آذری جهرمی: سیاستِ در کناری را جایگزین برکناری کنیم

به گزارش گردشیا، تهران- خبرنگاران- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید نمود: برای رسیدن به اهداف بلندی که در سر داریم چاره ای جز هم افزایی نداریم و اینکه سیاستِ در کنار را جایگزین برکناری کنیم و به جای دریافت مچ یکدیگر، دست گیر باشیم.

آذری جهرمی: سیاستِ در کناری را جایگزین برکناری کنیم

اتصال بیش از 7200 روستا به پهن باند شبکه ملی اطلاعات، سپر امنیتی (دژفا) شبکه ملی اطلاعات، پروژه سروا بازگشایی قفل های دولتی بر داده های ملی و توسعه زیرساخت های مخابراتی با استفاده از تجهیزات کاملا بومی در 4 نقطه کشور، چهار دستاورد مهمی است که امروز، یکشنبه به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ارتباطات به بهره برداری رسید.

این آیین با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونان وزیر ارتباطات و در سالن همایش های شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار گردید.

جهرمی ضمن تبریک روز جهانی ارتباطات گفت: سال جاری را برای مجموعه وزارت ارتباطات، سال رونق فراوری و گسترش خدمات دیجیتال نامگذاری کردیم.

او ادامه داد: وزارت ارتباطات با استفاده از یک برنامه مدون که از دو و نیم سال قبل، توانسته ایم به خودکفایی 70 درصدی در توسعه تجهیزات مورد احتیاج برای پهن باند برسیم. که تعدادی از آن ها در نمایشگاه امروز ارائه شد، تجهیزات بومی که امروز توانسته اند زیرساخت های مخابراتی چهار شهر از کشور را به صورت کاملا بومی، توسعه بدهند.

وزیر ارتباطات توضیح داد: اکنون تجهیزات بومی مربوط به پهن باند موبایل به 30 درصد رسیده که رشد خوبی داشته اما راضی نماینده نیست. بنا بر سند پیوست فناوری اقتصاد مقاومتی در بخش آی سی تی، همکاران ما در مجموعه وزارت ارتباطات و مخابرات باید کوشش بیشتری نمایند تا این درصدها را رشد بدهیم و رونق فراوری را ببینیم.

او اظهار داشت: بخش دوم توسعه خدمات دیجیتال است؛ چیزی که از آن به عنوان اقتصاد دیجیتال نام می بریم. اولین قدم برای این کار آزادسازی داده های دولتی است. داده ها امروز ملی شده اند. صنعت فضایی ما اطلاعات حوزه فضایی خود را جمع آوری نموده و نگهداری می کرد. آنها اطلاعات خوبی در حوزه کشاورزی داشتند، داده هایی که سالیان سال جمع آوری می شده و مورد استفاده قرار نمی گرفت. از سال گذشته این داده ها را در اختیار استارتاپ ها قرار دادیم تا بتوانند برای خودشان ایجاد شغل نمایند.

//وزیر ارتباطات اشاره نمود: دولت باید به کسب وکارهای نوپا خدمات بدهد. فقط نگاه انذاری و برخوردی جواب نمی دهد. 20 خرداد طرح های سیزده گانه اشتغال، بسته نوآفرین، بسته توانمندسازی کسب وکارها به صورت منطقه ای طی یک برنامه مجزا رونمایی خواهیم کرد. هدف گیری و جهت حرکتی ما در جهت پیش رو رونق فراوری است و این شعار و جهت حرکتی ماست.

آذری جهرمی گفت: پروژه سومی که امروز رونمایی شد نیز به همین دلیل صورت گرفته است. زمانی که کسب وکارها توسعه پیدا می نمایند، قطعا خطراتی برای آن به وجود خواهد آمد. اختلال در سامانه های خدماتی دیجیتال هم می تواند مسائل زیادی را ایجاد کند. دژفا می تواند امنیت زیرساخت های امنیت را تامین کند. امروز 10 پروژه زیرمجموعه دژفا فعال است و 7 پروژه جاری دیگر دارد که قرار است گام بلندی در جهت تامین امنیت زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات بردارد.

وی یادآور شد: سال گذشته زیر یک میلیون حمله اینترنتی به کسب وکارها داشتیم درحالیکه سال قبل از آن این عدد 30 میلیون بوده است. این پروژه را به عنوان تکلیف قانونی خود پیش می بریم و آن را به کسب وکارها تقدیم می کنیم.

** اتصال هفت هزار و 200 روستا به خدمت پهن باند موبایل

وزیر جوان اضافه نمود: توسعه ارتباطات روستایی در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است و دولت مکلف شده که روستاها را به این زیرساخت مجهز کند. نگاه حاکمیت به این موضوع نگاه عدالت اجتماعی است. هفت هزار و 200 روستا به خدمات پهن باند موبایل متصل شده اند. در اثر این توسعه، شکاف دیجیتال بین شهر و روستا به نصف رسیده است که این پیشرفت بسیار خوبی به حساب می آید.

او اضافه نمود: توسعه زیرساخت های فضای مجازی وظیفه ماست. شبکه ملی، سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا دارد. سند زیرساخت سند تبیین الزامات دارد و وظایف وزارت ارتباطات کاملا معین است که مطابق با سند 80 درصد رشد داشته ایم.

آذری جهرمی توضیح داد: مسئول امور بهداشت، نظام امنیت و جرم کشور معین است. وزارت ارتباطات نمی تواند این کارها را انجام بدهد. فرهنگ دیرینه کشورمان را ارزان به دست نیاوردیم و باید آن را حفظ کنیم. نمی توانیم با بی تفاوتی نسبت به این مسائل بگذریم و در عین حال نمی توانیم مردم را هم از تکنولوژی محروم کنیم.

نمی گردد کسی که برای توسعه زیرساخت می دود را کتک بزنیم. ما به صورت آتش به اختیار وارد حوزه کودک شدیم، چند مرجع فرهنگی اعتراض کردند که چرا وزارت ارتباطات وارد حوزه محتوا شده است، بسم الله . ما خارج می شویم، شما ببینید چه کار نموده اید؟

او اضافه نمود: 142 آزمایش برای راستی آزمایی استقلال و کارآیی مجموعه های ما در شرایط احتمالی قطع اینترنت جهانی، انجام داده ایم که تمام آزمایش ها به درستی انجام شد. ما امروز می توانیم با استفاده از سپر دفاعی، امنیت را حفظ کنیم. کیفیت داخلی ما 80 برابر کیفیت بین المللی ماست.

تمام این کارها را انجام داده ایم، مسئولیت حوزه خدمات با نظام بانکی و نظام هوشمندسازی شهری است و باید در این جهت قدم هایی بردارند.

آذری جهرمی ادامه داد: در لایحه محتوا که اساسی ترین لایه شبکه ملی اطلاعات است هنوز یک سند نداریم. بعضی به ما می گویند شما توسعه زیرساخت را متوقف کنید تا ما به آن برسیم. ما حتی به محتوا نیز بی تفاوت نماندیم و به همین دلیل وارد حوزه فراوری محتوا برای کودک شدیم و آن ها وارد اکوسیستمی شدند که مختص خودشان است و والدین نیز می توانند به آن نظارت نمایند.

او اضافه نمود: نشست های مختلفی با ناجا داشتیم. باید ناجا را توانمند کرد تا کسی که وارد سایت می گردد و قیمت ها را به هم می ریزد را شناسایی کند، اگر نتوانند چینن فردی را دستگیر کند جامعه آشفته می گردد. باید توان ناجا را در این حوزه بالا ببریم و تفاهمات کلی صورت گرفته و جزئیات آن در حال آنالیز است.

جهرمی گفت: به جای سیاه نمایی و مطالبه یک طرفه که بعضی از فعالین پیش رو گرفته اند و همیشه انتقاد را آموخته اند، باید با همدلی از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم. شتاب تکنولوژی منتظر ما نمی ماند. برای رسیدن به اهداف بلندی که در سر داریم چاره ای جز هم افزایی نداریم. سیاستِ در کنار را جایگزین برکناری کنیم. به جای این که مچ یکدیگر را بگیریم، دست گیر باشیم.

وی تاکید نمود: همه ما با استفاده از توان خودمان تهدیدات تحریم را به فرصت تبدیل می کنیم و از چندجانبه گرایی به عنوان فرصتی برای برهم زدن یک جانبه گرایی استفاده می کنیم.

وی در خاتمه اضافه نمود: من نیز در یک سال گذشته اشتباهاتی داشته ام، ممکن است خطاهایی نموده باشم. یک جاهایی باید هماهنگی بیشتری به عمل می آوردیم. اما انتظار دارم همان روحیه و خصلت در کنار هم بودن که سال گذشته بود سال جاری هم وجود داشته باشد و همچنان ناصح و خیرخواه هم باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قبل از آغاز مراسم از نمایشگاه پروژه های سازمان فناوری اطلاعات که به مناسبت روز جهانی ارتباطات در محل وزارتخانه برگزار گردیده بود بازدید کرد و به بحث و گفتگو با فعالان این حوزه پرداخت.

علمی 9207** 1055

منبع: ایرنا
انتشار: 2 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 265

به "آذری جهرمی: سیاستِ در کناری را جایگزین برکناری کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آذری جهرمی: سیاستِ در کناری را جایگزین برکناری کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید