تفاوت نودل و ماکارونی چیست؟

به گزارش گردشیا، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاره،واضح ترین تفاوت نودل و ماکارونی تفاوت در شکل ظاهری و رنگ آن هاست، اما تفاوت اصلی در مواد تشکیل دهنده خمیر آن هاست که باعث می گردد کالری و ارزش غذایی متفاوتی داشته باشند.

تفاوت نودل و ماکارونی چیست؟

نودل چیست؟

نودل یا رشته فرنگی یک غذای اصلی و اصالتا آسیایی است که از برش خمیر فطیر (عمل آوری نشده) تهیه می گردد. مرسوم ترین شکل رشته فرنگی نوار های نازک و بلند شبیه به اسپاگتی است. برای پخت نودل کافی است آن ر در مقداری آب جوش به همراه مقداری نمک و روغن بپزید. قیمت مناسب و طبخ آسان و طعم خوشمزه نودل آن را به یکی از محبوبترین غذا ها برای همه افراد به ویژه افراد شاغل تبدیل نموده است.

ماکارونی چیست؟

ماکارونی از غذا های اصلی به شمار می آید. نوعی پاستای خشک است و در اشکال و طعم و رنگ متفاوت فراوری می گردد. تعریف ماکارونی در هر کشور می تواند متفاوت باشد، در کشور ما ماکارونی به صورت گسترده برای انواع اسپاگتی، ماکارونی طرح دار، نواری، میله ای شکل و ... به کار می رود.

تفاوت نودل و ماکارونی

1. تفاوت در شکل نودل و ماکارونی

اولین تفاوت نودل و ماکارونی را می توان در شکل ظاهری آن ها دانست. نودل ها به فرم نوار های نازک و بلند و یا به شکل های دیگر مانند موجی، لوله ای، رشته ای و صدفی در بازار در دسترس هستند. اما ماکارونی که نوع خاصی از پاستای خشک است به فرم لوله های نازک، نواری، سی شکل فراوری می گردد.

علاوه بر تفاوت در شکل و فرم، رنگ این دو ماده غذایی اندکی با یکدیگر متفاوت است. آرد هایی که برای تهیه نودل استفاده می شوند، آرد های نرم هستند در حالیکه آرد ماکارونی از نوعی گندم سخت و زبر بدست می آید. آرد نرم نودل باعث می گردد نودل یا رشته فرنگی رنگ روشنی داشته باشد و بافت آن نرم و لطیف باشد، درحالیکه آرد سمولینا پاستا یا ماکارونی به آن رنگ طلایی می دهد و بافت آن را لاستیکی و سفت می نماید.

2. تفاوت در مواد تشکیل دهنده

از دیگر تفاوت های بین ماکارونی و نودل می توان به مواد تشکیل دهنده آن ها اشاره نمود. برای تهیه ماکارونی معمولا از آرد سمولینا استفاده می گردد. آرد سمولینا از نوعی گندم به نام دوروم بدست می آید. برخی از ماکارونی ها تنها با مخلوط کردن آب و آرد بدست می آیند که به آن ها ماکارونی ساده گفته می گردد. اما برای تهیه برخی از ماکارونی ها آرد آن را با موادی، چون تخم مرغ و آب و در برخی موارد با برخی سبزیجات ترکیب می نمایند تا غنی گردد. معمولا برای تهیه خمیر ماکارونی به آن نمک اضافه نمی نمایند.

نودل یا رشته فرنگی از ترکیب آرد های نشاسته دار با آب و نمک ودر برخی موارد تخم مرغ تهیه می گردد. برای تهیه آرد نودل یا رشته فرنگی از آرد گندم، آرد گندم سیاه، آرد برنج، آرد ذرت یا هر نوع آرد نشاسته دار دیگری می توان استفاده کرد. در کشور ما معمولا نودل از آرد گندم یا برنج تهیه می گردد.

3. طرز پخت متفاوت ماکارونی و نودل

ماکارونی را فقط می توانید در آب بجوشانید تا آماده پخت گردد و در صورت تمایل با سس های مختلف مانند سس سبزیجات، گوشت، سویا و یا هر سس دلخواه دیگری آن را طعم دار کنید.

اما نودل را می توانید با روش های متفاوتی بپزید. پخت نودل در آب جوش همراه با مقداری نمک، روغن و ادویه، ساده ترین و شناخته ترین روش برای پخت این ماده غذایی است. با این حال نودل را می توان سرخ کرد و یا از آن برای تهیه سالاد نودل یا سوپ نودل استفاده کرد.

4. تفاوت در ارزش غذایی نودل و ماکارونی

نودل و ماکارونی هردو منبع غنی از کربوهیدرات هستند و می توانند انرژی بدن را تامین نمایند. به همین علت است که بسیاری از دوندگان شب قبل از مسابقه نودل یا ماکارونی می خورند تا انرژی کافی داشته باشند. اما ارزش غذایی و کالری ماکارونی و نودل متفاوت است.

مقایسه ارزش غذایی 100 گرم نودل و ماکارونی پخته شده
اطلاعات تغذیه ای ماکارونی نودل
کالری158138
چربی کل0.9 گرم2.1 گرم
کلسترول0 میلی گرم29 میلی گرم
کربوهیدرات کل31 گرم25 گرم
پروتئین6 گرم4.5 گرم

5. ماکارونی و نودل با دو منشا متفاوت

از دیگر تفاوت های نودل و ماکارونی تفاوت در خاستگاه آنهاست. ماکارونی غذایی با اصالت ایتالیایی و نودل اصالتا آسیایی است و منشا آن چین است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 آبان 1399 بروزرسانی: 20 آبان 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1368

به "تفاوت نودل و ماکارونی چیست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "تفاوت نودل و ماکارونی چیست؟" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت نودل و ماکارونی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید