بیماری پارکینسون

به گزارش گردشیا، بیماری پارکینسون یک اختلال حرکتی عصبی است. علائم رایج شامل لرزش ، کندی حرکت ، سفت شدن ماهیچه ها ، راه رفتن ناپایدار و مسائل تعادل و هماهنگی است. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. بیشتر بیماران می توانند با استفاده از داروها کیفیت زندگی خوبی را حفظ کنند. در برخی از بیماران ، جراحی می تواند به بهبود علائم کمک کند که میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری و تزریق سرم از وبسایت خدمات درمانی زیر استفاده کنید.

بیماری پارکینسون

https://kianmeds.com/serum-injection-at-home/

پارکینسون

بیماری پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون یک بیماری سیستم عصبی است که بر توانایی شما در کنترل حرکت تأثیر می گذارد. این بیماری معمولاً به آرامی شروع می شود و با گذشت زمان بدتر می شود. در صورت ابتلا به بیماری پارکینسون ، ممکن است تکان بخورید ، سفتی ماهیچه داشته باشید و در راه رفتن و حفظ تعادل و هماهنگی خود مشکل داشته باشید. با تشدید بیماری ، ممکن است در صحبت کردن ، خوابیدن ، مسائل روانی و حافظه دچار مشکل شوید ، تغییرات رفتاری را تجربه کرده و علائم دیگری هم داشته باشید.

چه کسانی به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند؟

حدود 50 درصد مردان بیشتر از زنان به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند. این بیماری بیشتر در افراد 60 سال به بالا دیده می شود. با این حال ، تا 10 of از بیماران قبل از 50 سالگی تشخیص داده می شوند.

آیا بیماری پارکینسون ارثی است؟

دانشمندان جهش های ژنی مرتبط با بیماری پارکینسون را کشف کرده اند.

اعتقاد بر این است که برخی از موارد ابتلا به بیماری پارکینسون زودرس-بیماری قبل از 50 سالگی-ممکن است ارثی باشد. دانشمندان یک جهش ژنی را در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون شناسایی کردند که مغز آنها حاوی توده های پروتئین آلفا سینوکلئین هستند.

چندین جهش ژنی دیگر نقش مهمی در بیماری پارکینسون پیدا کرده است. جهش در این ژن ها باعث عملکرد غیرطبیعی سلول ها می شود که بر توانایی سلول های عصبی در آزادسازی دوپامین تأثیر می گذارد و باعث مرگ سلول های عصبی می شود. محققان هنوز در تلاش هستند تا علت جهش این ژن ها را کشف کنند تا بفهمند جهش ژنی چگونه بر پیشرفت بیماری پارکینسون تأثیر می گذارد.

دانشمندان تصور می کنند که حدود 10 تا 15 درصد از مبتلایان به پارکینسون ممکن است دارای جهش ژنتیکی باشند که آنها را مستعد ابتلا به این بیماری می کند. عوامل محیطی هم دخیل هستند که به طور کامل درک نشده اند.

علت بیماری پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون زمانی رخ می دهد که سلول های عصبی (نورون ها) در ناحیه ای از مغز به نام جسم سیاه دچار اختلال شده یا می میرند. این سلول ها به طور معمول دوپامین تولید می کنند ، یک ماده شیمیایی (انتقال دهنده عصبی) که به سلول های مغز کمک می کند (سیگنال ها ، پیام ها را بین نواحی مغز ارسال می کند). وقتی این سلول های عصبی دچار اختلال می شوند یا می میرند ، دوپامین کمتری تولید می کنند. دوپامین به ویژه برای عملکرد ناحیه دیگری از مغز به نام گانگلیون های پایه اهمیت دارد. این ناحیه از مغز مسئول سازماندهی دستورات مغز برای حرکت بدن است. از دست دادن دوپامین باعث ایجاد علائم حرکتی در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون می شود.

افراد مبتلا به بیماری پارکینسون همچنین انتقال دهنده عصبی دیگری به نام نوراپی نفرین را از دست می دهند. این ماده شیمیایی برای عملکرد مناسب سیستم عصبی سمپاتیک مورد احتیاج است. این سیستم برخی از عملکردهای اتوماتیک بدن مانند هضم ، ضربان قلب ، فشار خون و تنفس را کنترل می کند. از دست دادن نوراپی نفرین باعث ایجاد برخی علائم غیر مرتبط با بیماری پارکینسون می شود.

دانشمندان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث مرگ نورون های تولید کننده این مواد شیمیایی انتقال دهنده عصبی می شود.

بیماری پارکینسون

علائم بیماری پارکینسون چیست؟

علائم بیماری پارکینسون و میزان کاهش آن در افراد مختلف بسیار فرق دارد. شایع ترین علائم عبارتند از:

لرزش: لرزش در دست ها و بازوهای شما شروع می شود. همچنین ممکن است در فک یا پای شما ایجاد شود. در مراحل اولیه بیماری ، معمولاً فقط یک طرف بدن یا یک اندام شما آسیب می بیند. با پیشرفت بیماری ، لرزش ممکن است گسترده تر شود. با استرس بدتر می شود. لرزش اغلب در هنگام خواب و هنگامی که دست یا پای شما در حال حرکت است ناپدید می شود.

کندی حرکت (برادی کینزی): این کند شدن حرکت است و ناشی از کندی مغز شما در انتقال دستورالعمل های لازم به قسمت های مناسب بدن است. این علامت غیرقابل پیش بینی است و می تواند به سرعت ناتوان کننده باشد. ممکن است در یک لحظه به راحتی حرکت کنید ، در لحظه دیگر ممکن است در حرکت و کارهایی مانند پوشیدن لباس ، حمام کردن یا بلند شدن از صندلی به کمک احتیاج داشته باشید. حتی ممکن است هنگام راه رفتن پاهای خود را بکشید.

سفت شدن عضلات/سفت شدن اندام ها: سفتی ناتوانی عضلات در شل شدن طبیعی است. این سفتی ناشی از کشش بی رویه ماهیچه ها است و باعث می شود نتوانید آزادانه حرکت کنید. ممکن است در عضلات آسیب دیده احساس درد کنید و دامنه حرکتی شما محدود شود.

پیاده روی ناپایدار و تعادل و مسائل هماهنگی: ممکن است دچار چربی های رو به جلو شوید که با زمین خوردن بیشتر زمین خوردن را بیشتر می کند. ممکن است مراحل مختلط مختلط را بردارید ، در راه رفتن مشکل داشته باشید و در توقف و عدم حرکت طبیعی دستها هنگام راه رفتن مشکل داشته باشید. ممکن است هنگام تلاش برای برداشتن یک قدم احساس کنید که پاهای شما به زمین چسبیده است.

پیچ خوردگی عضلات ، اسپاسم یا گرفتگی (دیستونی). ممکن است دچار گرفتگی دردناک در پای خود یا پیچ خوردن و گره خوردن انگشتان پا شوید. دیستونی می تواند در سایر اعضای بدن رخ دهد.

علائم دیگر عبارتند از:

کاهش حالات صورت: ممکن است با تشدید بیماری لبخند نزنید و پلک نزنید. صورت شما فاقد بیان است

تغییرات گفتاری/صوتی: گفتار ممکن است سریع باشد ، تار شود یا لحن ملایمی داشته باشد. ممکن است قبل از صحبت تردید کنید. میزان صدای شما ممکن است بدون تغییر (یکنواخت) شود.

تغییرات دست خط: دست خط شما ممکن است کوچکتر شده و خواندن آن سختتر شود.

افسردگی و اضطراب.

مسائل جویدن و بلع ، آبریزش.

مسائل ادراری.

مسائل تفکر ذهنی/مسائل حافظه.

توهم/هذیان.

یبوست.

مسائل پوستی مانند شوره سر.

از دست دادن بویایی.

اختلالات خواب از جمله اختلال در خواب ، انجام رویاهایتان و سندرم پای بی قرار.

درد ، عدم علاقه (بی علاقگی) ، خستگی ، تغییر وزن ، تغییرات بینایی.

فشار خون پایین.

مراحل مختلف بیماری پارکینسون چیست؟

هر فرد مبتلا به بیماری پارکینسون علائم را به شیوه منحصر به فرد خود تجربه می کند. همه افراد همه علائم بیماری پارکینسون را تجربه نمی کنند. ممکن است علائم را به ترتیب دیگران تجربه نکنید. برخی از افراد ممکن است علائم خفیفی داشته باشند. برخی دیگر ممکن است علائم شدیدی داشته باشند. سرعت تشدید علائم هم از فردی به فرد دیگر فرق دارد و پیش بینی آن در ابتدا سخت تا غیر ممکن است.

به طور کلی ، بیماری از مرحله اولیه به مرحله میانی تا اواخر مرحله تا مرحله پیشرفته پیشرفت می کند. این چیزی است که معمولاً در هر یک از این مراحل رخ می دهد:

مرحله اولیه

علائم اولیه بیماری پارکینسون معمولاً خفیف هستند و معمولاً به آرامی ظاهر می شوند و در فعالیت های روزانه تداخلی ایجاد نمی کنند. گاهی اوقات تشخیص علائم اولیه آسان نیست یا ممکن است فکر کنید علائم اولیه علائم طبیعی پیری هستند. ممکن است دچار خستگی یا احساس ناراحتی عمومی شوید. ممکن است کمی لرزش احساس کنید یا در ایستادن مشکل داشته باشید.

اغلب ، یکی از اعضای خانواده یا دوست قبل از شما متوجه برخی از علائم ظریف می شود. آنها ممکن است متوجه مواردی مانند سفتی بدن یا عدم حرکت طبیعی (عدم حرکت دادن بازو هنگام راه رفتن) دست خط کند یا کوچک ، عدم بیان چهره شما ، یا مشکل در بلند شدن از صندلی شوند.

مرحله میانی

علائم شروع به بدتر شدن می کنند. لرزش ، سفتی ماهیچه ها و مسائل حرکتی ممکن است هر دو طرف بدن را درگیر کنند. مسائل تعادل و سقوط در حال رایج شدن است. ممکن است هنوز کاملاً مستقل باشید ، اما انجام کارهای روزمره مانند حمام و لباس پوشیدن سختتر می شود و انجام آنها بیشتر طول می کشد.

مرحله نیمه اواخر

ایستادن و راه رفتن سخت تر می شود و ممکن است احتیاج به کمک واکر داشته باشد. برای ادامه زندگی در خانه ممکن است به کمک تمام وقت احتیاج داشته باشید.

مرحله پیشرفته

اکنون برای رفت و آمد به صندلی چرخدار احتیاج دارید یا در رختخواب هستید. ممکن است دچار توهم یا توهم شوید. اکنون به مراقبت پرستاری تمام وقت احتیاج دارید.

بیماری پارکینسون چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص بیماری پارکینسون گاهی اوقات سخت است ، زیرا علائم اولیه می توانند اختلالات دیگر را تقلید کنند و هیچ آزمایش خون یا آزمایشگاه دیگری برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. آزمایشات تصویربرداری ، مانند CT (توموگرافی کامپیوتری) یا MRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) ، ممکن است برای رد سایر اختلالات که باعث علائم مشابه می شوند ، مورد استفاده قرار گیرد.

برای تشخیص بیماری پارکینسون ، از شما در مورد سابقه پزشکی و سابقه خانوادگی اختلالات عصبی ، علائم فعلی ، داروها و قرار گرفتن در معرض سموم سال می شود. پزشک شما علائم لرزش و سفتی عضلات را بررسی می کند ، راه رفتن شما را مشاهده می کند ، شرایط و هماهنگی شما را بررسی می کند و کندی حرکت را جستجو می کند.

اگر فکر می کنید ممکن است به بیماری پارکینسون مبتلا باشید ، احتمالاً باید به یک متخصص مغز و اعصاب ، ترجیحاً یک متخصص مغز و اعصاب آموزش دیده با اختلالات حرکتی مراجعه کنید. تصمیمات درمانی که در اوایل بیماری گرفته می شود می تواند بر موفقیت طولانی مدت درمان تأثیر بگذارد.

منبع: هفت گنج
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1962

به "بیماری پارکینسون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری پارکینسون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید