اختراع دستگاه سرریز کرتی در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان

به گزارش گردشیا، دانشجوی رشته مهندسی آب دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان گفت: دستگاه سرریز آب در انجمن علمی مهندسی آب دانشگاه رفسنجان ساخته شده و با حمایت معاونت فرهنگی به ثبت رسید.

اختراع دستگاه سرریز کرتی در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان

حمیده روشنی، دانشجوی رشته مهندسی آب دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، در مورد اختراع دستگاه سرریز آبکمک کرتی گفت: یکی از روش های آبکمک سطحی، آبکمک کرتی می باشد که این روش مسائلی از قبیل هدر رفت آب و مخصوصاً سختی کار برای کشاورزان را به همراه دارد و کشاورز مجبور است برای هدایت آب در مزرعه از کرتی به کرت دیگر تمام وقت چه روز و چه شب در زمستان و یا تابستان در مزرعه بماند تا مزرعه آبکمک شود.

روشنی افزود: در جایی که خود زندگی می کنم، بیشتر برای آبکمک مزارع از روش غرقابی استفاده می کنند. یکی از روش های آبکمک غرقابی، آبکمک به روش سنتی کرتی است. در این روش برای هدایت آب از یک کرت به کرت دیگر، بند هایی خاکی بین کرت ها وجود دارد که کشاورز برای بردن آب از یک کرت کوچک به کرت بعدی باید از مرکز بند خاکی، به کمک بیل خاک را به اندازه 40 سانتی متر بردارد و یک سر ریز پلاستیکی یا گونی نصب کند، به طوری که بین همه کرت ها ارتباط برقرار باشد و آب به کمک آن وارد کرت بعدی شود.

دانشجویی دانشگاه ولیعصر گفت: این سرریز های پلاستیکی بعد از برداشت محصول در زمین باقی می ماند و باعث ضرر رساندن به محیط زیست می شود و در شخم، گیر می کند. همچنین ارتفاع آب بر روی این سرریز در همه کرت ها استاندارد تنظیم نمی شود و بیشتر مواقع بر اثر فشار آب کنده می شود و کشاورز مجبور است سر ریز جدیدی را جایگزین کند. نکته دیگر این است که کشاورز مجبور است برای کشت بعدی از پلاستیک های جدید استفاده کند. بدین ترتیب برای هر کشت کلی هزینه صرف خرید این پلاستیک ها و پرداخت هزینه های کارگری برای نصب آن ها در زمین می شود و مهمتر اینکه باید کشاورز موقع آبکمک در زمین باشد و طول زمین را برای آبکمک چند بار بپیماید.

وی ادامه داد: به همین دلیل تصمیم گرفتم تا دستگاهی را طراحی کنم که مرزعه را به طور اتوماتیک آبکمک کند، بدون اینکه به نیروی کارگر نیاز باشد و مسائل بعدی را نیز به همراه نداشته باشد. این دستگاه با قابلیت اتوماتیک آبکمک با اعلام به موقع زمان باز و بسته شدن دریچه ها و هدایت آب روان شده به داخل کرت ها، هم از هدر رفت آب جلوگیری می کند و هم اینکه دیگر نیازی نیست کشاورز تمام وقت سر زمین بماند تا مزرعه آبکمک شود. همچنین قادر به پخش یکنواخت کود و سم های محلول به طور اتوماتیک در مزرعه می باشد و به محیط زیست آسیب نمی رساند.

روشنی در مورد ثبت این اختراع نیز گفت: این دستگاه در انجمن علمی مهندسی آب دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان ساخته شده و با حمایت مسئول انجمن های علمی معاونت فرهنگی دانشگاه، کار ثبت اختراع این دستگاه بعد از دو سال در اوایل شهریور 99 به اتمام رسید و گواهینامه ثبت اختراع آن دریافت شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1338

به "اختراع دستگاه سرریز کرتی در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختراع دستگاه سرریز کرتی در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید