؟

انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1952

به "مقاله: فوم بتن چیست و چرا باید از ان استفاده کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: فوم بتن چیست و چرا باید از ان استفاده کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید