اعتماد مردم به شهرداری تهران 11 درصد افزایش یافت

به گزارش گردشیا، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اعتماد مردم به شهرداری تهران 11 درصد افزایش یافته است، گفت: همه قرارداد های بالای 32 میلیون تومان در سامانه شفافیت ثبت می گردد.

اعتماد مردم به شهرداری تهران 11 درصد افزایش یافت

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، بهاره آروین درباره ایجاد سامانه شفافیت اظهارداشت: شفافیت قرارداد های شهرداری از انتخابات 96 به عنوان یکی از اولویت های شورای پنجم در دستورکار نهاده شد و آقای نجفی، اولین شهردار منتخب شورای شهر پنجم وعده دادند قرارداد های بالای یک میلیارد تومان را شفاف نمایند.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران اضافه نمود: 21 فروردین سال 97 سامانه شفافیت با انتشار اطلاعات همین قرارداد ها رونمایی شد و در ادامه، سقف قرارداد های منتشرشده کاهش پیدا کرد و اطلاعات قرارداد های بالای 250 میلیون روی سامانه نهاده شد. سقف قرارداد ها در آینده نزدیک تا حد قرارداد های متوسط پایین می آید و قرارداد های بالای 32 میلیون تومان هم منتشر می گردد.

به گفته آروین، اطلاعات مدیران و کارکنان، اطلاعات حوزه شهرسازی از جمله پرونده های صدور پروانه از سال 97 به بعد، گزارش کامل پژوهش های اجرا شده در شهرداری تهران و صورت های اقتصادی شرکت ها و سازمان های وابسته به شهرداری از سال 90 به بعد از جمله اطلاعاتی است که به تدریج روی وبسایت شفاف نهاده شده است.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که شفافیت این اطلاعات چه ثمراتی برای شهر و شهروندان خواهد داشت، بیان نمود: شفافیت کارکرد های زیادی خواهد داشت که یکی از مهمترین آن ها کاهش فساد است. در واقع شهرداری تهران یکی از چند نهادی است که با توجه به نظرسنجی ها دهه هاست که مردم به آن بی اعتماد شده اند.

وی با بیان اینکه عمده ترین کارکرد شفافیت پیشگیری از بروز فساد است، گفت: شفافیت باعث می گردد نظارت به صورت همگانی اتفاق بیفتد و در چنین شرایطی دست و دل مدیران برای ارتکاب تخلف بلرزد؛ چراکه می دانند تنها از سوی یک یا دو نفر نظارت نمی شوند و هزاران چشم آن ها را پایش می نمایند.

آروین تاکید نمود: زمانی که تخلف و فساد اتفاق می افتد، مقابله با آن به عهده دستگاه های قضایی و نظارتی است، اما ما باید برنامه ریزی کنیم تا فساد اساسا رخ ندهد. شفافیت اصلی ترین راه پیشگیری از فساد است.

به گفته وی، تجربه کشور های دنیا می گوید اعتماد یک شبه از بین نمی رود که یک شبه بازگردد، اما طبق نظرسنجی های اجرا شده، بین شهریور سال 96 و سال 97، احساس اعتماد مردم به شهرداری تهران 11 درصد افزایش یافته است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به ایجاد شفافیت در کشور گرجستان گفت: گرجستان یکی از کشور هایی است که احساس فساد مردم با انجام اصلاحات وسیع در آن، کاهش یافت. اما طبق آنالیز ها در سه چهار سال اول با وجود انجام اصلاحات، ادراک فساد مردم کاهش نیافته بود.

وی درخصوص راستی آزمایی اطلاعات منتشرشده روی وبسایت شفاف گفت: شفافیت به معنای انتشار سیستماتیک اطلاعات است و این اتفاق در خصوص قرارداد های شهرداری تهران اتفاق افتاده است؛ اطلاعات همه قرارداد ها و اقدامات مرتبط با آن ها اعم از دریافت و پرداخت در سامانه های ثبت عملکرد اقتصادی شهرداری ثبت می گردد و بعد به صورت سیستماتیک به وسیله سامانه شفافیت فراخوانی می گردد.

آروین بیان داشت:البته این اطمینان در خصوص اطلاعات ستاد و مناطق شهرداری تهران وجود دارد، ولی به دلیل آنکه ثبت اطلاعات اقتصادی و معاملات در بعضی واحد های تابعه هنوز سیستماتیک نیست و این واحد ها به سامانه های ثبت عملکرد اقتصادی نپیوسته اند، نمی توان با اطمینان کامل در خصوص انتشار اطلاعات تمامی قرارداد های این واحد ها اظهار نظر کرد.

وی در ادامه گفت: علاوه بر اطلاعات واحد های تابعه، حوزه املاک و معاملات آن نیز باید شفاف گردد. این املاک متعلق به شهرداری تهران هستند واطلاعات هر نوع واگذاری، تملک، فروش و تهاتر باید منتشر گردد.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به اینکه شهرداری تهران اولین نهادی بود که بودجه را در شکل استاندارد و در قالب فایل اکسل منتشر کرد، بیان نمود: در حال حاضر فایل اکسل لایحه و مصوبه بودجه 97 و 98 به علاوه عملکرد 6 ماهه نخست بودجه 97 روی وبسایت شفاف واقع شده است. در کوشش هستیم تفریغ بودجه 97 و گزارش های درآمد و هزینه شهرداری تهران هم به صورت برخط و سیستماتیک روی وبسایت قرار گیرد.

آروین اضافه نمود: در تک تک صفحات وبسایت شفاف لینک سامانه نظارتی 1888 وجود دارد تا شهروندان بتوانند تخلفات را گزارش نمایند. البته همچنان باید جامعه مدنی اعم از متخصصان، رسانه ها و حتی شهروندان را برای استفاده از این داده ها فعال کنیم. امیدوارم مطالبه شفافیت تبدیل به مطالبه ای روزمره گردد و پس از انتها شورای پنجم در جامعه چشمان تیزبینی وجود داشته باشند که صحت و سقم اطلاعات را بسنجند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 813

به "اعتماد مردم به شهرداری تهران 11 درصد افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتماد مردم به شهرداری تهران 11 درصد افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید