طراحی محوطه باغ ویلا: سفر به افجه؛ سرزمین باغ های گردو

به گزارش گردشیا، در شمال شرقی تهران به روستای زیبایی می رسیم که هم هوایش خوب است و هم طبیعتی تماشایی دارد؛ افجه در لواسان.

طراحی محوطه باغ ویلا: سفر به افجه؛ سرزمین باغ های گردو

جهت دریافت خدمات طراحی محوطه باغ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

افجه کجاست؟

مقصد جایی در همین نزدیکی هاست. از تهران که به سمت روستای افجه راه بیافتیم، حدود 30 کیلومتر راه در پیش داریم. فاصله این روستا تا نارمک نیم ساعت و تا لواسان فقط 5 کیلومتر است. درواقع سر زدن به افجه لواسان سفری طولانی به حساب نمی آید. کافی ست یک روز زمان بگذاریم. اینجا منطقه ای سردسیر و کوهستانی ست و شغل بیشتر مردم کشاورزی یا دامپروری .

برای رسیدن به افجه اول باید به جاده لشگرک برسیم. هر اتوبانی که به شهید بابایی منتهی گردد، جهت درستی ست. از اتوبان ارتش و جاده سوهانک هم، بعد از گذشتن از گردنه قوچک به میدان لشگرک می رسیم. از این میدان مستقیم می رویم تا تابلوی راهنمای روستا جلوی ما سبز گردد.

زیباترین جاهای تماشای اطراف تهران

چرا باید این روستا را ببینیم؟

نزدیکی به تهران

اگر امکان سفر دور و دراز یا مسافرت پرهزینه را نداریم، اما دل مان کمی طبیعت و تنوع می خواهد، می توانیم سفری یک روزه به افجه لواسان داشته باشیم. در این روستای سرسبز تماشای های زیادی مشغول مان می نماید.

دشت هویج و آبشار پسچویک

دشت هویج، معروف ترین جاذبه گردشگری روستای افجه تهران است. به روستای که برسیم، دوراهی ای جلوی مان قرار می گیرد. جهت خاکی را که دنبال کنیم، دشت هویج را پیدا می کنیم. البته نباید انتظار تماشا کشتزارهای وسیع هویج را داشته باشیم، سرسبز هست، ولی خبر چندانی از هویج نیست. این منطقه 2400 متر از سطح دریا بالاتر است. محلی ها به دشت هویج، دشت گرچال، گیاه چال یا گهچال هم می گویند.

تا دشت هویج که برویم، آبشار پسچویک را هم می بینیم. این آبشار در یال کوهی قرار گرفته که مشرف به دشت هویج است. بلندی این آبشار 15 متر است و خیلی تماشایی ست.

به آبشار پسچویک، پسگوئک هم می گویند. حوالی آبشار پر از درختان افراست. اینجا تنها آبشار افجه نیست. آبشار موآب هم قبل از دشت هویج قرار گرفته.

پیاده روی و کوهنوردی

دره افجه، یکی از جاهایی ست که گردشگران در آن پیاده روی می نمایند. می گویند پادشاهان صفوی هم از همین جهت به دشت لار می رفتند. باتوجه به اینکه اثراتی از کاروانسراهای قدیمی هم دیده می گردد، می توانیم این گفته ها را باور کنیم.

دره شمالی جهت عبور کوهنوردان است. کوهنوردان از اینجا می گذرند و به قله های مهرچال، یخچال، ساکا و آتشکده صعود می نمایند.

آتشکده و درختان گردو و گیلاس

در جهت صعود به قله و در شمال غربی دشت هویج، آتشکده باستانی دشت سبواستان را می بینیم. اطراف آتشکده درخت گیلاس و گردو فراوان است، البته این فقط مختص اینجا نیست. در بقیه نقاط افجه هم درخت گردو زیاد هست و تابستان که به این نقطه بیاییم، روی زمین، گردو زیاد می بینیم.

بافت قدیمی روستا

در بافت قدیمی روستای افجه، حمامی تاریخی قرار گرفته که معماری چشمگیری دارد. مردم روستا باور دارند که این حمام از دوره صفوی یا سال های اول دوره قاجار به جا مانده و از آن موقع تا امروز سر پا مانده است.

در محله چراغان روستا، سقاخانه حضرت ابوالفضل قرار گرفته است که خیلی قدیمی ست. نزدیک سقاخانه درخت چناری خواهیم دید که می گویند 400 سال سن دارد. بافت روستا معماری قدیمی و سنتی خودش را حفظ نموده و قدم زدن در کوچه هایش حس و حال خوبی به آدم می دهد.

در شمال روستا در دل باغی خرم، به جای مانده قصری را می بینیم که در دوره قاجار ساخته شده و اینطور معروف است که به قصر ناصرالدین شاه تعلق دارد.

اما قدیمی تر از این کاخ، قلعه ساکا است که عمرش به قرن دوم و سوم دوره اسلامی می رسد. قدمت قعله را از روی سفال هایی که آن حوالی پیدا نموده اند، حدس زده اند. قدیم ها این قلعه به چند روستا و بخش زیادی از لواسان مسلط بوده و از بالایش می شد کل منطقه را دید. ماست چکیده و کره محلی افجه خیلی معروف است. لبنیات محلی را از خیابان اصلی افجه می گردد، خرید.

برترین فصل سفر به افجه

بهار و تابستان آبشارها پرآبند، کشتزارها سرسبزند و هوا برای پیاده روی عالی ست. روستای افجه تهران، اردیبهشت ها غرق در شکوفه می گردد. ولی سفر در فصل سرما هم خالی از لطف نیست. پاییز رنگ رنگی و زمستان پربرف این جا هم تماشای ست.

5 مقصد پاییزی اطراف تهران برای سفر یک روزه

جاذبه های نزدیک

برگ دنیا: در آخر روستای افجه به سمت راست که بپیچیم، روستای برگ دنیا مقابل مان قرار می گیرد که طبیعت خیلی قشنگ و باصفایی دارد.

آبگرم رینه: آبگرم رینه یکی از ییلاق های مازندران است که در فاصله 2 ساعتی تهران قرار گرفته. از جاده هراز که بگذریم و از آب اسک هم عبور کنیم، به رینه می رسیم. می توانیم سوئیت اجاره کنیم و از حمام یا وان آبگرم آن استفاده کنیم. می توانیم به استخر عمومی آبگرم برویم. حمام شاه عباسی رینه هم خیلی معروف است.

دشت لار: دشت لار در جاده آبعلی و نزدیک پلور قرار گرفته. این پارک ملی، منطقه حفاظت شده است و برای طبیعت گردی، پیاده روی و کوهنوردی مقصدی عالی ست. حوالی خرداد ماه اینجا پر از گل بابونه و شقایق می گردد.

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 6 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1401 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2150

به "طراحی محوطه باغ ویلا: سفر به افجه؛ سرزمین باغ های گردو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی محوطه باغ ویلا: سفر به افجه؛ سرزمین باغ های گردو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید