آمادگی مالزی برای عادی سازی روابط با کره شمالی

به گزارش گردشیا، نخست وزیر مالزی از آمادگی کشورش برای عادی سازی روابط با کره شمالی خبر داده است.

آمادگی مالزی برای عادی سازی روابط با کره شمالی

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی که در انتخابات ماه می توانست بر نجیب رزاق غلبه کند، امروز سه شنبه در مصاحبه با خبرگزاری کیودو نیوز تاکید نمود: مالزی آماده است تا روابط خود با کره شمالی را عادی کند.

روابط مالزی و کره شمالی پس از قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی، تیره و تار شده است.

نخست وزیر مالزی گفت: ما خواهان برقراری مجدد روابط دیپلماتیک هستیم. مالزی آماده است تا مقررات مربوط به سفر بدون ویزا با کره شمالی را اجرایی کند.

برادر ناتنی رهبر کره شمالی فوریه 2017 میلادی در فرودگاه بین المللی کوالالامپور به قتل رسید. روابط سیاسی دو کشور به سال 1973 باز می گردد و در سال 2003 میلادی سفارتخانه های مالزی و کره شمالی در پایتخت های این کشورها افتتاح شده است.

در سال 2009 میلادی مالزی و کره شمالی توافقنامه سفر بدون ویزا به مدت 30 روز را امضا نموده اند. تا قبل از تیره و تار شدن روابط دو کشور در سال 2017 میلادی، بیش از 1000 تبعه کره شمالی در مالزی کار می کردند.

آمریکا و کره جنوبی مقام های پیونگ یانگ را عامل اصلی قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی معرفی نموده اند. پس از آن بود که سفیر کره شمالی در مالزی، مقام های کوالالامپور را به تبانی و همدستی با نیروهای دشمن متهم کرد.

جنگ لفظی بین کره شمالی و مالزی موجب شد تا مالزی مقررات مربوط به سفر بدون ویزا را لغو کند و اتباع کره شمالی را نیز اخراج نماید.

ماهاتیر محمد درباره قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی، گفت: به نظر من این یک پرونده ساده درباره قتل است و اجازه خواهم داد تا روند حقوقی و قانونی درباره آن طی گردد. ما نمی توانیم بدون سند و مدرک درباره عاملان اصلی دستور قتل، روابط خود با کره شمالی را قطع کنیم. در واقع اتباع سایر کشورها نیز در کره شمالی به قتل می رسند ولی ما هیچ اقدامی را علیه این کشورها انجام نمی دهیم.

ماهاتیر محمد گفت: ما خواهان روابط محبت آمیز با همه کشورهای دنیا هستیم چرا که دنیا بازار ما است. بنابر این با هر کشوری که برای ما مهم باشد، روابط تجاری خواهیم داشت.

وی در ادامه ضمن استقبال از دیدار تاریخی رهبران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور گفت: تصور می کنم این نشست تاثیر مثبتی بر رویکرد جامعه بین المللی نسبت به کره شمالی خواهد داشت. ما باید قبول کنیم که کره شمالی خواهان خلع سلاح هسته ای است و آنها اقداماتی را برای خلاص شدن از شر تسلیحات انجام داده اند.

وی اضافه کرد: مالزی سفارت خود در پیونگ یانگ را بازگشایی خواهد نمود ولی برای اجرای این تصمیم باید منتظر انتخاب وزیر خارجه باشیم.

منبع: تسنیم
انتشار: 10 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: gardeshia.ir شناسه مطلب: 608

به "آمادگی مالزی برای عادی سازی روابط با کره شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی مالزی برای عادی سازی روابط با کره شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید