توافق آمریکا و ویتنام برای گسترش همکاری های دفاعی

به گزارش گردشیا، در حالی که تنش بین ویتنام و چین بر سر مناطق مورد منازعه در دریای جنوبی چین بالا گرفته است، ویتنام توانسته است نظر مساعد آمریکا برای تقویت همکاری های نظامی را جلب کند.

توافق آمریکا و ویتنام برای گسترش همکاری های دفاعی

سفر به دل زیباترین منطقه آسیا را با تور ویتنام تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، مقام های ارشد نظامی آمریکا و ویتنام توافق نموده اند تا همکاری های نظامی مشترک را ارتقا دهند و آمریکا وعده داده است تا یک فروند ناو هواپیمابر این کشور طی سال آینده از ویتنام دیدن نماید.

ویتنام ماه گذشته مجبور شد پس از فشارهای پکن، بعضی از فعالیت های حفاری نفتی خود را در دریای جنوبی چین متوقف کند.

این گزارش اضافه نمود: جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در دیدار روز سه شنبه با انگو شوان لیچ وزیر دفاع ویتنام تاکید نموده است که یک رابطه دفاعی مستحکم بین دو کشور بر اساس منافع مشترکی است که شامل آزادی دریانوردی در دریای جنوبی چین است.

پنتاگون با انتشار بیانیه ای اضافه نمود: وزیر دفاع آمریکا از تعامل ویتنام و افزایش نقش رهبری این کشور در منطقه آسیا اقیانوسیه استقبال نموده است.

وزرای دفاع دو کشور توافق کردند که یک فروند ناو هواپیمابر آمریکایی طی سال آینده از ویتنام دیدن کند. این نخستین سفر یک ناو هواپیمابرآمریکایی به ویتنام از زمان جنگ ویتنام است که در سال 1975 میلادی به سرانجام رسیده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در جریان دیدار با نخست وزیر ویتنام در ماه می در کاخ سفید درباره احتمال سفر ناو هواپیمابر آمریکایی به این کشور رایزنی و تبادل نظر نموده بود.

یک تحلیلگر سیاسی ویتنامی در این باره گفت: این توافقنامه مطابق با راهبرد دیپلماتیک ویتنام مبتنی بر آزاد بودن رابطه این کشور با همه کشورها است. ویتنام تمایلی برای سازش بر سر مسائل مربوط به اقتدار و حاکمیت ملی خود ندارد.

چین از افزایش روابط نظامی ویتنام با آمریکا و سایر رقبای منطقه ای از جمله ژاپن و هند ناخشنود است.

تنش بین چین و ویتنام پس از شروع عملیات حفاری نفت و گاز توسط ویتنام در مناطق مورد مناقشه با چین در دریای جنوبی چین بالا گرفته است. عملیات اکتشاف و حفاری پس از فشارهای چین متوقف شده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 432

به "توافق آمریکا و ویتنام برای گسترش همکاری های دفاعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق آمریکا و ویتنام برای گسترش همکاری های دفاعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید