نهنگ های رمزارز کیستند و آیا می توانند قیمت ها را دستکاری نمایند؟

به گزارش گردشیا، ممکن است تا به حال عبارت نهنگ های بازار رمزارز را شنیده باشید، اما شاید مفهوم دقیق آن را ندانید. تاثیر نهنگ ها بر بازار چگونه است؟ آیا به نفع بازار عمل می نمایند؟ یا به ضرر آن؟ برای پاسخ به این پرسش ها، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

نهنگ های رمزارز کیستند و آیا می توانند قیمت ها را دستکاری نمایند؟

بازار رمزارزها محل حضور افراد مختلفی است. از افراد تازه کار که هنوز در حال آموختن الفبای سرمایه گذاری هستند، تا میلیاردرهایی که دارایی های کلانی دارند، همگی در این بازار سهمی دارند و البته هر یک با قصد و دیدگاه خاص خود وارد این بازار شده اند. اما گاهی اوقات دارایی های یک فرد می تواند به او قدرت تاثیرگذاری بر بازار را ببخشد که این افراد همان نهنگ ها هستند.

اما عبارت نهنگ بازار دقیقا چه مفهومی دارد؟ چه عاملی یک فرد را به نهنگ تبدیل می نماید؟ و آیا نهنگ ها به سود بازار هستند یا به ضرر آن؟

نهنگ بازار رمزارز کیست؟

یک نهنگ در واقع یک فرد یا گروهی از افراد یا سازمان است که دارایی بسیار زیادی از رمزارزها را در اختیار دارد. در اینجا صحبت از چند صد هزار دلار نیست، بلکه دارایی نهنگ های رمزارزها ارزشی معادل چندین میلیون و حتی چندین میلیارد دلار دارند. دارندگان بزرگ رمزارزها به عنوان نهنگ های این بازار در نظر گرفته می شوند، در حالی که سهام داران و تریدرهای خرد به چشم ماهی های ریز نگریسته می شوند.

برخی از نهنگ ها ترجیح می دهند دارایی های خود را نگه دارند تا با رشد بیشتر بازار، دارایی آن ها هم افزایش یابد. اما عده ای دیگر از دارایی های کلان خود برای ایجاد نوسان در بازار به نفع خود استفاده می نمایند.

تعدادی از این افراد حجم زیادی از آلت کوین ها را در اختیار دارند، در حالی که برخی دیگر از این سهام داران بزرگ ثروت های میلیونی و میلیاردی خود را به بیت کوین تبدیل نموده اند. به این افراد نهنگ های بیت کوین می گویند. برای مثال، ساتوشی ناکاموتو که به عنوان خالق بیت کوین شناخته می گردد، خود یکی از نهنگ های بیت کوین است.

حدود 40 درصد از بیت کوین های در حال چرخش در اختیار ساتوشی ناکاموتو، دو قلوهای وینکلوس (سرمایه گذاران آمریکایی) و مایکل سیلر (کارآفرین آمریکایی) است. اگر شما 1000 بیت کوین یا بیشتر داشته باشید، رسما می توانید خود را یک نهنگ بیت کوین بنامید، اما این اندازه در برابر دارایی های برخی از نهنگ ها بسیار ناچیز است.

برای مثال، دوقلوهای وینکلوس تقریبا 70 هزار بیت کوین دارند که ارزش آن در حدود 3 میلیارد دلار است. در سراسر جهان، تنها 2000 نفر می توانند خود را نهنگ های بیت کوین بنامند، بنابراین می توان گفت که آن ها یک کلاب خصوصی هستند.

در یک نگاه، می توانید نهنگ های بازار رمزارزها را به عنوان برگزیدگان این بازار در نظر بگیرید، اما آیا وجود آن ها در بازار برای افراد معمولی که سهام های خرد دارند مشکل ایجاد می نماید؟

آیا نهنگ های بازار رمزارز خطرناک هستند؟

این که یک نهنگ خطرناک است یا نه، به این بستگی دارد که بخواهد با دارایی خود چه کاری انجام دهد؟ اگر یک نهنگ تصمیم بگیرد که به تنهایی و به نفع خود بازار را دستکاری کند، می تواند مسئله ای بزرگ ایجاد کند. اما نهنگ ها همواره هم مشکل ساز نیستند.

در پاییز 2021، قیمت میم کوین شیبا اینو صعود کرد، زیرا نهنگ های اتریوم به خرید هرچه بیشتر توکن ها روی آوردند. در ماه دسامبر همان سال، یک نهنگ به تنهایی 4 میلیارد SHIB خرید که در آن موقع ارزشی معادل 130 میلیون دلار داشت. کارشناسان این بازار پیش بینی می کردند تعداد زیادی از نهنگ های اتریوم به خرید شیبا روی می آورند، چون به تازگی قیمت آن کاهش یافته بود و خرید آن به صرفه تر شده بود، اما هیچ کس علت واقعی این اتفاق را نمی دانست.

به هر حال، این خریدهای هنگفت به رشد چشمگیر ارزش شیبا منجر شدند که در نهایت خبر خوبی برای افرادی بود که قصد داشتند با فروش دارایی خود سود کسب نمایند.

متاسفانه، این صعود قیمت کوتاه مدت بود و ارزش شیبا اینو در هفته های بعدی به سرعت کاهش یافت. افزایش ارزش اولیه ای که در ماه دسامبر رخ داد، احتمالا به علت تشویق افراد بیشتر برای خرید این ارز بود. بسیاری هم با این فکر که این فرایند صعودی ادامه دار خواهد بود، شیبا خریدند. بنابراین، نوسان های نامنظم ایجاد شده به وسیله نهنگ ها می توانند خطرناک باشند.

در حال حاضر، راهی وجود ندارد که بتوان نهنگ ها را از تاثیرگذاری سریع بر بازار یک رمزارز منع کرد. اگر فردی بخواهد تعداد زیادی توکن را بفروشد یا بخرد، می تواند این کار را انجام دهد و این عمل او می تواند بر بازار اثر بگذارد، فارغ از این که با این قصد وارد معامله شده است یا خیر.

نهنگ های بازار رمزارز می توانند به بازار جان ببخشند یا بازار را زمین بزنند

اگر یک یا چند نهنگ تصمیم بگیرند حرکت بزرگی روی یک توکن خاص انجام دهند، هیچ راهی برای جلوگیری از نوسان قیمت وجود ندارد. چه دارایی های خود را بفروشند و چه دارایی های تازه بخرند، دارندگان معمولی رمزارزها در بازار تحت تاثیر قرار می گیرند و دارایی های آن ها چند برابر می گردد یا کاملا به وسیله این نهنگ ها از بین می رود.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2179

به "نهنگ های رمزارز کیستند و آیا می توانند قیمت ها را دستکاری نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهنگ های رمزارز کیستند و آیا می توانند قیمت ها را دستکاری نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید