کنترل تکانشگری بچه ها با درخت بازی

به گزارش گردشیا، محققان پیروز به طراحی نرم افزاری شدند که در قالب بازی رایانه ای به بهبود اختلال تکانشگری بچه ها یاری می نماید.

کنترل تکانشگری بچه ها با درخت بازی

به گزارش، با توجه به روند رو به رشد و پرشتاب زندگی های امروز، مراقبت از بچه ها امری بدیهی است و مدیریت مناسب برای آرام سپری کردن سیر تکامل و رشد بچه ها مسئله ای لازم است.

فقدان مدیریت مناسب برای رشد کودک می تواند موجب بروز اختلالاتی در زندگی او گردد. ازجمله می توان اختلال تکانشگری را نام برد.

پژوهشی که درخصوص کنترل اختلال تکانشگری در بچه ها 8 تا 12 ساله با استفاده از روش نرم افزاری، توسط تیم پژوهشگران عاطفه احمدی - دکترای مهندسی نرم افزار و مریم حاج ابراهیمی فروشانی - کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار اجرا شده، نشان می دهد: با یاری بازی های رایانه ای خاص می توان راه درمانی مناسب برای اختلالات بچه ها پیدا کرد.

در این تحقیق اختلال تکانشگری بچه ها مورد آنالیز نهاده شد و برای درمان آن یک نرم افزار بازی طراحی شد.

تکانشگری یکی از حالات شخصیتی انسان است. نمی توان تکانشگری را با یک کلمه فارسی یا با یک جمله شرح داد، بلکه برای ارائه شرحی هرچه دقیق تر، باید چهار جنبه رفتار انسان را در نظر گرفت. در یک تعریف کلی تکانشگری به معنای نسنجیده حرف زدن و نسنجیده عمل کردن است.

در حال حاضر روش هایی برای کنترل و حتی درمان اختلال تکانشگری توسط پژوهشگران و روانشناسان معرفی شده است. رشد روزافزون تکنولوژی، باعث به کارگیری موثر آن برای کسب مهارت ها و یا تقویت نقاط قوت و برطرف نقاط ضعف شده است، یکی از این تکنولوژی ها تلفن همراه است که به واسطه در دسترس و جذاب بودن، از بهترین ابزار ها برای یاری به خانواده ها و روانشناسان است. تلفن همراه دارای نرم افزار های فراوان به خصوص بازی برای بچه ها است که این نرم افزار ها الزاما برای بچه ها با احتیاج های خاص قابل قبول نیست، به همین خاطر بهتر است نرم افزار های خاص طراحی گردد.

در این تحقیق، محققان نرم افزاری برای بازی بچه ها طراحی نموده اند که علاوه بر سالم بودن و نداشتن اثرات مخرب تا حدی درمانگر است.

این بازی که مختص بچه ها دارای اختلال تکانشگری هستند با نام تری گیم (درخت بازی) برای اولین بار در ایران فراوری شد. تری گیم به منظور کنترل اختلال تکانشگری طراحی و پیاده سازی شد و شامل چهار بازی است.

برای آنالیز اثربخشی این بازی 28 کودک انتخاب و در شش جلسه بازی با تری گیم نتایج قابل توجهی در بهبود تکانشگری آن ها به دست آمد، به عبارتی دیگر تری گیم توانست به طور مثبتی روی بچه ها تاثیر بگذارد.

منبع: ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 541

به "کنترل تکانشگری بچه ها با درخت بازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل تکانشگری بچه ها با درخت بازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید