تمهیدات وزارت ارتباطات برای آموزش مجازی در کشور

به گزارش گردشیا، خبرنگاران- گروه دانش و فناوری؛ معصومه بخشی پور: برقراری کلاس های آموزش مجازی در کشور به علت فراگیری ویروس کرونا وارد سومین سال شد و تجربه نوی را در نظام آموزشی کشور در استفاده از اینترنت رقم زد. به نحوی که نتایج بعضی نظرسنجی ها حاکی از آن است که در سال های اخیر بیشترین استفاده نو از اینترنت در کشور به موضوع آموزش مجازی اختصاص دارد.

تمهیدات وزارت ارتباطات برای آموزش مجازی در کشور

در دو سال اخیر با شروع ترم های تازه تحصیلی، دانش آموزان، دانشجویان، اساتید و معلمان برای برقراری کلاس های درس با مسائلی از جمله کیفیت نامناسب اینترنت و شرایط نامطلوب برقراری کلاس ها روبرو بودند و به رغم وعده های متعددی که از سوی وزارتخانه هایی مانند ارتباطات، علوم و آموزش و پرورش که هر یک به نوعی در زمینه برقراری امکانات آموزش مجازی تکالیفی برعهده دارند، داده شد اما در عمل اقدامات اجرا شده رضایت بخش نبود.

روش هایی مانند ایجاد سامانه آموزشی شاد، ارائه بسته اینترنت رایگان برای دانش آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید و هم دسترسی رایگان به سامانه های آموزشی در دو سال اخیر آنطور که باید رضایت کاربران آموزش مجازی را جلب نکرد و بسیاری از آنها نسبت به مسائل کیفی سامانه شاد و سایر سامانه های آموزش مجازی در کشور، عدم فعال سازی بسته های اینترنت و هم نبود زیرساخت های مناسب ارتباطی به ویژه در روستاها و منطقه ها محروم برای حضور در کلاس های آنلاین و امتحانات مجازی، اعلام نارضایتی کردند.

آمادگی زیرساخت های ارتباطی برای آموزش مجازی

سال جاری اما در آستانه سال تحصیلی و در اواسط شهریورماه، وزیر تازه ارتباطات در راستای ارزیابی مقدار آمادگی زیرساخت های ارتباطی کشور برای آموزش مجازی و تحقق اکوسیستم جامع آموزش مجازی، دستور تشکیل کارگروه پشتیبانی از آموزش مجازی دانش آموزان را داد تا راهکارهای بهبود تجربه کاربری و ارتقا کیفی خدمات در بستر پلتفرم های مختلف ارائه دهنده این خدمات و استانداردهای مدنظر، آنالیز و عملیاتی گردد.

عیسی زارع پور برای آنالیز ملاحظات کمی و کیفی خدمات آموزش مجازی دانش آموزان در بستر سامانه شاد در جلسه مشترکی با حضور سرپرست وزارت آموزش وپرورش، با اعلام آمادگی کامل این وزارتخانه برای پشتیبانی از نظام تعلیم و تربیت کشور، با تشکیل کارگروه پشتیبانی از آموزش مجازی موافقت کرد.

وی با تاکید بر اینکه راه اندازی شبکه شاد کار بسیار بزرگی بود و متخصصان کشور تهدید کرونا را تبدیل به یک فرصت برای نظام آموزشی کشور کردند، گفت: شاد باید تقویت گردد و توسعه یابد. این شبکه باید به نحوی توسعه یابد که حتی یک نفر هم از تجربه کار با آن ناراضی نباشد و برای کاربر تجربه مثبتی در استفاده از این شبکه ایجاد گردد. اینکه همزمان حدود 2.5 میلیون نفر کاربر از محتوای چند رسانه ای در یک پلتفرم داخلی استفاده نمایند، تا به امروز سابقه نداشته است.

زارع پور با اشاره به اینکه باید فضای رقابتی و اکوسیستم در حوزه آموزش مجازی شکل گیرد هم گفت: باید طوری تدبیر کنیم که فضای رقابت در حوزه پلتفرم ها و خدمات آموزش الکترونیکی با مدل مالی تعیین در این حوزه ایجاد گردد. در غیر این صورت با این شکل حمایت ها امکان ادامه راستا سخت است و ضمن اینکه اکوسیستم آموزش الکترونیک کشور با چالش جدی روبرو می گردد.

پس از آن هم با شروع شروع سال تحصیلی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه حضور در مراسم بازگشایی یکی از مدارس تهران گفت: با توجه به اینکه آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری همچنان ادامه دارد، بر اساس قولی که به وزارت آموزش و پرورش داده بودیم ترافیک بسته شاد برای دانش آموزان سراسر کشور رایگان شده و بسته های ترافیکی رایگانی هم به اسم هدیه در اختیار اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان، معلمان و طلاب قرار می گیرد.

جزئیات اعطای بسته اینترنت به اساتید، معلمان و دانشجویان

مطابق با اعلام وزارت ارتباطات، قرار است که بسته رایگان 6 ماهه 60 گیگابایتی در اختیار اساتید حوزه و دانشگاه، بسته اینترنت با حجم 40 گیگابایت در اختیار معلمان و بسته 30 گیگابایتی در اختیار دانشجویان و طلاب قرار گیرد.

ثبت نام برای دریافت این بسته ها از 7 مهرماه 1400 شروع شده و در این فرآیند، امکان فعال سازی بسته هدیه روی تلفن همراه مشمولان یا روی خطوط ثابت اینترنت (ADSL) فراهم شده است.

مهلت ثبت نام هم حدبیشتر 7 روز به ازای هر کد ملی در نظر گرفته شده است. در این زمینه با توجه به تجربه سال گذشته در عدم موفقیت دریافت بسته اینترنت، در صورتی که به علت عدم وجود اطلاعات پایه ای، ثبت نام با موفقیت انجام نگردد، در آخرین مرحله ثبت نام، امکان ثبت اعتراض در سامانه پیش بینی شده است و اعتراضات به صورت دوره ای در اختیار مراجع ذی ربط (وزارت عتف، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و مراکز حوزوی) قرار می گیرد.

تشکیل مداوم جلسات کارگروه پشتیبانی از آموزش مجازی

ستار هاشمی معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات در مصاحبه با خبرنگاران، در خصوص راهکارهای حل مسائل آموزش مجازی و تمهیداتی که وزارت ارتباطات در این زمینه در نظر گرفته است، شرح می دهد.

وی با اشاره به تشکیل جلسات مداوم کارگروه پشتیبانی از آموزش مجازی با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش و مدیران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت ارتباطات زیرساخت و یکی از اپراتورهای موبایل در کنار معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات، می گوید: با دستور وزیر ارتباطات کارگروه پشتیبانی از آموزش مجازی کشور ایجاد شده و طی مدت کوتاه از این تصمیم، بالغ بر 4 جلسه برگزار شده تا مسائل مربوط به آموزش مجازی کشور مرتفع گردد.

هاشمی با بیان اینکه در سال تازه تحصیلی، وزارت ارتباطات تمهیداتی را برای توسعه آموزش مجازی در کشور به اسم یکی از متولیان این بخش در نظر گرفته است، در تشریح این برنامه ها گفت: برنامه های وزارت ارتباطات در حوزه آموزش مجازی از جنس حمایتی بوده و در دو قالب دانش آموزی و دانشجویی دنبال می گردد.

9 میلیون و 600 هزار کاربر به سامانه شاد متصل شدند

وی با اشاره به اقدامات اجرا شده برای توسعه آموزش مجازی در مدارس و برای دانش آموزان گفت: با هماهنگی های صورت گرفته هم اکنون تمامی ترافیک های راهیابی شده به سمت سامانه آموزشی شاد رایگان شده است. به این ترتیب فارغ از اینکه دانش آموزان، والدین آنها و معلمان از چه اپراتور و به چه مقداری از شبکه آموزشی شاد استفاده می نمایند، هزینه ترافیک ارتباطی آنها رایگان است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اقدامات اجرا شده برای توسعه و ارتقای کیفی این سامانه در جهت تقویت زیرساخت های پردازشی، اظهار داشت: هم اکنون سامانه آموزشی شاد بخشی از مؤلفه های یک سیستم آموزشی LMS (سامانه مدیریت آموزش الکترونیکی) را دارد و این سرویس به مرور متناسب با بازخوردهای دریافتی بلوغ بیشتری پیدا خواهد نمود.

وی از برگزاری 4 جلسه متناوب با وزارت آموزش و پرورش در قالب کارگروه مورد نظر وزیر ارتباطات در هفته های اخیر اطلاع داد و گفت: مطابق با اعلام وزارت آموزش و پرورش استفاده از پلتفرم شاد از سوی دانش آموزان با رشد خوبی همراه است و استفاده از این سامانه با رضایتمندی بیشتری نسبت به قبل دنبال می گردد.

هاشمی با اشاره به وجود 12 میلیون دانش آموز در کشور گفت: از این تعداد بیش از 9 میلیون و 600 هزار نفر در روزهای ابتدای سال تحصیلی تازه (اوایل مهرماه) به سامانه شاد مراجعه کردند و 90 درصد این کاربران هم از نسخه تازه شاد استفاده نموده اند.

هیچ گونه قطعی در سامانه شاد گزارش نشد

نارضایتی از کیفیت شبکه شاد در دو سال گذشته یکی از مسائلی بود که سبب شده بود بعضی معلمان و دانش آموزان برای برگزاری کلاس های مجازی، علاوه بر شاد از شبکه های اجتماعی دیگر هم یاری بگیرند. از سوی دیگر بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در منطقه ها محروم و روستاها به علت عدم دسترسی مناسب به زیرساخت های ارتباطی و شبکه اینترنت نتوانستند به راحتی از آموزش مجازی بهره مند شده و در کلاس های درس حاضر شوند.

در این زمینه عیسی زارع پور وزیر تازه ارتباطات هم در مراسم اخذ رأی اعتماد از مجلس با بیان اینکه دسترسی کلیه روستاها دارای جمعیت بالای 20 هزار خانوار به شبکه پرسرعت اینترنت تا سرانجام سال 1401 محقق خواهد شد، گفت: این موضوع دغدغه بیشتر نمایندگان است؛ من از هزاران دانش آموزی که به خاطر دسترسی نداشتن به اینترنت نتوانستند از آموزش مجازی استفاده نمایند آگاه هستم و قول می دهم ظرف یک سال و نیم آینده این مشکل را حل کنم.

با این وجود این سوال از معاون وزیر ارتباطات پرسیده شد که تضمین کیفیت برای برقراری ارتباط دانش آموزان و دانشجویان در کلاس های آنلاین چگونه است و در صورتی که دانش آموزان برای حضور در کلاس های مجازی احتیاج به اینترنت داشته باشند آیا بسته رایگانی برای آن ها در نظر گرفته شده است؟

هاشمی در این باره تاکید نمود: نگاه ما حمایت از آموزش مجازی است و از این بابت زیرساخت های دریافت این خدمات در کشور نسبت به سال گذشته پیشرفته اند و تمهیدات اندیشیده شده به وسیله وزارت ارتباطات برای پایداری سیستم های ارتباطی جوابگوی آموزش مجازی کشور است. برای مثال مطابق با آمار اعلامی از سوی وزارت آموزش و پرورش، شاهد استقبال بسیار بیشتری نسبت به گذشته از سامانه شاد در هفته اول شروع سال تحصیلی بودیم و استفاده از ظرفیت این سامانه نسبت به سال گذشته تسهیل شده است.

به گفته معاون وزیر ارتباطات، آماری که روز سه شنبه هفته گذشته در کارگروه پشتیبانی از آموزش مجازی با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش مطرح شده است نشان می دهد که طبق این آمارها، حجم ترافیک مصرفی شاد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نموده است و 9.6 میلیون کاربر به سامانه مراجعه نموده اند.

وی گفت: در روزهای نخست مراجعه دانش آموزان به سامانه شاد در شروع سال تحصیلی، هیچ گونه قطعی در این سامانه گزارش نشده است. در همین حال یک میلیون و 890 هزار کاربر به صورت همزمان از این سامانه استفاده نموده اند.

هاشمی اظهار داشت: آمارها نشان می دهد که شاهد فرآیند بهبود مستمر در خصوص سامانه شاد و هم پایداری سرویس هستیم به نحوی که در روزهای نخست شروع سال تحصیلی قطعی سرویس در این سیستم گزارش نشده است.

بسته اینترنت دانشگاهیان و طلاب تا سرانجام هفته فعال می گردد

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه های حمایتی وزارت ارتباطات برای اساتید، معلمان، طلاب و دانشجویان در آموزش مجازی هم گفت: این برنامه در قالب ارائه بسته رایگان اینترنت دنبال می گردد و روال آن مطابق با شرایطی است که در سامانه ثبت نام هدیه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شده است.

به گفته وی، در روز نخست ثبت نام برای دریافت بسته هدیه اینترنت ویژه اساتید، معلمان، دانشجویان و طلاب بیش از 600 هزار نفر درخواست خود را ثبت نموده اند.

هاشمی شرح داد: در این فرآیند ممکن است بعضی دانشجویان که به تازگی در دانشگاه پذیرفته شده اند و یا طلاب خارجی، نامشان در فهرست دریافت هدیه اینترنت نباشد، از این رو گزینه درج اعتراض را فعال نموده ایم تا در صورت دریافت اعتراض به نبود اسامی متقاضیان، تعیینات جمع آوری شده و به مراجع ذیربط ارسال گردد. در صورت تأیید این مراجع، این بسته در حساب کاربری متقاضیان فعال می گردد.

معاون وزیر ارتباطات، مهلت زمانی ثبت نام برای دریافت هدیه اینترنت را 7 روزه و از روز چهارشنبه 7 مهرماه اسم کرد و گفت: 3 روز نخست این بازه زمانی، ثبت نام بر اساس کد ملی مراجعه نمایندگان انجام شد و پس از آن هم طی 4 روز به جای مانده تمامی افراد جامانده از ثبت نام می توانند نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند.

به گفته وی، بالغ بر 5 میلیون استاد دانشگاه و حوزه، دانشجو، طلاب و معلم در کشور وجود دارد که می توانند بسته اینترنت هدیه برای آموزش مجازی دریافت نمایند.

وی ادامه داد: پس از اتمام زمان ثبت نام و پالایش درخواست ها، فهرست مدنظر به اپراتورهای مربوطه ابلاغ می گردد و امیدواریم از انتهای هفته جاری فعال سازی بسته اینترنت متقاضیان در قالب بسته های 30، 40 و 60 گیگابایت شروع گردد. این مرحله در قالب پیامک با سر شماره اپراتورها به واجدان شرایط اطلاع رسانی خواهد شد.

علت کاهش حجم بسته های اینترنت و عدم اجرای طرح ترافیک رایگان سامانه های آموزشی

معاون وزیر ارتباطات در خصوص کاهش حجم بسته های اینترنت در نظر گرفته شده برای آموزش مجازی هم به خبرنگاران گفت: با توجه به رشد واکسیناسیون و پیگیری های اجرا شده، امید می رود که سال جاری بخشی از آموزش را به صورت حضوری داشته باشیم و به همین علت با جمع بندی که با وزارت خانه های علوم و آموزش و پرورش داشتیم به این نتیجه برای تعریف حجم بسته ها رسیده ایم؛ البته این تعامل ادامه دارد و در صورت احتیاج حجم بسته ها قابل تغییر خواهد بود.

هاشمی با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات تمام قد در کنار نظام تعلیم و ترتیب کشور ایستاده است، در خصوص هزینه اینترنت اتصال به ترافیک سایت های آموزشی که سال گذشته رایگان محاسبه می شد، هم گفت: با مدیریت اجرا شده از سوی وزارت ارتباطات، هم اکنون تمامی سایت هایی که در داخل کشور میزبانی (هاست) می شوند، مشمول تعرفه ترجیحی (یک دوم) می شوند.

وی ادامه داد: سال گذشته برای رایگان سازی ترافیک سامانه ها و مراکز آموزشی فهرستی را از وزارت علوم دریافت کردیم تا تعرفه ترافیک به سمت این سامانه ها رایگان گردد. با وجود اینکه زیرساخت پردازشی سایت ها مرتب در حال تغییر بود، این تغییرات سبب می شد که در بسیاری مواقع ترافیک به ناچار رایگان محاسبه نگردد و این موضوع با نارضایتی اساتید و دانشجویان همراه شد. به همین علت برای برطرف این مشکل و با مذاکرات اجرا شده، سال جاری تصمیم بر این شد که برآوردی از مقدار ترافیک افراد برای آموزش مجازی داشته باشیم و مطابق با آن، اینترنت مورد احتیاج را در حساب کاربری آنها شارژ کنیم تا جایگزین طرح ترافیک رایگان سامانه های آموزشی گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1953

به "تمهیدات وزارت ارتباطات برای آموزش مجازی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمهیدات وزارت ارتباطات برای آموزش مجازی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید