خبرنگاران 31 شرکت سهامی زراعی در کشور فعالیت دارند

به گزارش گردشیا، تهران - خبرنگاران - مدیرعامل شرکت سهامی زراعی فعالیتهای کشاورزی و غیر کشاورزی ایران گفت: اکنون 70 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی خرد مالکی تحت پوشش 31 شرکت سهامی زراعی فعال است که انتظار می رود برای ارتقای بخش کشاورزی باید توسعه یابد.

خبرنگاران 31 شرکت سهامی زراعی در کشور فعالیت دارند

غلامحسین طباطبایی روز سه شنبه در نشست خبری خود درباره تشریح عملکرد این شرکت ها اضافه نمود: طبق آمارها 18 میلیون هکتار اراضی کشاورزی خرد مالکی و عظیم مالکی است و حدود 0.5 درصد آن تحت پوشش شرکت های سهامی زراعی واقع شده است.

وی اضافه نمود: اکنون تعداد 25 شرکت در 12 استان کشور از جمله خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی ، اصفهان ، گلستان، ایلام، فارس، آذربایجان غربی و خوزستان فعالیت دارند و بیشترین تجمع این شرکت ها مربوط به سه استان خراسان است.

این مقام مسوول توضیح داد: اکنون 14 درصد اراضی کشاورزی ایران عظیم مالکی دارای حد فنی مالی مطلوب و 86 درصد خرد مالکی است که اراضی تحت پوشش شرکت های سهامی زراعی رقم ناچیزی به حساب می آید.

وی یادآورشد: قدمت شرکت های سهامی زراعی مربوط به به قبل از پیروی انقلاب اسلامی است و در ابتدای انقلاب 500 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش 93 شرکت سهامی زراعی بود و به دلیل اساسنامه آن به تدریج این شرکت ها منحل شدند و تعداد پنج شرکت باقی ماند که هنوز به فعالیت خود ادامه می دهند.

طباطبایی اضافه نمود: سال 1384 تشکیل شرکت های سهامی زراعی به تصویب هیات وزیران رسید و اساسنامه این شرکت ها در سال 1390 بروز رسانی شد که اکنون در هر شرکت حداقل 100 نفر کارمند بیمه تامین اجتماعی فعالیت دارند.

وی توضیح داد: اکنون شرکت های سهامی زراعی علاوه بر اراضی زراعی و باغی، صنعت دام و طیور و صنایع تبدیلی و تکمیلی را در زنجیره فعالیت خود دارند.

مدیرعامل شرکت سهامی زراعی فعالیتهای کشاورزی و غیر کشاورزی برندسازی را از اولویت برنامه های شرکت های سهامی زراعی دانست و اضافه نمود: اکنون برند تجاری سزا توسط شرکت سهامی زراعی در قالب هفت هزار خانوار تدوین و ثبت شده است تا محصولات کشاورزان با این برند وارد بازار داخلی و خارجی گردد.

طباطبایی گفت: بنابرگزارش های موجود، تولیدات اراضی شرکت های سهامی زراعی در واحد سطح بین دو تا 2.5 برابر اراضی خرده مالکی است که رقم قابل توجهی محسوب می گردد و توسعه این شرکت ها می تواند منجر به ارتقای بخش کشاورزی گردد.

وی با بیان اینکه ادامه حیات شرکت های سهامی زراعی احتیاجمند حمایت های دولتی و کشاورزان است، اضافه نمود: برای ادامه فعالیت شرکت های سهامی زراعی تدارک نهاده های مورد احتیاج براساس کیفیت و قیمت مناسب و بازاریابی احتیاج است تا تامین گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 1333

به "خبرنگاران 31 شرکت سهامی زراعی در کشور فعالیت دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 31 شرکت سهامی زراعی در کشور فعالیت دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید