کاهش 90 درصدی انتشار کربن سیاه با نصب فیلتر دوده
به گزارش گردشیا، مدیر شبکه سنجش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه غلظت کربن سیاه در تهران شب ها پنج برابر روزها است، گفت:نصب فیلتر دوده می تواند انتشار کربن سیاه را تا 90 درصد کاهش دهد.
احمد طاهری در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه بیش از یک سال است که غلظت کربن سیاه در تهران به صورت پیوسته اندازه گیری می گردد، اظهار کرد: کربن سیاه در چهار ایستگاه ثابت و مکان های خاص و پر تردد دیزلی شهر مانند ترمینال ها، مجاورت خطوط بی آر تی و تونل ها اندازه گیری می گردد. ایستگاه های ثابت سنجش کربن سیاه نیز نیز عبارتند از ایستگاه دانشگاه شریف، شهر ری، ستاد بحران منطقه 7 و تقاطع اتوبان صدر و مدرس.
مدیر شبکه سنجش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه آلاینده کربن سیاه آلاینده ای معیار نیست و به همین دلیل برای آن حد استاندارد تعریف نشده است، توضیح داد: این آلاینده بخشی از ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون است همچنین کربن سیاه ذره اولیه ای است که به طور مستقیم منتشر می گردد. اندازه اولیه آن حدود 20 تا 100 نانومتر است ولی هنگامی که در جو قرار می گیرد و آلاینده های دیگر روی آن تجمع پیدا می نمایند اندازه آن به یک تا دو میکرون می رسد.
طاهری با بیان اینکه کربن سیاه تنها آلاینده ای است که در تهران به طور شاخص از دیزل و ناوگان سنگین منتشر می گردد، گفت: به همین دلیل غلظت کربن سیاه در طول شب به شدت افزایش پیدا می نماید.
وی در ادامه توضیح داد: در طول روز غلظت کربن سیاه بین چهار تا پنج میکروگرم بر متر مکعب است ولی در طول شب غلظت آن به طور میانگین به حدود 20 تا 25 میکروگرم بر متر مکعب می رسد. در شرایط خاص آلودگی هوا نیز در ایستگاه های مجاورت بزرگراه ها غلظت کربن سیاه گاهی اوقات تا بالای 40 تا 50 میکروگرم بر متر مکعب اندازه گیری می گردد.
مدیر شبکه سنجش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه کرد: این اعداد هنگامی معنا پیدا می نماید که بدانیم بر اساس استاندار سازمان جهانی بهداشت غلظت کل ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون، 10 میکروگرم بر مترمکعب است ولی در تهران آلاینده کربن سیاه - که بخشی از این ذرات است - به تنهایی به بالای 30 میکروگرم بر متر مکعب می رسد.
طاهری با اشاره به اثراتی که کربن سیاه روی سلامتی دارد، اظهار کرد: کربن سیاه به دلیل اندازه خیلی کوچک و ماهیت احتراقی خود به مراتب خطرات بیشتری نسبت به سایر ذرات دارد. تنها کاری که می توان برای کاهش انتشار آن انجام داد، سر و سامان دادن به ناوگان حمل و نقل دیزل و نصب فیلتر دوده است.
به گزارش خبرنگاران، این در حالی است که هفته گذشته شورای شهر تهران لایحه انتشار 3000 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل را مورد آنالیز قرار داد و در نهایت اعضای شورا به تخصیص اعتبار از این محل برای خرید فیلتر دوده برای اتوبوس ها رای منفی دادند و مخالفت کردند. همچنین محمد علیخانی - رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران - عنوان نموده بود که فیلتر دوده کارایی لازم را ندارد و بسیاری از اتوبوس هایی که این فیلتر را نصب نموده اند،آن را باز نموده اند و بهتر است به جای فیلتر دوده، اتوبوس نو بخریم.
منبع: خبرگزاری ایسنا