لذت گردشگری در دشت لار (پارک ملی لار) در استان مازندران

به گزارش گردشیا، دشت لار (پارک ملی لار) در استان مازندران به مدد آب و هوای معتدل در شرایط عالی طبیعی واقع شده است. دشت لار (پارک ملی لار) در این استان و در 70 کیلومتری شرق تهران واقع شده است.

لذت گردشگری در دشت لار (پارک ملی لار) در استان مازندران

از سفر با تور ارزان لحظه آخری پاتایا لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

جغرافیای دشت لار

منطقه حفاظت شده لار یا بهتر است گفته گردد پارک ملی لار در منطقه ای در فاصله 70 کیلومتری شرق تهران واقع شده است. منطقه ای دنج که از دره ای در حاشیه جنوب غربی تا شمال شرقی کوه دماوند تشکیل شده است. این منطقه جزو تقسیمات استان مازندران به حساب آمده و از دیرباز به سبب خوش آب و هوایی محل، اردوگاه های پادشاهان در فصل گرما بوده است. منطقه لار با وسعتی حدود 73500 هکتار در سال 54 به پارک ملی تبدیل شد و از سال 61 طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اداره می گردد و از سال 70 برخی از مناطق آن برای شکار و تیر اندازی ممنوع اعلام شد.

در میان دشت های پهناور ایران، دشت لار بهترین مکان برای تماشا و عکاسی از بلندای با شکوه بام ایران است که پذیرای گل های زیبا و چشمه ساران بسیار است. در اواخر بهار گل های شقایق، چادری سرخ و آتشین بر سر دشت ایجاد می نماید و جلو ه ای از بهشت را به تصویر می کشند.

تنوع جانوری دشت لار

دشت لار به دلیل داشتن آب و هوای مناسب و رودخانه های متعدد و پوشش گیاهی انبوه دارای تنوع جانوری فراوانی می باشد و تقریبا تمامی جانداران و گیاهان منطقه البرز مرکزی در این پارک وجود دارند. از گونه های جانوری در این دشت می توان موارد زیر را نام برد:

ماهی قزل آلای خال قرمز، ماهی بومی رودخانه و دریاچه لار است. افعی البرزی، افعی دماوندی، بزمجه، مارمولک، روباه، گرگ، خرس قهوه ای، پلنگ، گراز، کل و بزکوهی، قوچ و میش، آهو، موش صحرایی، قورباقه، لاک پشت، واشه، شهباز، عقاب، کبک، کبک دری، خفاش از گونه های جانوری این منطقه می باشند.

از حشرات هم کژدم زرد، سرگین غلتان، سنجاقک، پشه آبرو در این منطقه دیده می گردد.

رودخانه های دشت لار

رود دیو آسیاب، رود لار، رود سفیدآب، رود الرم، رود ورا رود، چهل بره، آب سیاه چال، آب امام پهنک از رودخانه های این منطقه سر سبز هستند که همگی به سمت سد لار سرازیر می شوند و بخشی از آب تهران را تأمین می نمایند.

پوشش گیاهی دشت لار

جذابیت این منطقه به پوشش گیاهی متنوع و جالب آن است. شماری از گیاهان این دشت خوراکی و دارویی است که هواداران زیادی دارند. گون و خرگوشک و آویشن (اوشم) و شنگ، لواش، سیرک (تلم)، پیازک، قارچ وحشی، کاسنی، گلپر (الرگ)، شیرین بیان، باریجه، چای کوهی، بارهنگ و والک نمونه هایی از گیاهان دشت لار و بلندی های آن است. زنبق وحشی بنفش و ارغوانی، مرغک و گل زرد و شقایق، دشت لار را در بهار رنگارنگ کرده و زیبایی آن دو چندان می گردد.

کوهای دشت لار

در دور تا دور دشت لار کوه های سر به فلک کشیده وجود دارد که عبارتند ار:

کوه دماوند، کوه دیو آسیاب، کوه یخ کمر، کوه گل زرد، کوه پهنک، کوه زرشکی، کوه کمردشت، کوه نمک کوسر، کوه سیاه چال، کوه آرو، کوه اسب کلک، کوه کافر راه و در آخر کوه کبود.

سد لار

سد لار, یکی از سدهای خاکی تأمین نماینده آب آشامیدنی حوالی تهران و تأمین نماینده آب مورد احتیاج آبیاری های کشاورزی منطقه می باشد. این سد در 75 کیلومتری شمال شرق تهران و در 100 کیلومتری شهر آمل واقع شده است. این سد در مرز استان مازندران و تهران واقع است و جزو پارک ملی لار نیست و در استان مازندران واقع شده است. دریاچه سد لار به دلیل نزدیکی به کوه دماوند و واقع بودن در منطقه دشت لار به یکی از گردشگاه های اطراف تهران تبدیل شده است که در سال های اخیر بعنوان مراکز پرورش ماهی قزل آلا و ماهیگیری و همچنین ورزش هایی چون اسکی روی آب از آن استفاده می گردد .

جهتهای دسترسی به دشت لار

  • با ورود به جاده هراز از انتهای بزرگراه بابایی و عبور از رودهن و بومهن و سپس گردنه امامزاده هاشم جهت سرپایینی شده و با طی جند پیچ و 2-3 کیلومتر منظره بی نظیری از کوه دماوند را مشاهده خواهید کرد که توصیه می گردد پیش از رسیدن به ساختمان راه داری توقفی کرده و عکسی یادگاری با این غول سپید داشته باشید. کمتر از 10 دقیقه بعد به پلور خواهید رسید. دقت کنید که تابلو چشم گیری وجود نداشته و بهتر است که دنبال مجسمه طلایی کوهنورد در سمت چپ خود بگردید. و از همانجا به جاده فرعی وارد شوید. بهرحال باید جاده آسفالته و پر پیچ و خم را ادامه دهید و همه جا از فرعی های سمت راست یا چپ بپرهیزید، در کمتر از یک ربع به محیط بانی سد لار خواهید رسید.

نکته: در فصل بهار پیش از 15 خرداد امکان عبور با خودرو شخصی از محیط بانی وجود ندارد. (بعلت فصل زاد و ولد حیوانات) لذا در صورتی که تمایل به ورود به منطقه را دارید باید حداقل 2 کیلومتر را پیاده بپیمایید تا به ترتیب به اولین نقطه دسترسی به آب سد و پس از 5 کیلومتر به روخانه دلیچای و حدود 10 کیلومتر به رودخانه سفید آب و 20 کیلومتر به پست تفرجگاهی انتهای سد برسید.

  • از جاده آبعلی (تهران به سمت آمل) در داخل شهر پلور منشعب می گردد. این جهت از سه راهی پلور تا پست ورودی پاسگاه محیط بانی دلیچای (ورودی شرقی پارک ملی لار) امتداد یافته و دسترسی به پارک ملی لار را به وسیله جاده آسفالته، ممکن می سازد.
  • جهت گرمابدر: این جهت را با ماشین شخصی تا فشم، روستای گرمابدر می گردد طی کرد. این جهت به غرب پارک ملی لار دسترسی دارد و بیشتر مورد استفاده دامداران بومی و عشایر قرار می گرفته است. عبور از این جهت احتیاج به اخذ مجوز از پاسگاه شکاربانی گرمابدر دارد.
  • جهت افجه: این جهت کاملا احتیاج به کوهنوردی دارد. لواسان- افجه- دشت هویج- به سمت فله پرسون- از روی گردنه به سمت دشت لار که حدوداً نزدیک امامزاده پنج تن به رودخانه لار خواهید رسید.

در ادامه جهت های کوهستانی دیگری نیز وجود دارد که همراه با کوهنوردی هستند.

(پل سنگی در راه پلور به دشت لار و رینه)

نکات لازم در سفر به دشت لار

  1. آب آشامیدنی در منطقه موجود نیست، باید همراه خود آب به همراه داشته باشید .
  2. امکان دسترسی به موبایل وجود ندارد .
  3. تابش آفتاب در این منطقه شدید است و سایه طبیعی (درخت) نیز در منطقه وجود ندارد .
  4. در این منطقه مارهای سمی و خطرناکی زندگی می نمایند (استفاده از گتر می تواند تا حدی از میزان خطر بکاهد).
  5. این محل دارای انواع گونه های جانوری و گیاهی است که لازمه حضور در این منطقه رعایت موازین محیط زیستی می باشد.

هر سال تعداد زیادی از مردم برای ماهی گیری، طبیعت گردی، دوچرخه سواری و تفریح به پارک ملی لار می فرایند و با خود یادگارهای بسیار خوبی از این منطقه زیبا می آورند، خاطره سفری خوش و دلپذیر در منطقه ای زیبا و خوش آب وهوا. اما گاهی وقت ها مسافران دشت لار یادگارهایی هم به او هدیه می نمایند؛ یادگاری هایی که باعث می گردد تعدادی از مردم به این منطقه سفر نمایند و آن را از زباله و آلودگی ها پاکسازی نمایند!

جاذبه های گردشگری پیرامون دشت لار

  • امامزاده هاشم- آدرس: جاده هراز 7 کیلومتر بعد از آبعلی.
  • آبگرم لاریجان- آدرس: جاده هراز 72 کیلومتری آمل، روستای لاریجان.
  • غار و آبگرم اسک- آدرس: 13 کیلومتری پلور (راه شنی).

(امامزاده هاشم)

(غار و چشمه آبگرم اسک)

گروه گردشگری خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 9 آذر 1399 بروزرسانی: 9 آذر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1409

به "لذت گردشگری در دشت لار (پارک ملی لار) در استان مازندران" امتیاز دهید

1 کاربر به "لذت گردشگری در دشت لار (پارک ملی لار) در استان مازندران" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لذت گردشگری در دشت لار (پارک ملی لار) در استان مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید