تغییرات اقلیمی موازنه قوا در دنیا را تغییر می دهد

به گزارش گردشیا، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، همه 18 سازمان اطلاعاتی آمریکا در گزارشی 27 صفحه ای، اولین هشدار مشترک خود را در خصوص تهدیدهای ناشی از تغییرات اقلیمی برای ایالات متحده و امنیت جهانی صادر کردند.

تغییرات اقلیمی موازنه قوا در دنیا را تغییر می دهد

آنچه به عنوان نکات کلیدی این گزارش ذکر شده این است که تغییرات اقلیمی با افزایش آثار فیزیکی مرتبط با آن و تنش های ژئوپلیتیکی در خصوص چگونگی پاسخ به این چالش، خطرات را برای منافع امنیت ملی آمریکا تشدید خواهد نمود.

سرویس های اطلاعاتی آمریکا بعلاوه بر این باورند که کشورهای در حال توسعه به علت ناتوانی در تامین مالی پادمان های ضروری در این زمینه، با شدیدترین پیامدهای تغییرات آب و هوایی روبرو خواهند شد که می تواند تقاضای اضافی برای منابع دیپلماتیک، مالی، بشردوستانه و نظامی ایالات متحده ایجاد کند.

کشورهایی در خاورمیانه، جنوب آسیا، آفریقای مرکزی، آمریکای مرکزی و بعلاوه کشورهای جزیره ای (محصور در آب) در اقیانوس آرام به عنوان منطقه های در نظر گرفته می شوند که در برابر اثرات تغییرات آب و هوایی بسیار آسیب پذیر هستند. به عنوان مثال، این گزارش به این موضوع اشاره می نماید که چگونه تامین آب پاکستان به شدت به ذوب یخ در منطقه ها داخل هند وابسته است که می تواند تنش ها را بین دو کشور افزایش دهد.

بعلاوه مهاجرت گسترده از دیگر نگرانی های اصلی مطرح شده در این گزارش است. بخش های بزرگی از منطقه ها پر جمعیت در سراسر دنیا ممکن است غیر قابل سکونت شوند و همین امر موجب مهاجرت مردمان آن منطقه ها گردد. اثرات تغییرات آب و هوایی از قبل بر مقدار بازدهی محصولات کشاورزی در آمریکای مرکزی تاثیر گذاشته است و تصور می گردد که اکنون نقش مهمی در مهاجرت گسترده جمعیت به مرزهای جنوبی آمریکا دارد.

گزارش مذکور نه تنها به تغییرات اقلیمی به عنوان عامل بی ثباتی در دنیا اشاره می نماید بلکه بعلاوه در ادامه یادآور شده است که این مسئله منجر به تغییراتی در توازن قوا در دنیا نیز می گردد. آمریکا و اتحادیه اروپا از نظر جغرافیایی و مالی قادر به کاهش تاثیرات این مسئله هستند اما چین و روسیه در موقعیت بهتری برای بهره مندی از مزایای خاص از تغییرات آب و هوایی قرار دارند.

گزارش یاد شده در خاتمه تاکید می نماید که تغییرات آب و هوایی بزرگترین خطر امنیتی برای بشریت است و چنانچه کنترل نگردد، مردم آواره یا نابود خواهند شد، اقتصادها ویران و تنش ها تشدید خواهد شد. بعضی از کشورهای پیشرفته با منابع عظیمی که در اختیار دارند در موقعیت بهتری برای مقابله با بلایای پیش رو هستند اما همه به نحوی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2020

به "تغییرات اقلیمی موازنه قوا در دنیا را تغییر می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات اقلیمی موازنه قوا در دنیا را تغییر می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید