کاوه و کاویان از شاهنامه به آسمان رسیدند؛ ستاره و سیاره ای با نام های ایرانی

به گزارش گردشیا، از این پس ستاره غول زرد HD 175541 و سیاره ای که به دور آن می شود تنها با نام علمی شان شناخته نمی شوند. کاوه و کاویان نام های جدید و البته ایرانی این ستاره و سیاره فراخورشیدی هستند.

کاوه و کاویان از شاهنامه به آسمان رسیدند؛ ستاره و سیاره ای با نام های ایرانی

از وبلاگ رحیمی دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

اتحادیه بین المللی نجوم (IAU) سال جاری و در صدمین سال تاسیس خود پویشی (کمپینی) را با هدف نام گذاری تعدادی از سیارات فراخورشیدی و ستاره های میزبان آن ها شروع کرد. 112 ستاره که اخترشناسان به دور هر کدام از آن ها یک سیاره فراخورشیدی کشف نموده بودند انتخاب شدند تا مردم کشورهای مختلف نامی جدید برای آن ها انتخاب نمایند. اسامی که قرار است از این پس در کنار نام علمی این ستاره ها و سیارات فراخورشیدی مورد استفاده مردم و دانشمندان قرار بگیرند. این پویش در بیش از صد کشور دنیا، از جمله ایران، اجرا شد.

در این پروژه کشورهایی که طرح خود را به تایید اتحادیه بین المللی نجوم رساندند این امکان را داشتند تا با برگزاری یک پویش ملی نام یک ستاره و یک سیاره فراخورشیدی که به گرد آن می گردد را انتخاب نمایند. نامی که پس از تایید اتحادیه بین المللی نجوم برای همواره روی ستاره و سیاره ماندگار می گردد.

کمیته ملی پویش نام گذاری ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی در ایران نیز شکل گرفت و علاقه مندان نام های پیشنهادی خود را برای یک ستاره و سیاره فراخورشیدی که به دور آن می گردد به این کمیته ارسال کردند. طبق گزارش اتحادیه بین المللی نجوم در مجموع 519 نام پیشنهادی از ایران دریافت شد که از آن میان ده مورد در مرحله نخست برگزیده شدند.

در میان نام های برگزیده در مرحله اول نام هایی همچون رستم و سهراب، شیرین و فرهاد، رودابه و رستم، آذر و یلدا و افروز و آرام به چشم می خوردند. در نهایت و با نظرسنجی از عموم مردم و تصویب اتحادیه بین المللی نجوم ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی به ترتیب کاوه و کاویان نام گرفتند. نامی که آقای اکبر قهری آن را پیشنهاد داده بود.

کاوه نام یکی از قهرمانان شاهنامه فردوسی است که نماد عدالت است. کاویان نیز اشاره ای است به درفش کاویانی و در لغت به معنای منتسب به کاوه است.

سازمان ملل متحد پیش از این سال 2019 را سال دنیای زبان های بومی نام گذاری نموده بود. از همین رو اتحادیه بین المللی نجوم نیز کوشش کرد تا با برگزاری این پروژه اهمیت زبان های بومی و حفظ آن ها را به مردم سراسر دنیا یادآوری کند.

تا کنون کشف بیش از چهار هزار سیاره فراخورشیدی مورد تایید قرار گرفته است. سیاراتی که به دور ستاره هایی غیر از خورشید می گردند و تعداد موارد شناخته شده آن ها به سرعت رو به افزایش است. به این ترتیب به احتمال زیاد این آخرین پروژه نام گذاری سیارات فراخورشیدی نخواهد بود و هنوز سیارات پرشماری هستند که تنها با نام علمی شان شناخته می شوند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از تعدادی سیاره فراخورشیدی.

(Credit: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (SSC-Caltech

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 760

به "کاوه و کاویان از شاهنامه به آسمان رسیدند؛ ستاره و سیاره ای با نام های ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوه و کاویان از شاهنامه به آسمان رسیدند؛ ستاره و سیاره ای با نام های ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید