جاذبه های گردشگری مالاکا در تور مالزی

به گزارش گردشیا، بندر مالاکا این روزها با کمپین های تبلیغاتی هوشمندانه دولت مالزی باز هم رو به رونق گذاشته و گردشگران را برای دیدن میراث جهانی یونسکو در مالزی به این شهر می‌کشاند، این بندر زیبا با وجود توسعه سریع کوالالامپور تا مدتها از قلم افتاده بود تا اینکه باز هم به جمع نورچشمی‌ها بازگشته است و هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران از سراسر جهان است. در ادامه با راهنمای سفر مالاکا مالزی با ما همراه باشید.

جاذبه های گردشگری مالاکا در تور مالزی

سال‌ها پیش، مالاکا یکی از مقاصد گردشگری مهم تور مالزی به شمار می‌رفت و افراد بسیاری خواهان بازدید از آن بودند. پیش از آنکه کوالالامپور که در ابتدا یک جنگل آلوده به مالاریا بود به یک پایتخت باشکوه و مجهز به ساختمان‌های بلند تبدیل شود، شهر مالاکا یکی از مهم‌ترین بنادر جنوب شرقی آسیا به شمار می‌رفت. با گذشت زمان، مالاکا از یک بندر پررونق به یک شهر دورافتاده و متروکه تبدیل شده و جایگاه خود را که یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری مالزی محسوب می‌شد، از دست داد.

با این حال، در سال‌های اخیر شهر مالاکا به دلیل برخورداری از جاذبه‌های تاریخی بسیار، بار دیگر شهرت خود را باز پس گرفته و اکنون به عنوان یکی از مقاصد گردشگری برتر تور مالزی شناخته می‌شود. مالاکا، که مبدأ اصلی سبک آشپزی نیونیا (Nyonya) مالزی است، اکنون به یکی از مقاصد محبوب گردشگرانی تبدیل شده است که مشتاقانه خواهان بازدید اجمالی از میراث منحصر به فرد و ویژه مالزی هستند.

فرهنگ مالاکا متشکل از آمیزه‌ای از فرهنگ‌های مالایی، چینی، هندی، اروپایی، و فرهنگ‌های متفرقه است. زندگی در این شهر تحسین‌ برانگیز مالزیایی، در بستری قدیمی و فراموش شده در جریان است. در این شهر مغازه‌ها زود بسته می‌شوند، عبور و مرور به آهستگی و با حوصله انجام می‌شود، و زندگی و هیاهوی شهری در این منطقه چندان به چشم نمی‌خورد. در میان مکان‌های تاریخی پراکنده شهر، ویترین‌های مغازه‌های چینی و کامپونگ‌های سنتی مالایی توجه‌ گردشگران را به خود جلب می‌کند. اگرچه در این منطقه، همچون سواحل شرقی کشور مالزی، خط ساحلی با شن‌های سفید وجود ندارد، اما مالاکا میراث‌ با ارزشی است که توجه عموم را به این منطقه جلب کرده است.

زمانی که آفتاب غروب می‌کند، یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری این شهر، جمعه و شنبه بازار شبانه جونکر (Jonker) است. در این بازارهای شبانه غرفه‌های بسیاری وجود داشته که در آن‌ها همه چیز از شیر مرغ تا جان آدمیزاد به فروش می‌رسد. در این بازار می‌توانید انواع زیورآلات و وسایل تزیئنی کوچک و حتی برخی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین غذاهای محلی این منطقه از جمله بستنی تخم‌مرغ سرخ شده و نیز کیک تربچه سرخ شده را خریداری کنید. در شب تعداد معدودی کافه نیز در مسیر بلوار این بازار برپا شده و جشن خیابانی کوچکی به راه می‌افتد. تعدادی میز و صندلی در کنار پیاده‌روی چیده شده و از این کافه‌ها موسیقی زنده نیز پخش می‌شود.

شهر مالاکا، که به عنوان پایتخت غیر رسمی تاریخی مالزی نیز شناخته شده – و در سال 2008 به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شد – یکی از بی‌تکلف‌ترین استان‌های کشور مالزی محسوب می‌شود. مالاکا علاوه بر برخورداری از جاذبه‌های تاریخی– از بافت تاریخی و گلبهی‌رنگ منطقه استازای (Stadthuys) تا بازار شبانه جونکر – به عنوان مهد اصلی انواع بسیاری از غذاهای خوشمزه نیز شناخته می‌شود.

در اواخر قرن چهاردهم، مالاکا تنها یک روستای ساده مخصوص ماهیگیری بود. شاهزاده پارامسوارا (Parameswara)، در مسیر فرار از منطقه سوماترا که در حوالی مالاکا قرار داشت، در سواحل مالاکا توقف کرد و در همین حین بود که با شهر مالاکا آشنا شد. او از همان زمان تصمیم گرفت تا مالاکا را به یک بندرگاه تبدیل کند؛ بندرگاهی که در آن کشتی‌های در حال عبور از تنگه استراتژیک مالاکا بتوانند برای در امان ماندن از بادهای موسمی و نیز تأمین مجدد آذوقه خود توقف کرده و پس از پایان یافتن بادهای موسمی مجدداً به مسیر خود ادامه دهند.

در آن زمان، مالاکا به دلیل موقعیت استراتژیک خود در میان هند و چین، به یک مسیر انحصاری تجاری در این منطقه از جهان تبدیل شد. در سال 1405، مالاکا به دلیل حفظ امنیت خود در برابر مهاجمان سیامی به ناچار با امپراطور مینگ پیمان اتحاد بست. با گذشت زمان مهاجران چینی که با افراد بومی مالزیایی ازدواج کرده بودند، صاحب فرزندانی شدند و از آن پس به نسل آن‌ها قوم بابا نیونا (Baba Nyonya) گفته می‌شد.

در سال1511، پس از حمله پرتغالی‌ها به شهر مالاکا، مبلغان دینی مهاجم پرتغالی درصدد آن برآمدند تا مذهب کاتولیک را در سراسر منطقه نهادینه کنند، بدین ترتیب همزمان با خروج تجار مسلمان از این بندرگاه محبوبیت مالاکا نیز به تدریج کاهش یافت. در سال 1641، مالاکا بار دیگر به شهرت رسید. این شهرت زمانی جان تازه‌ای گرفت که شهر به مدت 150 سال به دست هلندی‌ها افتاد و سپس برای مدت کوتاهی تحت سلطه انگلستان قرار گرفت، و پس از آن نیز تنها بهره مالاکا از این دوران استثمار، آمیزه‌ای از تأثیرات فرهنگی متنوعی بود که در سراسر این منطقه به چشم می‌خورد. با این حال با گذشت زمان مالاکا بار دیگر به یک منطقه متروکه تبدیل گردید؛ در طول قرن بیست و یکم، زمانی که کشور مالزی به استقلال دست یافت، دست آخر مالاکا به عنوان یک جاذبه گردشگری جذاب شناخته ‌شد.

ویژگی‌ها و مکان‌های دیدنی شهر مالاکا

موزه میراث فرهنگی بابا نیونا (Baba Nyonya Heritage Museum)

این موزه که در ساختمان یک خانه شهری پراناکان (Peranakan) واقع شده، با مبلمانی از جنس چوب جنگلی چینی به سبک هلندی و ویکتوریا همچون منازل معمول بابا نیونا در قرن نوزدهم مرتب شده است.

خیابان جونکر (Jonker Street)

خیابان مرکزی محله چینی‌ها در مالاکا، زمانی به خاطر وجود مغازه‌های عتیقه فروشی شهرت یافته بود؛ اما این روزها این منطقه بیشتر به دلیل برپایی جمعه و شنبه بازار شبانه جونکر، جایی که در آن خوراکی‌های خوشمزه و لذیذی با قیمت‌های بسیار کم به فروش می‌رسد، مورد توجه قرار گرفته است.

موزه دریایی و موزه نیروی دریایی (Maritime Museum & Naval Museum)

این موزه که در کشتی بازسازی شده غول‌پیکر فلور د لا مار (Flora de la Mar) قرار دارد، یکی از با ارزش‌ترین جاذبه‌های گردشگری مالاکا محسوب می‌شود. در این موزه دریایی که در سال 1990 ساخته شده است، مجموعه‌ای از ابزارهای قدیمی و منسوخ از جمله نقشه‌های قدیمی، ماکت‌های کوچکی از کشتی‌های مختلف، سلاح‌ها و لوازم جانبی دریایی، و آثاری مربوط به تاریخ مالاکا نگهداری می‌شود.

معبد چنگ هون تنگ (Cheng Hoon Teng Temple)

این معبد که به دلیل مزین شدن به تزئیناتی از هنر حکاکی چوب از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، یکی از قدیمی‌ترین معابد سنتی مالزی به شمار می‌رود. از ویژگی‌های بارز این مکان مقدس می‌توان به وجود تمثالی از ردای خداوندگار رحمت در سالن اصلی این معبد اشاره کرد.

کلیسای مسیح (Christ Church)

این ساختمان مرجانی رنگ که بر روی نمای مقابل آن یک صلیب سفید رنگ بزرگ نصب شده است، به عنوان قدیمی‌ترین کلیسای پروتستان در مالزی شناخته می‌شود. این کلیسا که در سال 1753 به مناسبت گرامیداشت یک قرن حاکمیت هلند بر مالاکا بنا گردید، یکی از جاذبه‌های میراث‌ فرهنگی اصلی این شهر به حساب می‌آید.

کاخ پادشاهی مالاکا (Melaka Sultanate Palace)

این موزه فرهنگی، بنای چوبی منحصر به فردی است که دقیقاً همچون کاخ اصلی (که متعلق به قرن پانزدهم است) ساخته شده و از جمله ویژگی‌های بارز این بنا می‌توان به تزئینات کنده‌کاری پرنقش‌ و نگار بر روی چوب و نیز شهر پرده‌های متعدد که فضای این کاخ را در آن عصر به نمایش می‌گذارد، اشاره کرد.

پورتا دو سانتیاگو (Porta de’ Santiago (A’Famosa))

بهترین زمان برای بازدید از بقایای این بنای پرتغالی، اواخر غروب است. در این زمان عکس‌های بی‌نظیری از این بنا می‌توان گرفت. صعود به بالاترین قسمت این بنا کار خسته کننده‌ای نخواهد بود، اما با این وجود، با توجه به این حقیقت که درختان بسیار کمی در طول مسیر وجود دارد، و نیز به دلیل وجود پرتوهای سوزان آفتاب، این سفر کوتاه به دلیل گرمای زیاد کمی آزار دهنده خواهد بود.

تور تفریحی گشت در رودخانه مالاکا (Melaka River Cruise)

در این تور، مسافران به مدت 40 دقیقه‌ بر روی آب‌های رودخانه مالاکا قایق‌سواری می‌کنند و در نهایت به شهر ونیز مشرق زمین خواهند رسید. این آبراه، که زمانی از آن به عنوان مرکز تجارت و بازرگانی قلمرو پادشاهی مالایی ملاکا استفاده می‌شد، در حال حاضر تنها یادآوری از گذشته پررونق این منطقه است؛ آبراهی که از میان روستاها و انبارهای قدیمی کالا – انبارهای رودخانه‌ای عبور می‌کند.

رودخانه پارک مالاکا (Melaka River Park)

این پارک تفریحی محبوب چشم مالاکا – یک چرخ و فلک غول پیکر به سبک گوندولا – را در خود جای داده است. با سوار شدن بر این چرخ و فلک می‌توانید به مدت 20 دقیقه از چشم‌انداز فوق العاده تنگه مالاکا لذت ببرید.

استازای (Stadthuys)

گفته می‌شود که این سالن گلبهی رنگ شهر که محل اقامت فرماندار نیز بوده است، قدیمی‌ترین ساختمان هلندی در منطقه شرق کره زمین است. این سالن موزه‌های متعددی را در خود جای داده و مکان مناسبی برای تریشو سورای محسوب می شود. (تریشو (trishaw) سه‌چرخه‌ پدالی سبکی است که در کشورهای آسیایی از آن استفاده می‌شود).

به هر حال زمانی که به شهر مالاکا وارد شدید، به خاطر داشته باشید که حتماً از جمعه و شنبه بازار شبانه جونکر دیدن کنید. در این بازار انواع مختلفی از غذاهای خوشمزه و غذاهای محلی مردم مالزی به فروش می‌رسد – تخم مرغ بستی سرخ کرده و نیز تارت‌های آناناسی نیونا را نیز حتماً امتحان کنید.

فراموش نکنید که حتماً از تمام مکان‌های تاریخی شهر مالاکا، از پورتا دو سانتیاگو گرفته تا ساختمان استازای، دیدن کنید.

هزینه‌های ورودی مکان‌های تاریخی تنگه مالاکا

  • موزه میراث فرهنگی بابا نیونا: بزرگسالان 8 رینگیت؛ کودکان 4 رینگیت
  • موزه دریایی و موزه نیروی دریایی: بزرگسالان 2 رینگیت؛ کودکان 0.50 رینگیت
  • کاخ پادشاهی ملاکا: بزرگسالان 2 رینگیت، کودکان 0.50 رینگیت
  • ساختمان استازای: بزرگسالان 5 رینگیت، کودکان 2 رینگیت
  • تور تفریحی رودخانه مالاکا: بزرگسالان 10 رینگیت، کودکان 5 رینگیت

ساعات بازگشایی و بازدید:

  • موزه میراث فرهنگی بابا نیونا: 10 صبح تا 12.30 و 14.00 عصر تا 16.30 دوشنبه تا شنبه
  • کلیسای مسیح: 9.00 صبح تا 17.00 عصر
  • موزه دریایی و موزه نیروی دریایی: 9.0 صبح تا 17.30
  • تور تفریحی رودخانه مالاکا: همه روزه از 9.00 صبح تا 11.30
  • معبد چنگ هون تنگ: 7.00 صبح تا 19.00 شب
  • رودخانه پارک تفریحی مالاکا: همه روزه از ساعت 5.30 صبح تا 1.30 ظهر
  • کاخ پادشاهی مالاکا: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 17.30
  • ساختمان استازای: شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 9.00 صبح تا 17.30، و جمعه‌ها از ساعت 9.00 صبح تا 12.15؛ و 14.45 تا 17.30

نحوه دسترسی: مالاکا تقریباً سه ساعت از کوالالامپور فاصله دارد. شرکت هواپیمایی فایرفلای (Firefly) پروازهای سنگاپور تا مالاکا را اداره می‌کند؛ در شهر مالزی نیز اتوبوس‌های مخصوصی وجود دارد که از قسمت‌های مختلف شهر به مقصد مالاکا حرکت می‌کنند. اتوبوس‌های تندرو نیز تنها با دریافت 36 رینگیت به ازای هر نفر، مسافران را از فرودگاه هوایی کوالالامپور به مقصد مالاکا و بالعکس جابجا می‌کنند.

انتشار: 17 اردیبهشت 1397 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1

به "جاذبه های گردشگری مالاکا در تور مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری مالاکا در تور مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید