مشاعات ساختمان چه قوانینی دارد؟

به گزارش گردشیا، بخش هایی از هر آپارتمان که در سند ملکی استفاده از آن به نام شخص خاصی نباشد و همه ساکنین به طور مشترک از آن استفاده می نمایند، را در اصطلاح مشاعات ساختمان می گویند. قسمت هایی از جمله زمین ساختمان، درب ورودی، حیاط و باغچه...

مشاعات ساختمان چه قوانینی دارد؟

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

مشاعات آپارتمان یا همان قسمت های مشترک ساختمان دارای قوانین و مقررات خاصی است که مالکان و ساکنان آپارتمان ها باید از آن آگاه باشند. که از بحث و اختلاف نظر احتمالی ساکنین که معمولا بر سر مشاعات و قسمت های مشترک ساختمان ایجاد می گردد، پیشگیری گردد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

قانون مشاعات آپارتمان

طبق قانون، بخش هایی از آپارتمان که مالکیت رسمی آن ها به طور مجزا برای هر واحد در سند آمده باشد، قسمت اختصاصی آپارتمان محسوب می گردد. استفاده از این قسمت در انحصار مالک یا مستاجر همان واحد است و مالکین سایر واحدها حق استفاده از این قسمت ها را ندارند. فضای داخلی هر واحد آپارتمانی از جمله قسمت های اختصاصی هر واحد است که عبارتند از اتاق خواب، سالن پذیرایی، آشپزخانه، بالکن و سرویس ها و همچنین انباری و پارکینگ نیز، در صورتیکه در سند آمده باشد، به عنوان فضای اختصاصی همان واحد در نظر گرفته می گردد.

مشاعات ساختمان چیست؟

بخش هایی از هر آپارتمان که در سند ملکی استفاده از آن به نام شخص خاصی نباشد و همه ساکنین به طور مشترک از آن استفاده می نمایند، را در اصطلاح مشاعات ساختمان می گویند. قسمت هایی از جمله زمین ساختمان، درب ورودی، حیاط و باغچه، ورودی پارکینگ، پارکینگ اضافی، لابی، راهرو و پنجره های آن، پله ها، آسانسور، پشت بام، شوفاژ خانه، تاسیسات و انشعابات مشترک، مشاعات آپارتمان گفته می شوند.

قانون هزینه مشاعات ساختمان

تامین مخارج مشاعات ساختمان بر عهده کلیه ساکنین است که سهم هر یک بر اساس متراژ واحدها معین می گردد. کلیه ساکنین موظف هستند سهم خود را برای تعمیر و نگهداری از مشاعات به مدیر ساختمان پرداخت نمایند. و در صورتیکه مالکی سهم واحد خود را پرداخت نکند، ساکنین آپارتمان می توانند شکایت خود را به وسیله شورای حل اختلاف پیگیری نمایند. البته گفتنی است در مواردی که فقط یکی از واحد ها به مشاعات آسیب و خسارت وارد کند فقط همان واحد مسئول است و باید هزینه تعمیرات را بپردازد.

قوانین مشاعات آپارتمان

قسمت های مشترک ساختمان دارای قوانین و مقررات مخصوصی هستند و افراد موظف هستند که این قوانین را رعایت نمایند. در زیر به آن ها اشاره شده است.

1. ساکنین ساختمان باید در حد معمول و متعارف از مشاعات استفاده نمایند. به طوری که استفاده آن ها مانعی برای استفاده سایر همسایه ها نباشد. به طور مثال قرار دادن کفش در راه پله ها و حیاط ساختمان ممنوع است و سایر واحدها می توانند به آن اعتراض نمایند.

2. گذاشتن زباله در راهرو که موجب پخش بوی بد در کل ساختمان می گردد ممنوع است.

3. تغییر در مشاعات ساختمان که موجب بر هم زدن و ناهماهنگی در نمای ساختمان گردد ممنوع است.

4. استفاده اختصاصی از برق و آب مشاع ساختمان ممنوع است.

5. خودروها نباید در محلی غیر از محل معین شده پارک شوند یا جلو رفت و آمد ساکنین ساختمان را بگیرد.

6. استفاده از مشاعات نباید مورد اذیت و آزار ساکنین دیگر واحدها گردد. به طور مثال نگهداری حیوانات در حیاط خلاف قانون است.

7. هرگونه تغییر در نقشه ساختمان بدون رضایت ساکنین و کسب مجوزهای لازم ممنوع است.

8. استفاده از فضای پارکینگ برای مهمانی و جشن تنها با رضایت ساکنین و اجازه مدیر ساختمان امکان پذیر است.

فروش قسمت مشاع ساختمان

خرید و فروش مشاعات آپارتمان از نظر قانون صحیح نیست زیرا این بخش ها مختص به یک شخص نیستند و برای استفاده همه اعضای ساختمان در نظر گرفته شده اند و فروش مشاعات ساختمان یا اجاره آن ها از جمله بام و حیاط غیر قانونی است. در این خصوص باید در نظر داشت که هیچ یک از ساکنین اجازه تصرف مشاعات را ندارد و نمی تواند آن را به شخص دیگری واگذار کند مگر اینکه با سایر ساکنین توافق نموده باشد و قانون به او اجازه این کار را بدهد.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 700

به "مشاعات ساختمان چه قوانینی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاعات ساختمان چه قوانینی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید