بازی دوگانه حریری با حزب الله لبنان

به گزارش گردشیا، حریری با توجه به شرایط کنونی خود و در توجیه اتهامات اخیرش ضد حزب الله٬ به دنبال یک بازی دوگانه با آن است.

بازی دوگانه حریری با حزب الله لبنان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری النشره مدت هاست که کشورهای غربی به ویژه اروپایی به سیاست جدایی حزب الله سیاسی و حزب الله نظامی از یکدیگر تکیه نموده اند. با توجه به اینکه بعضی از کشورهای غربی٬ حزب الله را در گروه تروریست ها قرار داده اند٬ سایر اروپایی ها و غربی ها به منظور توجیه ادامه ارتباطات خود با آن٬ این تقسیم بندی را برای حزب الله یعنی جداکردن حزب الله سیاسی از حزب الله نظامی٬ قائل می شوند.

اما نکته قابل توجه این است که در دو روز گذشته سعد حریری نخست وزیر لبنان در حاشیه سفر خود به امارات٬ در یک مصاحبهی مطبوعاتی برای توجیه اتهامی که در امارات به حزب الله وارد نموده بود٬ یک تقسیم بندی جدید برای آن درنظر گرفته و اظهار کرد که منظور وی از حزب الله که آن را متهم نموده بود حزب الله منطقه ای بوده و نه حزب الله داخلی لبنان.

به عبارت دیگر٬ حریری٬ حزب الله را به دو حزب منطقه ای و حزب لبنانی تقسیم نموده است. اما سوالی که در این میان مطرح می گردد این است که منظور او از این تقسیم بندی جدید چه بود و چه پیغامی داشت؟

البته این اولین بار نیست که حریری با این روحیه درباره حزب الله صحبت نموده و کوشش می نماید تا اقدامات خود را که برای دولت لبنان شرم آور است صرفا در چارچوب منطقه ای قرار دهد.

این موضع حریری چند هفته قبل در مصاحبهی وی با شبکه CNBC آمریکا که در این مصاحبه حزب الله را به عنوان یک مشکل منطقه ای برشمرده و تاکید نمود که با بسیاری از اقدامات آن موافق نیست و نیز حزب الله را به عنوان حزبی که دولت را اداره نموده و بر تصمیم گیری های آن تسلط دارد نفی کرد٬ کاملا تعیین است.

شاید این طرز صحبت کردن حریری درباره حزب الله به این دلیل باشد که او به ویژه زمانی که از سکوهای خارجی چه کشورهای حوزه خلیج فارس و چه آمریکا صحبت می نماید٬ میخواهد تا این پیغام روشن را به آنها برساند که همچنان در جهت مقابله با حزب الله بوده و پایبندی وی به سازش ریاست جمهوری به معنای تغییر موقعیت استراتژیک او و یا قرارگرفتن در کنار حزب الله نیست.

با توجه به همه این ها و اینکه حریری به خوبی می داند که بعضی اظهارات رهبران حزب الله٬ او را شخصا در برابر بسیاری از دوستانش در خارج شرمنده نموده است؛ شاید بتوان گفت که حریری می خواهد به وسیله جدا کردن حزب الله لبنان و حزب الله منطقه ای از یکدیگر٬ با یک تیر دو نشان بزند. نخست وزیر لبنان درحال حاضر کوشش می نماید تا بسیاری از مواضع حزب الله را رد نموده و در عین حال وجود موثر آن را در دولت توجیه کند؛ با توجه به اینکه حزب الله دارای محبوبیتی ملی است که نمی توان آن را انکار کرد.

بنابراین حریری سعی می نماید تا در کوشش برای انتقال درگیری خود با حزب الله به خارج از مرزهای لبنان٬ به وسیله توصیف حزب الله به یک مشکل منطقه ای نه لبنانی٬ خود را از بعضی مواضع حزب الله کنار کشیده و آنها را نفی کند.

با این تفاسیر٬ حریری بر سیاست دور کردن خود از درگیری های منطقه تکیه نموده و ضمن اشاره به نقش مستقیم حزب الله در اتفاقات سوریه و شاید یمن و عراق و ...بر رد هرگونه مداخله لبنان در درگیری های کشورهای اطراف تاکید می نماید.

اما باوجود همه انتقاداتی که حریری به حزب الله وارد می نماید٬ همه داده های موجود تاکید می نماید که ارتباط وی با حزب الله به عنوان بخشی از دولت هرگز تحت تاثیر قرار نمی گیرد؛ بلکه حزب الله به فاصله خود در ارتباطش با حریری ادامه می دهد و طبق گفته کسانی که با ادبیات این حزب آشنا هستند٬ حزب الله هرگز با نخست وزیر مشاجره نمی نماید. علاوه بر این٬ دوطرف به خوبی می دانند که رابطه میان آنها منوط به احترام به تفاوت ها و پذیرش آنهاست و نه حل یا پنهان کردن آنها و نیز واقف هستند که رابطه صمیمی میان آنها شکل نمی گیرد و در واقع به سطح مصلحت مشترک رسیده اند.

به طور کلی همانطور که حزب الله٬ مصلحت را در ادامه ارتباط با حریری می بیند٬ سعد حریری نیز تنش با حزب الله را در حال حاضر و زمانی که کوشش می نماید تا امور مالی و اجتماعی را بر سیاست ارجحیت دهد٬ صلاح نمی بیند.

اینکه سازش ریاست جمهوری موجب نزدیکی نخست وزیر به حزب الله شده درست است؛ اما صحبت از نزدیکی سیاسی میان دوطرف بیشتر مبالغه است تا واقعیت.

با این اوصاف٬ حریری در کوشش برای ترسیم یک رابطه با حزب الله است؛رابطه ای که وابسته به شرایط باشد٬ به ویژه که اگر منطقه دچار درگیری گردد حزب الله اعلام نموده که هرگز در حاشیه نخواهد ایستاد. در این میان شکی نیست که حریری در طرف مخالف حزب الله ایستاده و نه تنها سرنوشت دولت که سرنوشت کل کشور را به آستانه آزمایش می کشاند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 586

به "بازی دوگانه حریری با حزب الله لبنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی دوگانه حریری با حزب الله لبنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید