گزارش، انتخابات ایران از دید رسانه های ترک زبان

به گزارش گردشیا، نگاهی به برخی گزارش های خبرگزاری رسمی ترکیه٬ تقویت کننده این ظن است که مطالب و گزارش های منتشر شده در رسانه های نزدیک به حزب حاکم ترکیه در مورد انتخابات ایران٬ تحت تاثیر تحولات ادلب قرار گرفته و حاوی سوگیری است.

گزارش، انتخابات ایران از دید رسانه های ترک زبان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران در کشورمان٬ از سوی رسانه های ترکیه و رسانه های ترک زبان خارج از این کشور نیز قرار گرفته و در برخی گزارش ها و تحلیل ها به بررسی ابعاد مختلف انتخابات پرداخته اند.

اگر چه تعداد قبل توجهی از رسانه های ترکیه به شکل بی طرفانه به موضوع انتخابات ایران اشاره کرده اند٬ اما رسانه های دیگری نیز هستند که به شکلی دیگر با این موضوع برخرود کرده اند.

نگاهی به برخی گزارش های خبرگزاری رسمی ترکیه٬ تقویت کننده این ظن است که مطالب و گزارش های منتشر شده در رسانه های نزدیک به حزب حاکم ترکیه در مورد انتخابات ایران٬ تحت تاثیر تحولات ادلب قرار گرفته و حاوی سوگیری است.

شبکه های تلویزیونی سی .ان. ان ترک٬ آخبر٬ تی.آر.تی٬ ان.تی.وی و فاکس تی.وی ترکیه نیز در چند گزارش خبری به بررسی اهمیت برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران پرداختند.

روزنامه ملیت ترکیه در گزارشی به این اشاره کرده که با وجود آن که برخی از تحلیل گران به احتمال کاهش مشارکت در انتخابات ایران می اندیشند٬ اما درخواست هشتاد سیاست مدار اصلاح طلب از مردم برای حضور در صحنه انتخابات٬ رویداد مهم است.

روزنامه ملی گازته ترکیه متعلق به حزب اسلام گرای سعادت٬ ضمن اشاره به آن که رهبر معظم انقلاب٬ در دقایق نخست رای خود را به صندوق انداختند٬ به این اشاره کرده که در این دوره از انتخابات٬ نزدیک به 3 میلیون رای اولی٬ واجد شرایط رای دادن هستند.

روزنامه ینی چاغ ترکیه در گزارشی ضمن اشاره به آمار و ارقام واجدین شرایط رای دادن٬ به این اشاره کرده که ممکن است انتشار اخبار مربوط به ویروس کرونا در قم و تهران٬ در این دو شهر٬ تا حدی بر میزان مشارکت٬ تاثیر بگذارد.

پایگاه اینترنتی بنیاد مطالعات ایران در آنکارا موسوم به ایرام٬ مقاله ای به قلم حقی اویغور منتشر کرده که در آن آمده است: پیش بینی ها حاکی از این موضوع است که مجلس آینده ایران٬ مجلسی همسو و موافق با مذاکره و گفت وگو با آمریکا نخواهد بود.

سوگیری خبرگزاری رسمی ترکیه در مورد انتخابات ایران

خبرگزاری رسمی آناتولی ترکیه با ارائه آمار و ارقام به بیان ابعاد مهم جمعیت رای دهنده در این دوره از انتخابت مجلس شورای اسلامی پرداخته و چنین نوشته است:اخذ رای از مردم ایران برای تعیین نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در 55 هزار نقطه شروع شد. در این دوره از انتخابات٬ 97 میلیون و 918 هزار نفر برای تعیین 290 نماینده مجلس٬ واجد شرایط رای دادن هستند.

در انتهای گزارش این خبرگزاری رسمی دولتی ترکیه٬ تعیین نیست که گزارش گر بر اساس چه معیار و استدلالی٬ چنین پیش بینی کرده که میزان مشارکت مردم در انتخابات امروز٬ پایین خواهد بود.

البته این یگانه گزارش سوگیرانه خبرگزاری آناتولی ترکیه در مورد انتخابات ایران نیست و در گزارش تفصیلی دیگری نیز٬ ادعا شده که انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران٬ نوعی از آزمایش و معیاری برای تعیین میزان مشروعیت نظام است.

یکی از ابعاد جالب توجه در مورد گزارش ها و تحلیل های انتخاباتی خبرگزاری رسمی آناتولی ترکیه در مورد ایران٬ این است که درست از روزی که تحولات ادلب و پیشروی های نیروهای ارتش سوریه در این منطقه جدی شده٬ آٖناتولی شروع به انتشار مطالبی علیه ایران کرده است.

ارجاع خنده دار یورو نیوز ترکی

بخش ترکی یورونیوز در گزارشی در مورد انتخابات ایران٬ ترجیح داده تا به جای تحلیل های میدانی و واقع بینانه٬ زحمت خود را کم کرده و به فردی ارجاع دهد که از نظر یورونیوز٬ دارای دیدگاه سیاسی روز در مورد ایران است! این فرد کسی نیست جز مسیح علی نژاد که توییت های مضحک و خیالی او٬ از مدت ها پیش حتی در محافل آمریکایی نیز خریداری ندارد و تعیین نیست که چرا سرویس ترکی یورونیوز٬ انگشت روی پیام های مغرضانه او گذاشته است.

همچنین بخش ترکی صدای آمریکا نیز مدعی شده که دوران تبلیغات برای انتخابات مجلس شورای اسلامی٬ مقطع کوتاهی است و نامزدها نمی توانند در این فرصت کوتاه٬ برنامه ها و اهداف خود را با مردم در میان بگذارند و به همین خاطر شور و هیجان انتخاباتی در ایران به وجود نمی آید.

اما بخش ترکی شرق الاوسط به موضوع دیگری اشاره کرده و چنین نوشته است: از حالا نمی توان گفت که نتایج قطعی انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران به چه شکلی بر سرنوشت گروه های سیاسی تاثیر خواهد گذاشت. اما با این حال٬ احتمال آن وجود دارد که نتایج انتخابات پیش رو٬ پایانی برای حضور اصلاح طلبان در ساختار سیاسی ایران باشد و چنانچه نتیجه ضعیفی به دست بیاورند که ادامه حیات سیاسی آنان با مشکل روبرو شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 931

به "گزارش، انتخابات ایران از دید رسانه های ترک زبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، انتخابات ایران از دید رسانه های ترک زبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید