محافظت ویتامین B3 از پوست در برابر مضرات اشعه فرابنفش

به گزارش گردشیا، نتایج یک مطالعه نشان می دهد نوعی ویتامین B3 می تواند از سلول های پوست در برابر اثرات مضر تابش اشعه فرابنفش (UV) که عامل اصلی خطرساز در بروز سرطان های پوستی غیر ملانومی است، محافظت کند.

محافظت ویتامین B3 از پوست در برابر مضرات اشعه فرابنفش

به گزارش خبرنگاران، سرطان پوست نوعی بیماری است که در آن سلول های سرطانی در خارجی ترین لایه های پوستی شکل می گیرند.

سرطان پوست به طور کلی به دو دسته سرطان های غیر ملانومی و ملانومی تقسیم می شوند. سرطان های غیر ملانومی پیش آگهی خوبی دارند و با درمان صحیح و به موقع بیماری ریشه کن می گردد.

اکنون محققان ایتالیایی در این مطالعه سلول های (کراتینوسیت های اولیه انسانی) را از پوست بیماران مبتلا به سرطان های پوستی غیر ملانومی جدا کردند سپس این سلول ها را به مدت 18، 24 و 48 ساعت در معرض سه غلظت مختلف نیکوتینامید (NAM) - نوعی ویتامین B3 - قرار دادند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که پیش درمانی با نیکوتینامید، 24 ساعت قبل از قرار دریافت در معرض اشعه فرابنفش، از سلول های پوستی در برابر اثرات استرس اکسیداتیو ناشی از تابش این اشعه از جمله آسیب به دی ان ای محافظت می نماید.

همچنین این مطالعه نشان داد که نیکوتینامید با افزایش بیان یک آنزیم ترمیم کننده دی.ان.ای به نامOGG1، باعث تقویت ترمیم دی.ان.ای می گردد.

نیکوتینامید، با کاهش انتشار اکسید نیتریک (NO)، فراوری گونه های واکنش پذیر اکسیژن (ROS) و کاهش بیان پروتئین iNOS، بیان آنتی اکسیدانی را کاهش داده و التهاب موضعی را مسدود می نماید.

لارا کامیلو دانشجوی تحقیقاتی از بخش پوست AOU Maggiore della Carità در ایتالیا می گوید: مطالعه ما نشان می دهد افزایش مصرف ویتامین B3 ، که به راحتی در رژیم روزانه موجود است، از پوست در برابر بعضی اثرات ناشی از قرار دریافت در برابر اشعه ماورای بنفش محافظت می نماید و بطور بالقوه بروز سرطان های پوستی غیرملانومی را کاهش می دهد.

وی اضافه نمود: با این حال اثر محافظتی ویتامین B3 کوتاه مدت است، بنابراین نباید دیرتر از 24 تا 48 ساعت قبل از قرار دریافت در معرض نور خورشید مصرف گردد.

سرطان های پوستی غیر ملانومی، شایع ترین بدخیمی در افراد سفید پوست است و شیوع آن در سراسر دنیا در حال افزایش است.

عامل خطرساز اصلی ابتلا به این سرطان ها قرار دریافت در معرض اشعه فرابنفش است که به دی.ان.ای آسیب می زند، فراوری ROS را افزایش می دهد، التهاب موضعی را فعال و انرژی سلولی را تخلیه می نماید که به بی ثباتی ژنومی و مرگ سلول منجر می گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1415

به "محافظت ویتامین B3 از پوست در برابر مضرات اشعه فرابنفش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محافظت ویتامین B3 از پوست در برابر مضرات اشعه فرابنفش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید