فصل شیر معروف اسب های مادیان در قرقیزستان

به گزارش گردشیا، در ارتفاعات کوه های تیان شان قرقیزستان، فصل فراوری نوشیدنی تخمیر شده معروف به کومیس فرارسیده است.

فصل شیر معروف اسب های مادیان در قرقیزستان

به گزارش خبرنگاران، کومیس، بخش مهمی از رژیم غذایی قبایل عشایری برای صد ها بوده است و آنطور می گویند که دره سوسامیر برترین نسخه این نوشیدنی را در خود جای داده است.

در زمستان، این دره که 2500 متر (8200 فوت) بالاتر از سطح دریا است، پوشیده از برف است. هنگامی که ذوب می گردد، آب فراوان، علف ها و گیاهان متراکم را تغذیه می نماید. در خاتمه تابستان، دره غرق در فرش ضخیم و زمردی از تیغه های آبدار علف می گردد که اسب ها مشتاقانه آن را می بلعند.

علف ها و گیاهان طعم خاصی به شیری می دهند که مردم محلی از مادیان ها در مزارعی که در آنجا چرا می می نمایند، می گیرند. سپس شیر را می گذارند تا تخمیر گردد، یا گاهی اوقات برای تقویت تخمیر آن ها را تکان می دهند تا زمانی که به الکلی خفیف تبدیل گردد.

شیر مادیان بدلیل داشتن قند بالا برای تخمیر الکلی بسیار مناسب است. کومیس احتمالاً بیش از دو درصد الکل دارد. وجود دی اکسید کربن زیاد به آن حالت گازدار شدید می دهد و دارای طعم مخمری - اسیدی است.

رستم توخواتشین، استاد پزشکی قرقیزستان، می گوید از جمله فواید دیگر کومیس رشد سلول های خونی و سم زدایی بدن است. او می گوید وقتی فراوری کومیس در اوج خود است، هرگز از آمدن به سوسامیر غافل نمی گردد.

گردشگران و مردم سایر نقاط قرقیزستان نیز به کومیس های منطقه توجه دارند. چادر های چوبی بزرگ معروف به یورت در کنار جاده با میز هایی که در آن کومیس فروخته می گردد، برپا شده است. با گذشت زمان، خریدار می تواند در حالی که نوشیدنی بسیار مورد توجه را می نوشد، در چادر ها استراحت کند.

منبع: فرارو
انتشار: 24 مرداد 1401 بروزرسانی: 24 مرداد 1401 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 2246

به "فصل شیر معروف اسب های مادیان در قرقیزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فصل شیر معروف اسب های مادیان در قرقیزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید