نحوه محاسبه نمره امتحانات سرانجام ترم دانشجویان اعلام شد

به گزارش گردشیا، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی با تاکید بر اینکه وزارت علوم برای نحوه و شیوه های محاسبه نمره دانشجویان حداقل یا حداکثر نمره معین ننموده است، گفت: بعضی از دانشگاه ها اعلام نموده اند از 20 نمره 15 نمره را بر اساس ارزشیابی مستمر دانشجویان در نظر خواهند گرفت و صرفا 5 نمره را به صورت کتبی در نظر می گیرند. بنابراین مجددا تاکید می گردد که این شیوه هرگز به عنوان قانون یا مصوبه جدید وزارت علوم برای نحوه محاسبه امتحانات خاتمه ترم اعلام نشده است.

نحوه محاسبه نمره امتحانات سرانجام ترم دانشجویان اعلام شد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

دکتر محمدرضا آهنچیان در گفت و گو با خبرنگاران به شرح نحوه محاسبه نمره سرانجام ترم دانشجویان در نیم سال تحصیلی جاری پرداخت و اظهار کرد: یکی از روش های ارزیابی نمره سرانجام ترم دانشجویان، ارزیابی است که توسط استادان در طول نیمسال انجام می گردد. در این خصوص وزارت علوم از فرودین ماه امسال به دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی خاطرنشان کرد که از دانشجویان ارزیابی مستمر داشته باشند به نحوی که عملکرد دانشجو در یادگیری فقط به وسیله یک آزمون الکترونیکی در سرانجام نیمسال مشخص نگردد.

وی در ادامه توضیح داد: در یکی از مصاحبه ها عنوان شد که بعضی از دانشگاه ها، به صورت قانونی و پس از تصویب شورای آموزشی 15 نمره از 20 نمره آزمون سرانجام نیمسال را به ارزشیابی مستمر و بر اساس تشخیص استاد درس اختصاص داده است، به این ترتیب موضوع نگرانی از اعتبار نتایج ارزیابی الکترونیکی برای یک درس منتفی است زیرا استاد در طول نیمسال عملکرد یادگیری دانشجویان را آنالیز نموده و زیر نظر داشته است. بنابراین موضوع تقسیم نمره کل سرانجام نیمسال دانشجویان در نیمامسال به عهده هر دانشگاه و بر اساس تشخیص استاد است و در این زمینه هیچ نامه یا ابلاغیه ای به عنوان قانون یا مصوبه جدید از سوی وزارت علوم مبنی بر نحوه محاسبه امتحانات سرانجام نیمسال، اعلام نشده است و نخواهد شد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی تاکید نمود: دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به صورت مستقل در زمینه نحوه محاسبه سرانجام ترم دانشجویان تصمیم خواهند گرفت و طبیعا اساتید در این خصوص نقش مشخص نماینده دارند، چرا که بسیاری از دانشگاه ها این موضوع را با نظر خواهی و مشورت استادان مشخص و به هر حال بر اساس مصوبه شورای آموزشی دانشگاه تصمیم گیری نموده اند.

وی ادامه داد: اینکه بخواهیم کل نمره نهایی دانشجویان را بر اساس ارزشیابی مستمر درج کنیم بستگی به نظر استاد و مجوز دانشگاه دارد که البته این امر در دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) امکان پذیرتر است و استادان با مجوز شورای آموزشی دانشگاه می تواند به این ارزشیابی اقدام نمایند. در دوره های کاردانی و کارشناسی معمولا ارزشیابی به صورت ترکیبی و به روش جمع نمره عملکرد مستمر دانشجو در طول نیمسال و نمره امتحان سرانجامی مشخص می گردد.

دکتر آهنچیان در مورد امکان افزایش تقلب در آزمون های مجازی نیز تاکید نمود: تقلب همیشه در آزمون های دانشگاه ها وجود داشته و در همه جهان نیز این موضوع وجود دارد. چنین نیست که در نظام آموزشی ایران تقلب شایع تر باشد. این پدیده ناهنجار به عنوان یک چالش، ممکن است در بین تعداد اندکی وجود داشته باشد. در آزمون های الکترونیکی اگر سئوالات به صورت شفاهی و چهره به چهره از دانشجویان پرسیده گردد و دانشجو نیز در مقابل دوربین رایانه، پاسخ خود را ارائه بدهد، اعتبار نتایج بیشتر و اطمینان بخش تر خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر آزمون مجازی دانشجویان از روش چهره به چهره (استاد و دانشجو) خارج گردد و آزمون نابرخط(آفلاین) داشته باشیم، احتمال مداخله و اثرگذاری عواملی که تقلب خوانده می گردد بیشتر خواهد شد. در این زمینه نیز اگر استادان در طول نیمسال ازرشیابی دقیقی از دانشجویان داشته باشند و عدم اختلاف بین ارزشیابی مستمر و نتیجه نهایی آزمون دانشجو برای استاد محرز گردد قاعدتا می تواند با اطمینان نمره دانشجو را ثبت کند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی برخورد با تقلب امتحانی دانشجویان مشمول آیین نامه انضباطی است، گفت: در نیم امسال این آیین نامه تغییر ننموده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1193

به "نحوه محاسبه نمره امتحانات سرانجام ترم دانشجویان اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه محاسبه نمره امتحانات سرانجام ترم دانشجویان اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید