جزئیات تمهیدات ترافیکی شهرداری تهران در آستانه بازگشایی حضوری مدارس
به گزارش گردشیا، تهران (پانا) - معاون شهردار تهران درباره اقدامات لازم ترافیکی و افزایش سرویس رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی همزمان با بازگشایی حضوری مراکز آموزشی و جزئیات نحوه تغییر ساعت طرح ترافیک و بعلاوه تشکیل کمیته پایش و عملیات ترافیک توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سید مجتبی شفیعی درباره تمهیدات ترافیکی شهرداری تهران در نخستین روز کاری پس از تعطیلات نوروزی و بعلاوه نخستین روز بازگشایی حضوری مراکز آموزشی (روز یکشنبه 14 فروردین)، بیان نمود: بنابر تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی همزمان با 14 فروردین 1401 خواهد بود. این بازگشایی تغییراتی در حجم تقاضای سفر در مدهای مختلف حمل و نقل شهری تهران ایجاد خواهد نمود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن اشاره به فوریت تصمیم گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا برای بازگشایی حضوری مدارس و مراکز آموزشی گفت: شهرداری تهران با تزریق منابع اقتصادی و بعلاوه اقداماتی که ظرفیت سازی لازم در مدهای تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مترو را به حداکثر برساند، تمهیداتی در راستای مدیریت ترافیک و تسهیل در جابجایی شهروندان پیش بینی نموده است.
سرفاصله زمانی وسایل حمل و نقل عمومی کاهش می یابد
شفیعی در ادامه بیان نمود: کوشش شده است که تعداد ناوگان مدهای مختلف به وسیله تعمیرات افزایش یابد و بعلاوه شیفت های کاری رانندگان بیشتر گردد. بعلاوه کوشش می گردد که سرفاصله زمانی اعزام ناوگان به حداقل زمان ممکن برسد تا ظرفیت سیستم در روزهای ابتدایی بازگشایی حضوری مراکز آموزشی به حداکثر توان ارائه سرویس برسد.
وی ضمن اشاره به عقب ماندگی جدی حوزه حمل و نقل عمومی به دلیل عدم توجه کافی از طرف مسئولان ذی ربط در حوزه دولت و مدیریت شهری در سال های گذشته اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت سامانه های حمل و نقل عمومی متناسب با تقاضای فعلی نیست و تقویت ناوگان احتیاج به توجه بیشتر تمامی مسئولان دولتی و مدیریت شهری دارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از دولت و مجلس درخواست کرد که ضمن توجه به تزریق منابع اقتصادی لازم متناسب با احتیاجهای شهر تهران، ساز و کارهای قانونی برای تسهیل در توسعه حمل و نقل عمومی برای شهرداری تهرانی را فراهم نمایند.
شفیعی در ادامه افزود: شهرداری تهران به تنهایی منابع کافی برای توسعه حمل و نقل عمومی مرکز را در اختیار ندارد.
وی با بیان اینکه درحال حاضر شهر تهران احتیاجمند فوری حداقل نوسازی 50 هزار دستگاه تاکسی، خرید 5 هزار دستگاه اتوبوس و حدود هزار دستگاه واگن مترو است، عنوان نمود: البته این آمار در طولانی مدت افزایش پیدا خواهد نمود. منابع موجود مدیریت شهری هیچ تناسبی با آمار ذکر شده ندارد و لازمه رسیدن به آن، توجه همه جانبه مسئولان اجرایی کشور است.
بهسازی تجهیزات و علائم ایمنی در محدوده مدارس منطقه ها 22گانه
معاون شهردار تهران درباره اقدامات ایمن سازی عبور و مرور دانش آموزان در معابر شهر تهران بیان نمود: در کنار اقدامات مربوط به توسعه خدمات حمل و نقل عمومی، موضوع ایمن سازی محیط اطراف مراکز آموزشی به ویژه مدارس در دستور کار قرار گرفته است. تمامی منطقه ها شهرداری تهران موظف هستند که نسبت به تکمیل و بهسازی علائم و تجهیزات ایمنی اطراف مراکز آموزشی به ویژه مدارس اقدام نمایند.
شفیعی در ادامه تأکید کرد: چنانچه منطقه ها 22گانه، کمبود و نقصی در حوزه تجهیزات و علائم هدایت و رانندگی دارند باید به سرعت آن را برطرف نمایند.
وی از شهروندان درخواست کرد که در این روزها کمتر از خودروی شخصی استفاده نمایند و به وسیله حمل و نقل عمومی یا روش های غیرموتوری (پیاده روی و دوچرخه سواری) به جابجایی بپردازند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه عنوان نمود: بعلاوه اگر شهروندان ناچار به استفاده از خودروی شخصی هستند، توصیه می گردد که از روش های هم پیمایی استفاده نمایند یعنی اگر افراد یک خانواده یا نزدیکان جهت مشترکی دارند، به جای استفاده از چند دستگاه خودرو از یک خودرو استفاده نمایند تا تعداد خودروهای سطح شهر تا حد ممکن کاهش یابد.
به گفته شفیعی؛ اگر شهروندان به این توصیه ها و درخواست ها توجه نمایند با شرایط ترافیکی مطلوب تری روبرو خواهیم شد و مدیریت ترافیک آسان تر خواهد بود.
تشکیل کمیته پایش و هماهنگی عملیات ترافیکی ویژه مدارس آموزشی
وی درباره تغییر ساعات محدوده طرح ترافیک شرح داد: باتوجه به مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، قرار بود که ساعات طرح ترافیک پس از بازگشایی حضوری کامل مراکز آموزشی (مدارس و دانشگاه ها) به حالت پیش از شرایط کرونایی برگردد؛ برهمین اساس مقرر شده است که در روزهای ابتدایی بازگشایی مراکز آموزشی شرایط ترافیکی پایش گردد و چنانچه مراکز آموزشی به صورت کامل بازگشایی شده بودند، ساعات طرح ترافیک به پیش از کرونا بازگردد؛ یعنی در نیمه نخست سال ساعت ترافیک از 6:30 تا 19 خواهد بود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه معمولاً در ماه مبارک رمضان، طرح ترافیک یک ساعت زودتر به اتمام می رسد، افزود: قرار شده که جزئیات تغییر نحوه ساعت کاری در جلسه ای پس از تعطیلات نوروزی آنالیز و به اطلاع عموم برسد.
شفیعی با اعلام اینکه کمیته ای برای پایش و هماهنگی عملیات ترافیکی ویژه مراکز آموزشی تشکیل شده است، شرح داد: نخستین جلسه این کمیته با حضور تمامی مسئولان مربوطه و نماینده پلیس راهور تهران بزرگ در صبح روز یکشنبه 14 فروردین 1401 در مرکز کنترل ترافیک شهر تهران برگزار خواهد شد تا تصمیم گیری های لازم درباره تغییرات مدیریتی در برنامه ریزی و عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی یا مدیریت شبکه معابر اتخاذ گردد.
منبع: خبرگزاری پانا