به دهه هفتادی ها و هشتادی ها نگویید چه بپوشند!

به گزارش گردشیا، روزنامه ایران - لیدا ایاز: این اعجوبه ها را دیدید و خیلی خوب می شناسید. اعجوبه بودن نه توهین بلکه شاخصه مهم دختر و پسر های دهه های هفتاد و هشتاد است که خودشان هم آن را قبول دارند. به طور آزمایشی به یکی شان بگویید اعجوبه؛ خنده ای از روی بیخیالی سر می دهند و با آن رگ فرمان ناپذیریشان بادی به غبغب هم می دهند که بله درست گفتید.

به دهه هفتادی ها و هشتادی ها نگویید چه بپوشند!

این یعنی وقتی که جوان دهه شصت تمام دوره جوانی اش را در سرکوب شدن های اینجا و آنجا برای داشتن یک نظر مستقل خرج می کرد، این بچه ها حالا بخوبی می دانند چه می خواهند و چطور آن را به دست بیاورند.

همین روحیه سرکش باعث شده این نسل خیلی زود تسلیم نگردد و اگر آن ها را با ظاهری متفاوت ببینید درحالی که در دلتان آغاز به تجزیه تحلیل آن تفاوت ها می کنید، اما چیزی به رویشان نمی آورید این یعنی خب، حتماً اقتضای سنشان است. لباس اگر برای جوان و نوجوان دهه هفتاد و هشتاد همه چیز نباشد، اما یک مسأله بسیار بسیار مهم است؛ گاهی حتی خودنمایی ها و حد و مرز گذاشتن هایشان در روابط محبت آمیز با سبک لباس پوشیدنشان شکل می گیرد.

کافی است از کنار یک دانشگاه عبور کنید و جماعتی از دختر، پسر های 18-19 ساله را ببینید که اصولاً هیچ شباهتی به گذشته نوستالژیک دهه شصتی ها ندارند. سبک لباسی که آن ها در این محیط می پوشند با تمام احتیاط و قانونمداری شان بسیار راحت و بی شیله پیله است.

اصولاً ممکن است که یک پسر را با شلوار گرمکن ورزشی و لباس راحتی هم ببینید به دانشگاه آمده باشد که البته حتماً یا از یک برند معروف است یا فیک درجه یکی است که از بازار های ترکیه آمده است. این سبک به لباس خیابانی معروف است که حالا در همه جای جهان هم دیده می گردد و در ایران هم نوجوانان خوب از آن بهره می برند.

هفتاد و هشتادی های امروز لباس رسمی و رنگ های عرف را نمی پسندند. این نسل زمانی پا به عرصه وجود گذاشت که رپر های زیرزمینی دیگر بی نام و نشان نبودند و روی استیج ها می خوانند و امروز سبک اعتراضی و جسورانه شان یک الگوی شاخص برای آن ها شده است. آن ها پیرو بی چون و چرای رپر های محبوبشان هستند، پس می توان استایل اعتراضی سبک رپ را یکی از شاخص ترین الگو های ظاهری دانست که برای جوان و نوجوان امروزی مهم است.

لباس های اسلش که قد و اندازه ای بزرگتر از حد معمول دارند، شلوار های لوله تفنگی با بالاتنه گشاد، تونیک های بلندی که بعضی مواقع تا روی زانو می رسند به همراه کلاه های لبه دار و گشاد. بله، این نسل سعی می نماید از پذیرش قانون دوری کند و آنچه که احساس راحتی و رهایی در آن است، انتخاب کند.

خالکوبی

یکی از مهم ترین ویژگی های تغییر سبک ظاهر در این دو دهه استفاده از خالکوبی یا حکاکی تتو روی بدن است که در این سال ها محبوبیت فراگیری هم پیدا نموده است؛ تا آنجا که بعضی به صورت افراطی به آن علاقه مند شده اند. فوتبالیست های مشهور تیم های محبوبشان اغلب از همین استایل استفاده می نمایند و این آخر هیجان است که همان تتویی را داشته باشی که لیونل مسی دارد.

بی نظمی و همه رنگی

برخلاف جوانان دهه شصت که چند رنگ محدود برای استفاده در لباس داشتند جوانان و نوجوانان امروز زیبایی را در خوش رنگی و تنوع رنگ می دانند و خود را به استفاده از چند رنگ محدود نمی نمایند. استفاده از کت جین با بلوز زیر کت که رنگ جیغ قرمز، صورتی و فسفری دارد، هیچ منعی ندارد. استفاده از دامن های چین دار و گلدار و حتی پوشیدن سارافون های هندی و پاکستانی که طیف رنگی متنوعی دارند در میان دختران این نسل باعث شده تا حتی مادران آن ها هم دست از رنگ های تیره بکشند.

استفاده از انگشتر های متنوع در هر دو دست که گاهی حتی هر چهار انگشت یک دست را شامل می گردد، دستبند هایی که دیگر لزوماً طلا و نقره نیستند بلکه چرم های رنگی و حتی بند های نایلونی به همراه قطعه کوچکی از نشان ماه تولد است هم بین جوانان شایع است. درباره پسران این نسل باید گفت آن ها هم هیچ ابایی در استفاده از طیف رنگی شاد ندارند و در کوچه و خیابان پسر های 19 یا 20 ساله کمی نمی بینید که تیشرت های صورتی، زرد و بنفش پوشیده باشند که عکس باب اسفنجی روی سینه لباسشان خودنمایی می نماید.

دورهمی خودمانی

دورهمی برای آن ها جایی برای خوش گذراندن است بنابراین استفاده از استایل اسلش و لباس راحتی حتی به دورهمی های آن ها نفوذ پیدا نموده با این حال آن ها حتی جایی برای شیک پوشی می گذارند. شلوار های تنگ جین یا پارچه ای با پیراهن چهارخانه با یقه های کاملاً بسته می تواند بخشی از این شیک پوشی باشد.

ریش داعشی

آن سبک همیشگی که شیش تیغه بودن مشخصه جنتلمن بودن است را فراموش کنید. امروز آنچه که پسران جوان را پیش چشم دختران متفاوت نموده، ته ریش و ریش های بلند و اتوکشیده است که گاهی با غرور دستی به آن می کشند که بله این استایل من است؛ دوستم بدار.

منبع: برترین ها
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 808

به "به دهه هفتادی ها و هشتادی ها نگویید چه بپوشند!" امتیاز دهید

1 کاربر به "به دهه هفتادی ها و هشتادی ها نگویید چه بپوشند!" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به دهه هفتادی ها و هشتادی ها نگویید چه بپوشند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید